Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A gyerekeknek biztonságosabb biciklizni, mint autózni
2024.04.20 04:20Végrehajtja első légi hidrogénkísérletét az EasyJet
2024.04.19 17:17A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
„Piszkos” megoldásokhoz nyúlnak Európa autógyártói
Az európai energiaválság fényében a helyi autógyártók, ha kelletlenül is, de a földgáznál szennyezőbb energiahordozók, a szén és az olaj felé kell, hogy forduljanak, hogy biztosítsák energiaellátásukat. Az ő helyzetük azonban még mindig sokkal jobb, mint sok beszállítóé, akiknek kevesebb lehetősége van az emelkedő árakra reagálásra.
A koronavírus-járvány, a váratlan chiphiány, majd az ukrajnai háború hatására jelentkezett infláció után most egy olyan dologgal néz szembe az európai autóipar, ami minden eddiginél nagyobb zavart kelthet a termelésben: ez a valami az energiaválság.
A válságnak leginkább a gázfogyasztásának több mint felét Oroszországból fedező Németország nagy autógyártói, a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz vannak kitéve. Ezek a vállalatok most energiaigényük redukálásán dolgoznak például a világítási és a fűtési rendbe belenyúlással, amit a VW és a Mercedes esetében a szénre és az olajra részbeni átállás is kiegészít.
A VW az Automotive Manufacturing Solutions-szel megosztotta, hogy a konszern minden európai üzemében felmérték a gázfogyasztás-csökkentési lehetőségeket. Továbbá a vállalat leállította a wolfsburgi gyára szénről gázra átállítását, ami a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célozta volna, és inkább széntermelőkkel kötött új megállapodásokat.
A VW, közlése szerint egy közepes kétszámjegyű százalékos értékben lenne képes csökkenteni földgáz-felhasználását, míg a Mercedes 50 százalékos redukciót tart megvalósíthatónak, ami azonban valószínűleg az olajhasználat fokozását vonná maga után.
A kicsiknek fáj leginkább a válság
A gázkínálat szűkülésének teljes hatása még várat magára, az áremelkedés azonban már most megdobta az energiaintenzív komponensek, mint a hengerelt acél előállítási költségét.
Ennél még sokkal rosszabb lenne, ha a krízis miatt Németország kénytelen lenne elvonni a szűkös gázkészletet az ipartól a lakossági fogyasztás javára. Ez akkor következhet be, ha a mostaninál egyel magasabb, „vészhelyzeti” állapotot hirdetne meg.
Mindazonáltal a magas energiaárak már most is óriási terhet jelentenek a német autóiparnak. A VDA autopro.hu által is idézett felmérése szerint a cégek tizede küzd likviditási gondokkal, illetve a harmaduk számol a termeléscsökkentés lehetőségével. Ezenkívül a válaszadók 95 százalékának az elektromos áram ára nagy vagy nagyon nagy terhet jelent, míg a gáz esetében az arány 81 százalék volt.
A frankfurti Vindelici Advisors tanácsadó cég munkatársa, Christoph Stürmer rámutatott, hogy a „tőkegyenge” cégek a leginkább kitettek az energiahelyzetnek. „Minél magasabbra megyünk az értékláncban, annál nagyobbat harapnak az energiaárak” – fogalmazott.
Stürmer rávilágított, hogy a magas energiaárak ráerősíthetnek az alkatrészhiányra, amennyiben a beszállítók termelését akadályoztatottá teszik. Hozzátette: „Nincs koncepciónk egy folyton megálló-újrainduló ellátási lánc kezelésére, és úgy vélem a magas energiaárak rontani fogják a helyzetet, és ez nagyon nagy baj.”
A dolgozók tudatosságára támaszkodnak
A BMW tanácsokkal látta el dolgozóit az energiafogyasztás csökkentése érdekében. „Nyilvánvalóvá tettük, hogy minden egyes kilowattóra számít” – közölte a vállalat.
Ugyancsak munkavállalóinak felvilágosításával próbálkozik a Mercedes, ami a fényforrások kikapcsolásával is spórol – lekapcsolja például a kereskedések ablakában lévő feliratokat vagy az üzemein lévő Mercedes emblémák fényeit.
A Mercedes hosszú távú célja, hogy teljesen kiiktassa a földgázt, azt elektromossággal és megújuló forrásokkal helyettesítve. Ehhez kapcsolódik, hogy nemrég jelentette be egy németországi energiafogyasztásának jelentős hányadát biztosító új szélfarm építését.
Mit tehetnek a gyártóvállalatok az elszabadult energiaköltségek megfékezésére? Milyen kihívások várnak azokra a cégekre, amik energiahatékonyabbá tennék termelésüket? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaphat választ a TECHTOGETHER 2022 járműipari konferenciáján. Vegyen részt Tisza-Kiss László, a DANA Hungary Kft. Light Vehicle gyárigazgatójának Az energiahatékonyság szerepe a gyártási folyamatokban című előadásán október 18-án. Regisztráljon az alábbi linken!
Tisza-Kiss László 2005-ben csatlakozott az AGC Glass Hungary-hoz a zöldmezős beruházás kezdetén, mint gyártástámogató mérnök, később az új termékek bevezetését felügyelte, majd 2008-tól 2018-ig termelési igazgatóként vállalt felelősséget. 2018-tól vette át a magyarországi telephely irányítását, mint cégvezető. 2020-tól a tatabányai üzem irányítása mellett a vállalat dél és nyugati klaszterébe tartozó üzemeinek operációs vezetője és felelős ezen klaszter Ipar 4.0 projektjeinek sikerességéért.
2022-től karrierje új irányt vett és csatlakozott a Dana Hungary Kft.-hez, mint a Light Vehicle gyáregység gyárigazgatója. A telephely Európa legmodernebb kúpfogaskerék gyára és differenciálmű összeszerelője. A gyáregység nem titkot célja, hogy a modern autóipar mintagyára legyen, melyben magas szintű a digitalizáció, illetve a minőségi és gyártási hatékonyság mellett kiemelt szerepet játszik a környezeti lábnyom csökkentése és a hatékony energiagazdálkodás.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!