Enyhít Kína az autóipari elektromos kvótarendszerén
Ideiglenes kvótacsökkentést tervez az autóiparban Kína. Az intézkedés célja, hogy a gyártók könnyebben talpra állhassanak a koronavírus járvány okozta válságos helyzetből.
Az ipari és környezetvédelmi minisztériumok képviselői, illetve a gépjárműgyártók és testületek még tárgyalják az intézkedés részleteit. A kvótarendszer enyhítése mellett egy új kibocsátási korlátozás bevezetését is elhalaszthatják hat hónappal az országban. Kínában mintegy 79 százalékkal estek vissza az eladások februárban.
Néhány szakértő szerint a politikai döntéshozók felismerték, hogy a gyártók küzdenek az elektromos modellek értékesítésével, főleg egy olyan gazdasági környezetben, ahol a kereslet visszaesése tapasztalható. Az elsődleges cél most az, hogy ebben az évben az ipar helyreállhasson. Ezzel magyarázhatók a könnyítések.
Főszerepben: az új energia járművek
A Kínában működő gyártóknak a kvótarendszer részeként szigorú előírásokat kell követniük az új energia járművek fejlesztése során. Az ország azt reméli, hogy 2025-re az országban értékesített autók egynegyede új energia jármű, azaz elektromos, plug-in hibrid vagy hidrogénüzemű modell lesz.
Az elmúlt időszakban az intézkedés hatására több gyártó is fejlesztette elektromos részlegét. Többek között a Tesla, a Volkswagen, a General Motors és a Toyota is több zöld modellt gyártott.
A rendszert számos támadás érte, amelyek szerint kevés hangsúlyt fektetnek a benzinüzemű autók hatékonyságának növelésére és csak kevés ösztönző áll rendelkezésre.
A kvóták ideiglenes enyhítése lehetővé teszi a gyártók számára, hogy új modelljeiket később mutathassák be — melyek gyártása sokkal költségesebb, mint a hagyományos meghajtású járműveké.
A kínai kormány a múlt héten jelentette be, hogy meghosszabbítja az új energia járművek támogatását és további két évre kiterjeszti az adómentességet is.
Trump már döntött
Az Egyesült Államokban már korábban is volt szó a kibocsátási korlátozások elnapolásáról. Az Obama-éra alatt elfogadott 5 százalék helyett Donald Trump és döntéshozói a napokban elfogadták azt a módosítást, mely szerint csak 1,5 százalékos kibocsátási hatékonyságot kell elérni az USA-ban 2026-ig — olvasható a Reuters oldalán.