Elemzések Új helyzetet teremtett az elhúzódó chiphiány

Új helyzetet teremtett az elhúzódó chiphiány

autopro.hu/V.M. | 2021.10.24 04:22

Új helyzetet teremtett az elhúzódó chiphiány

Fotó: Renesas Media Library

Egyes megrendelők bármennyit hajlandóak fizetni csak hogy elegendő félvezetőhöz jussanak. Ez a helyzet állt elő a maláj chipgyártóipar szerint, ami a koronavírus-járvány által is súlyosbított alkatrészhiány több éves elnyúlását jósolja.

Hirdetés

Az olyan maláj vállalatok, mint a chipek összeszerelésével foglalkozó Unisem arról számolnak be, hogy vásárlóik, akik aztán a chipeket autógyártóknak vagy elektronikai eszközök termelőinek adják tovább, szokatlanul nagy összegeket hajlandóak fizetni a nélkülözhetetlen alkatrészekért – némelyikük a gyárak teljes kapacitását lefoglalná, függetlenül annak árától.

A helyi chipgyártó ipar arra figyelmeztet azonban, hogy a mostani hiány – amit súlyosbít, hogy az alap chipek gyártásába éveken át túl keveset fektettek – legalább kettő évig fog még tartani.

John Chia, a vásárlóik között autógyártók beszállítóit is tudó Unisem elnöke a Reuters megkeresésére elmondta: „Az, hogy a vezérigazgatók (a megrendelőké) közvetlenül velem akarják megvitatni a problémáikat, mutatja, hogy komoly a helyzet.”

Chia továbbá a hiány súlyosságának érzékeltetésére megosztotta, hogy a kínai Csengtuban található üzem kapacitását az egész következő évre lefoglalták.

Malajzia az egyik legnagyobb szereplője a kiszervezett chipgyártás járvány előtt 23 milliárd dollár értékűre becsült iparának, aminek mérete 2022-ben el fogja érni a 30 milliárd dollárt a Yole Development piackutató szerint. Több mint ötven százalékos részesedéssel a vezető szerep Tajvané, amit Kína, az USA, majd mintegy tíz százalékos részaránnyal Malajzia követ, ahol többek között az STMicroelectronics-ot és az Infineont kiszolgáló üzemek működnek.

Wong Siew Hai, a Malajziai Félvezetőipari Szövetség elnöke szerint még legalább kettő-három évbe fog telni mire a kereslet és a kínálat ismét egyensúlyba kerül. A chipek felhasználói pedig a barátságtalan piaci helyzethez hosszú távú, egy-három évre szóló szerződésekkel próbálnak alkalmazkodni.

A chipgyártást is megborítja a járvány

A félvezetők hiányát, amit más tényezők mellett a számítógépek és játékkonzolok iránti kereslet megugrásának és az autóeladások váratlanul gyors ismételt felfutásának lehet tulajdonítani, súlyosbítja a koronavírus-járvány.

Bár a megnövekedett igényekre reagálva a chipgyártók ahogy csak tudják, növelik termelésüket, abban hátráltatja őket, hogy az akár teljes leálláshoz vezető megbetegedések megelőzése érdekében csökkentett létszámú műszakokban, és így kisebb kapacitással működnek. Az Unisem például csak nyolcvan százalékos kapacitás-kihasználtsággal termel.

Június óta továbbá egyszer a dolgozók körében regisztrált fertőzések, egyszer az állam által elrendelt lezárások miatt átmenetileg le kellett állítani az északnyugat-malajziai Ipoh-ban található üzemét.

A járványhoz köthető maláj üzemleállások több autógyártó, így például a Toyota termelési terveit is negatívan érinti. A japán OEM-nek mostanra több százezer járműre tehető termeléskiesést okoztak az alkatrész-ellátási gondok.

Hiába a gyors reagálás, ez eredményre várni kell

A félvezetők autógyártást világszerte visszafogó hiányának hatására azok gyártói új üzemekkel, valamint üzembővítésekkel igyekeznek növelni termelőkapacitásukat, köztük van az Unisem is, ami a maláj és kínai egységeit fejleszti. Mire azonban az új beruházások termelni kezdenek, még sok idő telik el, az Unisem esetében 12-15 hónap.

A mostani viszontagságok által kiváltott fejlesztések mindenesetre a jövőben biztosíthatják az autóiparban széleskörűen használt egyszerű, gyakran egy dollárnál is kevesebbe kerülő chipek stabil ellátását.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink