Elemzések Vegyes évet zárt a három német prémiumautó-gyártó

Vegyes évet zárt a három német prémiumautó-gyártó

Végh Martin | 2020.04.03 04:20

Vegyes évet zárt a három német prémiumautó-gyártó

Fotó: BMW Group Press Site

Nehéz évet tudhat maga mögött az Audi, a BMW és a Daimler. Az adózás utáni eredményét csak az Audi konszernnek sikerült növelnie, míg a másik kettő autógyártónál komoly csökkenés volt tapasztalható. Az értékesítéseket illetően ugyanakkor több rekord is született. A tavaly elért eredmények mellett azt is megnéztük, hogy a legfontosabb mutatókat milyen tendenciák jellemzik 2017 óta.

Hirdetés

2019-ben több tényező is kedvezőtlenül befolyásolta a három gyártó üzletmenetét, valamint pénzügyi eredményeit. Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió, illetve Kína közti kereskedelmi feszültségek, ahogyan a brexit is, növelték a gazdasági bizonytalanságot, és hozzájárultak a globális gazdasági bővülés lassulásához. A kilátások romlása az autókeresleten is meglátszott. 2019-ben mintegy 79,6 millió új személygépkocsi fogyott, 4 százalékkal kevesebb, mint 2018-ban, mikor 82,9 milliót vásároltak világszerte. A vállalatoknak más jellegű kihívásokkal is szembesülniük kellett. Az elektrifikációs, valamint a digitalizációs kényszer mindhárom vállalatcsoportot a kutatási és fejlesztési kiadások növelésére kényszerítette.

Növekvő árbevétel, zuhanó nyereség

A Lamborghini és Ducati márkákat is magába foglaló Audi konszern árbevétele 2018-at követően 2019-ben ismét esést mutatott. 6 százalékkal 55,68 milliárd euróra esett. Ki kell azonban emelni, hogy ennek hátterében az áll, hogy egy átszervezésből adódóan a konszern 2019-től nem folytat kereskedelmet a Volkswagen-csoport más márkáival. A Ducati, Lamborghini és Audi márkák árbevételei mind növekedést mutattak 2019-ben. Utóbbi esetében a 39,47 milliárd euró 5,9 százalékkal javulást jelent 2018-hoz képest.

A Daimler értékesítési árbevétele a 2018-as 2 százalék után 2019-ben 3 százalékkal gyarapodott, elérve a 172,75 milliárd eurót. A Smart személygépkocsikat is gyártó Mercedes-Benz Cars divízió árbevétele tavaly 1 százalékkal 93,88 milliárd euróra nőt.

A Daimler fő riválisának számító BMW-csoport értékesítésből származó bevételei a 2018-ban mért 1,4 százaléknyi visszaesést követően 2019-ben 7,5 százalékkal bővültek, elérve a 104,2 milliárd eurót.

Az Audi konszern árbevétele 2018-at követően 2019-ben ismét esést mutatott, de az adózás utáni eredmény tekintetében jelentős, 13,9 százalékos emelkedésről számolhatott be.

Az Audi konszern árbevétele 2018-at követően 2019-ben ismét esést mutatott, de az adózás utáni eredmény tekintetében jelentős, 13,9 százalékos emelkedésről számolhatott be. | Fotó: audiportal.hu

Az adózás utáni eredmény tekintetében az Audi konszern jelentős, 13,9 százalékos emelkedésről számolhatott be az előző évben. A mutató értéke így elérte a 3,94 milliárd eurót. A másik kettő vállalat már nem tudott ilyen jó eredményt elérni. A Daimler profitja 2018-ban 29 százalékkal, tavaly pedig mintegy kétharmaddal, egészen pontosan 64 százalékkal csökkent. Ez azt jelenti, hogy míg 2017-ben a vállalat nyeresége 10,62 milliárd euró volt, 2019-ben már csupán 2,71 milliárd. A BMW konszernnél hasonló tendencia volt megfigyelhető. Nyeresége 2018-ban 16,9, 2019-ben pedig 28,9 százalékkal redukálódott, elérve az 5,02 milliárd eurót, ami a 2017-es 8,68 milliárddal összemérve 42,1 százalékos csökkenésnek felel meg. A Daimler esetében két év leforgása alatt mintegy 74 százalékkal zsugorodott a nyereség.

Több értékesítési rekordot is hozott 2019

Az eladásokat vizsgálva az Audi esetében megint csak óvatosnak kell lenni. A konszern tavaly összesen 1 853 833 járművet értékesített, ami ugyan 10,9 százalékkal kevesebb, mint az előző időszakban, ám a visszaesés teljes egészében a már korábban említett átszervezésnek tudható be. 2019-et megelőzően a vállalatcsoport Olaszországban, a Közel-Keleten, Koreában és Tajvanon foglalkozott a Volkswagen konszern más márkáinak forgalmazásával. 2019-ben a csoportba tartozó mindhárom márka növelte eladásait. A névadó Audi 2018-hoz viszonyítva 1,8 százalékkal több, összesen 1 845 573 autót, míg a Lamborghini 42,7 százalékkal több, összesen 8 205 autót adott el.

A Mercedes-Benz Cars 2019-ben 2 385 432 darab négykerekűt értékesített, ami szinte megegyezik az előző kettő év eredményével. A Mercedes-Benz márka a kilencedik egymást követő évben állított fel értékesítési rekordot. Mintegy 2 millió 278 ezer jármű eladásával büszkélkedhet, ami 1 százalékkal haladja meg a 2018-ban kiszállított autók számát.

A BMW-csoport kereskedéseiből 2018-hoz viszonyítva 2,2 százalékkal több, összesen 2 538 367 új autó került az utakra. A névadó márka ugyancsak eladási rekordot állított fel a maga 2 185 793 értékesítési darabszámával, ami 3,3 százalékos emelkedést jelent 2018-hoz képest.

2019-ben a gyártók tovább növelték az elektromos típusok kínálatát. Ahogy az Audi, úgy a Mercedes-Benz is megkezdte első akkumulátoros elektromos autójának értékesítését az EQC piacra dobásával.

2019-ben a gyártók tovább növelték az elektromos típusok kínálatát. Ahogy az Audi, úgy a Mercedes-Benz is megkezdte első akkumulátoros elektromos autójának értékesítését az EQC piacra dobásával. | Fotó: Daimler Global Media Site

Mi a helyzet régiós tekintetben?

2019-ben az Audi márkájú járművekből Nyugat-Európában 10,5 százalékkal, Kelet-Közép-Európában 13 százalékkal, míg Észak-Amerikában 2,7 százalékkal fogyott kevesebb, mint 2017-ben. Kínában viszont ezalatt az idő alatt 15,4 százalékos bővülés volt mérhető, így az értékesítési darabszám elérte a 690 083-at.

Ugyanebben az időintervallumban a Mercedes-Benz, valamint a Smart márkajelzésű autók iránti kereslet Európában 2,2, míg Észak-Amerikában 8,5 százalékkal esett. Kínában nem meglepő módon ezúttal is jelentős, 12,1 százalékos bővülés volt észlelhető. Az ázsiai országban eladott gépkocsik száma 2019-ben elérte a 694 ezret.

A BMW-csoport autóértékesítései szintén csökkenést mutattak Európában. Itt 2017 óta 1,8 százalékkal esett vissza a konszernbe tartó márkák iránti érdeklődés. Az amerikai kontinensen azonban 3,7 százalékkal, azon belül az USA-ban 4,7 százalékkal nőtt a kiszállítások mennyisége. Ugyanez történt Kínában is, ahol 2019-re 21,8 százalékkal 724 700-ra nőtt az értékesítsék száma.

Kihívásokkal teli jövő

Az elmúlt év nem volt könnyű a három autógyártó számára, és az elkövetkező időszak sem látszik egyszerűbbnek. Az egyre több forrást lekötő fejlesztéseket a Daimlernek és a BMW-csoportnak csökkenő nyereség mellett is folytatnia kell, 2020-ban pedig a koronavírus autópiacra gyakorolt hatásait is viselniük kell majd. Bár az elemzés távolról sem átfogó, kiolvasható, hogy az Audi és a Mercedes-Benz esetében azzal egy időben, hogy Kínában növekszik a vásárlói kör, Európában csökken. A profitgyarapodás, illetve a márkáinál mutatkozó értékesítés-növekedés alapján a három vállalat közül az Audi konszern könyvelheti el legpozitívabban 2019-et. Pénzügyi eredményeinek eléréséhez egy 2018-ban elindított költségcsökkentési program is hozzájárult, mellyel 2019 végéig körülbelül 4,4 milliárd euró megtakarítást realizálhatott.

Kiemelt Partnereink