Elemzések Tovább esett a lítiumionos akkuk ára 2021-ben

Tovább esett a lítiumionos akkuk ára 2021-ben

autopro.hu/V.M. | 2021.12.05 12:23

Tovább esett a lítiumionos akkuk ára 2021-ben

Fotó: Audi MediaCenter

A BloombergNEF (BNEF) piackutató és tanácsadó vállalat szerint 2021-ben átlagosan 132 dollárt kellett fizetni egy kilowattóra lítiumion akkumulátorért, ami hat százalékkal alacsonyabb az előző évinél, míg 89 százalékkal kisebb a 2010-es hasonló értéknél.

Hirdetés

Az előző évtized elején reál értéken 1200 dollárba került egy kilowattóra lítiumion akkumulátor, tavaly ez az érték már csak 140 dollár volt. Az elmúlt években stabil csökkenő tendencia rajzolódott ki, az idei év második felében azonban az alapanyagok, mint például az elektrolit árának emelkedése költségnyomás alá helyezte az akkumulátorgyártókat.

A BNEF a stacionárius és a különböző járművekben használt akkumulátorok árainak súlyozott átlagával számolta ki az árváltozásokat.

2021-ben az akkumulátoros elektromos járművek telepei átlagosan 118 dollárba kerültek kilowattóránként. Azonos egységre vetítve a cellák ára 97 dollár volt, ami azt jelenti, hogy a teljes energiatároló egység 82 százalékát adták a cellák.

Regionális bontásban vizsgálva 111 dollár/kilowattórával Kínában voltak a legolcsóbbak az akkumulátorok, az USA-bna és Európában ennél 40 és 60 százalékkal kerültek többe. a Magasabb ár többek között az utóbbi piacok éretlenségét és a kisebb termelési volumeneket tükrözi.

A 2021-es árcsökkenés mögött meghúzódik a lítium-vas-foszfát (LFP) telepek terjedése, illetve a katódban használt kobalt és nikkel visszaszorulása. Az LFP telepek majdnem harmadával kerültek kevesebbe, mint a népszerű lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid akkumulátorok, azonban mostanra előbbiek árában is érződik a nyersanyagok árának emelkedése: a kínai termelők szeptember óta 10-20 százalékkal emelték az LFP akkuk árát.

Később érhetjük el a mágikus árszintet

A BNEF Green Car Congress által összefoglalt kutatása szerint az átlagos akkumulátorárak 2024-re fognak a régóta vágyott 100 dollár/kilowattórás szint alá esni. Elméletben ezen az áron – legalábbis egyes piacokon – az autógyártók támogatások nélkül is azonos áron és árréssel kínálhatnák az elektromos és hagyományos hajtású autókat. Ugyanakkor a most tapasztalható áremelkedés a 2024-es dátumot kettő évvel eltolhatja.

James Frith, a BNEF kutatásának főszerzője az áremelkedést kommentálva elmondta: „Az autógyártók most arra kényszerülhetnek, hogy az árrésük csökkentése és a költségemelkedés (vásárlóknak) továbbadása között döntsenek, utóbbival kockáztatva az ügyfelek villanyautóktól elfordulását.”

Látni a fényt az alagút végén

2021-ben jelentősen nőtt a lítium ára a globális ellátási láncok zavarai, a kereslet növekedése, valamint a Kínában államilag elrendelt, magnéziumhiányt is okozó termeléscsökkentés miatt. A kereslet 2022-ben ugyan tovább fog nőni, de a BNEF előrejelzése szerint az év első negyedében a kínai termelés és az ellátási láncok működése normalizálódni fog, ami támogatni fogja a lítium árának csökkenését.

A BNEF továbbá azt írja: hosszabb távon a termelési volumen növekedése és a kutatás-fejlesztés hatására lejjebb fog menni az akkumulátorok ára. Ahogy azt az autopro.hu is megírta egy másik kutatást idézve, a lítiumion akkuk árának csökkentésében a legfontosabb szerepet a K+F játszotta a múltban.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink