Elemzések Száznál is több akkugyárnak kellene épülnie 2030-ig

Száznál is több akkugyárnak kellene épülnie 2030-ig

autopro.hu/Sz.K. | 2023.01.27 07:21

Száznál is több akkugyárnak kellene épülnie 2030-ig

A kép illusztráció. | Fotó: Daimler Global Media Site

Az akkumulátorok iránti kereslet folyamatosan növekszik és ezzel együtt az értékláncban is egyre jobb megoldásokra van szükség. A McKinsey legújabb kutatásában próbálja felvázolni, milyen akkumulátorok kellenek 2030-ig, és azokból mennyire lesz szükség.

Hirdetés

Az akkumulátorok iránti globális kereslet növekszik, amit nagyrészt az éghajlatváltozásnak, a mobilitás villamosításának és a szélesebb értelemben vett energetikai átállás révén történő csökkentésének kényszere vezérel. Ahogyan az elemzők hajlamosak alábecsülni a megújuló forrásokból előállított energia mennyiségét, úgy az akkumulátorok iránti keresletre vonatkozó előrejelzések is jellemzően alábecsülik a piac méretét és rendszeresen felfelé igazítják őket.

Egy korábbi kiadványban, a McKinsey és a Global Battery Alliance (GBA), valamint a Systemiq közös 2019-es jelentésében, „A vision for a sustainable battery value chain in 2030” (A fenntartható akkumulátor-értéklánc víziója 2030-ban) 2,6 terrawattóra piaci méretet és évi 25 százalékos növekedést prognosztizáltak 2030-ra. A McKinsey Battery Insights csoportjának 2022-es elemzése azonban azt vetíti előre, hogy a teljes lítium-ion akkumulátorlánc, a bányászattól az újrahasznosításig, 2022-től 2030-ig évente több mint 30 százalékkal nőhet. Így a lítium-ion akkumulátorok értéke meghaladhatja a 400 milliárd dollárt, a piac mérete pedig elérheti a 4,7 terrawattóra értéket.

Tényleg környezetbarát megoldások kellenek

Bár az akkumulátorok számának növekedése számos környezeti és társadalmi előnnyel jár, számos kihívás áll a gyártók előtt. A hiányok elkerülése érdekében az akkumulátorgyártóknak biztosítaniuk kell mind a nyersanyagok, mind a berendezések folyamatos ellátását. Emellett megfelelő területekre kell irányítaniuk beruházásaikat, és hatékonyan kell végrehajtaniuk a nagyszabású iparosítást. Ezek mellett a környezetbarátnak tűnő félmegoldások helyett a vállalatoknak inkább a széles körű szén-dioxid-mentesítés és a valódi fenntarthatóság mellett kell elkötelezniük magukat.

Ezekkel a szükségszerűségekkel szemben az akkumulátorgyártóknak a zöld kezdeményezések terén nem mentegetőzniük, hanem lépniük kell. A McKinsey a tanulmányában leírja, hogyan válhat az iparág fenntarthatóvá, újrahasznosíthatóvá és ellenállóvá a teljes értéklánc mentén, az együttműködésen alapuló intézkedések, a szabványosított folyamatok és szabályozások, valamint a nagyobb adatátláthatóság kombinációja révén.

Globális piaci kilátások 2030-ra

A lítium-ion akkumulátorok iránti globális kereslet a következő évtizedben várhatóan ugrásszerűen megnő, a szükséges gigawattóra-mennyiség a 2022-es 700 Gigawattóráról 2030-ra mintegy 4,7 terrawattórára emelkedik. A mobilitási alkalmazások – például az elektromos járművek – akkumulátorai fogják a kereslet túlnyomó részét - mintegy 4300 gigawattórát - kitenni 2030-ra.

Ennek az óriási növekedésnek a hátterében nagyrészt három fő tényező áll:

  • Politikai akarat, vagyis szabályozás a fenntarthatóság felé, ami magába foglalja az új zéróemissziós célokat és irányelveket, ebbe beleértve az Európai Fit for 55 programot és az amerikai inflációcsökkentő törvényt is, valamint a 2035-ös, a belső égésű motorok EU-ban való betiltására vonatkozó törvényeket, és az Indiában a hibrid és elektromos járműveknek gyorsabb alkalmazását és előállítását is.
  • Nagyobb vásárlói érdeklődés és a zöldebb technológiák iránti megnövekedett fogyasztói kereslet (2030-ra a teljes személygépkocsi-értékesítés akár 90 százaléka elektromos járművekből állhat egyes országokban).
  • A 15 legnagyobb OEM közül 13 nyilatkozott a belső égésű motorral szerelt járművek betiltásáról és új kibocsátáscsökkentési célok eléréséről.
A McKinsey ábrája szemlélteti, hogyan növekszik az akkumulátorok iránti igény a világban.

A McKinsey ábrája szemlélteti, hogyan növekszik az akkumulátorok iránti igény a világban. | Fotó: McKinsey

Marad a kínai függőség

A tanulmány szerint Kína 2025-ben a teljes lítiumion-kereslet 45 százalékát, 2030-ban pedig 40 százalékát adhatja a piacnak, köszönhetően annak, hogy az országban már kiépültek az akkumulátor-értékláncok. Mint látható, ennek ellenére Kína szerepe valamelyest csökkeni fog, mivel a növekedés globálisan várhatóan az EU-ban és az Egyesült Államokban lesz a legnagyobb, ami a közelmúltbeli szabályozási változásoknak, valamint az ellátási láncok lokalizálódásának köszönhető. Összesen legalább 120-150 új akkumulátorgyár építésére lesz szükség 2030-ig világszerte.

A lítiumion akkumulátorok iránti, az iparágakra kiterjedő kereslet növekedésével összhangban a McKinsey előrejelzése szerint a teljes értékláncban a bevételek ötszörösére, a 2022-es 85 milliárd dollárról 2030-ra több mint 400 milliárd dollárra nőnek. Az alapanyagok és a cellagyártás rendelkezhet a legnagyobb bevételi forrásokkal. A bányászat nem az egyetlen lehetőség az akkumulátorok anyagainak beszerzésére, mivel az újrahasznosítás is egy lehetőség.

Bár az újrahasznosítási szegmens 2030-ban várhatóan még viszonylag kicsi lesz, az előrejelzések szerint a következő évtizedben több mint háromszorosára nő, amikor több akkumulátor éri el az élettartamának végét.

Az EU és az USA vállalatai között vannak olyanok, amelyek a kereslet kielégítése érdekében új bányászati, finomítási és cellagyártási projekteket jelentettek be, például akkumulátorgyárak létrehozását vagy bővítését. Számos európai és amerikai vállalat új üzleti modelleket is vizsgál az újrahasznosítási ágazatban. Ezek a tevékenységek együttesen segíthetnek az akkumulátor-ellátási láncok lokalizálásában.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink