Elemzések Számos e-mobilitási beruházást vonzott Magyarország

Számos e-mobilitási beruházást vonzott Magyarország

Végh Martin | 2022.01.02 16:23

Számos e-mobilitási beruházást vonzott Magyarország

Fotó: Schaeffler

Az elmúlt egy évben számos olyan magyarországi fejlesztést jelentettek be autóipari beszállítók, amik a ma már egyértelműen a jövőt jelentő elektromos autók kiszolgálását célozzák. Ezek között a beruházások között több akkumulátorgyártáshoz kötődő is van, köztük egy komplett akkumulátorgyár, ami több százmilliárd forintból fog felépülni. Az már csak a ráadás, hogy a nagy értékű bejelentések mellett több olyan termelőüzemet is átadtak, melyekben villanyhajtású járművekhez készítenek nélkülözhetetlen alkotóelemeket. Összefoglaltuk, hogy 2021-ben milyen beruházásokkal haladt az elektromos átállásban a hazai beszállítói hálózat.

Hirdetés

A 2021-es év első jelentős, egyben első elektromobilitási bejelentését a dél-koreai Sangsin hozta el, ami 10,5 milliárd forint ráfordítással bővíti jászberényi üzemét, ahol akkumulátorok alkatrészei készülnek. A január elején ismertetett projekt akkor az elmúlt öt évre visszatekintve a harmincadik akkumulátorgyártási beruházásként érkezett hazánkba.

Nem sokkal később az amerikai Jabil körülbelül egymilliárd forintos beruházásáról érkezett hír. Az elektronikai és autóipari cégeknek is beszállító vállalat tiszaújvárosi üzemében az elektromos autók motorjaiban az akkumulátor cellák töltési funkciójához szükséges alkatrészek, valamint vezérléshez szükséges eszközök gyártását kezdik meg.

Január végén a koreai SK Innovation Magyarország legnagyobb zöldmezős beruházását jelentette be. A hazánkban már korábban is akkumulátorcellákat készítő vállalat egy harmadik magyar akkumulátorgyár építéséről döntött. Összesen 681 milliárd forintból a Fejér megyei Iváncsán fog felépülni az új egység, ami 2500 embernek adhat majd munkát.

A következő elektromobilitási beruházásra sem kellett sokat várni. Február elején derült ki, hogy a Hydro Extrusion Hungary Kft. székesfehérvári gyára közel 3 milliárd forintból fejlődik, aminek révén többek között a Tesla elektromos autóihoz készülhetnek alumínium alkatrészek.

Fontos mérföldkőhöz ért a Vitesco Debrecenben

Márciusban kezdte meg működését a Continentalból előzőleg kivált Vitesco Technologies Debrecenben felépült üzeme. A hivatalosan csak júniusban felavatott egységben autóipari elektronikákon kívül mild hibridekhez 48 voltos indítógenerátorokat is készítenek.

Az amerikai Flex 9 milliárdos magyarországi fejlesztéseiről májusban érkezett a bejelentés. A mintegy kilencezer magyar embernek munkát adó cég 9 milliárd értékben ruház be Zalaegerszegen és Sárváron, azzal nem csupán 120 új munkahelyet teremtve, de megkezdve az akkumulátor feszültségét szabályozó, illetve annak töltéséért felelős termékek gyártását.

Ugyancsak a tavasz utolsó hónapjában derült ki, hogy a spanyol Gestamp 850 millió forintból fejleszti móri akkumulátor-összeszerelő egységét.

Júniusban a koreai tulajdonú Hanon Systems Hungary Kft. jelezte, hogy 18 milliárd forintból bővíti az elektromos autókba kerülő klímarendszerek magyarországi gyártási kapacitását. A beruházás egyúttal negyven új munkahely létrejöttét is jelenti.

A Vitesco Technologies debreceni üzemének júniusi felavatása után a következő hasonló eseményre a Nógrád megyei Bátonyterenyén került sor. Itt júliusban a SungEel HiTech Hungary Kft. akkumulátorok újrahasznosítására felépült üzemét adták át, ahol évente 50 ezer tonnányi hulladékot dolgozhatnak fel.

Sok beruházást vonz Debrecen

A nyár vége felé, augusztusban jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy a német Vitesco Technologies egy másik zöldmezős beruházást is Debrecenbe hoz. Az előzőhöz hasonlóan 450 munkahelyet teremtő új gyárban elektromos járművekhez fognak elektronikai komponenseket készíteni.

Ugyancsak egy debreceni üzem építésén dolgozik a Semcorp. A kínai vállalat 65 milliárd forintból megvalósuló nagyberuházásának alapkövét szeptemberben helyezték el. A tervek szerint a 2022 végéig elkészülő üzemben lítiumion akkumulátorokhoz fognak szeparátor fóliát előállítani 440 helyi dolgozó közreműködésével.

Szeptemberben adták át a Schaeffler második szombathelyi üzemét, ahol elektromos motorok alkatrészeit készítik. A szombathelyi a német vállalatcsoport első olyan gyártóegysége, amit e-mobilitási komponenseknek dedikáltak.

Egy mintegy 275 milliárd forintból felépülő szeparátorgyár felépítését novemberben közölte az LG Chem Ltd. és a japán Toray Industries Inc. A közös projektként megvalósuló üzem munkálatai 2022 első felében kezdődnek Nyergesújfalun. Elkészülte után az üzemből egyrészt az LG Energy Solutions lengyelországi akkumulátorgyárát, másrészt más vállalatok hasonló európai egységeit fogják ellátni alapanyaggal.

Az év utolsó hónapja sem telt bejelentések nélkül. A lítium akkumulátorokhoz szükséges katódok gyártásával foglalkozó EcoPro BM. hazánkban hozza létre első Koreán kívüli gyárát. A 2024-től termelő debreceni üzem a 2021-es év második legnagyobb beruházásaként 264 milliárd forintból épül fel.

Továbbá a Hydro Extrusion Hungary Kft. a februári után egy újabb beruházásról döntött: 32 milliárd forintból új öntödét épít Székesfehérváron, ahol elektromos autókhoz fognak alkatrészeket előállítani.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink