Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A StudentTechLab a jobb stratégiára fókuszál
2024.04.18 16:22Még több kínai OEM épít autógyárat Európában a Bosch szerint
2024.04.18 15:20Megtorpant az európai autópiac
2024.04.18 14:16A Volkswagen új architektúrát vezet be a Xpenggel
2024.04.18 13:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem várt lökést adhat a kínai autóiparnak a világjárvány
A kínai gazdaság hamar talpra állt a koronavírus-járvány elfojtását követően, kedvezőbb helyzetbe hozva az elektromos és a konnektivitási technológiák terén amúgy is gyorsan fejlődő kínai autógyártókat, amik most felgyorsíthatják külföldi terveik megvalósítását vagy akár megpróbálhatnak részesedést szerezni nyugati riválisaikban.
Hála a szigorú járványvédelmi korlátozásoknak, Kína sikeresen vetett gátat a koronavírus-járványnak, és gazdasága ismét növekedési pályára állhatott. Először az ipari beruházások értéke, majd a korlátozások lazításával a lakossági fogyasztás is bővülni kezdett. Az elmúlt néhány hónapban előbbi 7, míg utóbbi 4 százalékkal nőtt éves összevetésben.
Annak ellenére, hogy 2020 első negyedévében 6,8 százalékkal zsugorodott gazdasága, Kína az egyetlen nagy gazdaság lehet, melynek gazdasági teljesítménye idén meghaladhatja a tavalyit. Elemezők 2 százalékos emelkedést jósolnak, míg az Egyesült Államok estében 4, Nagy-Britannia esetében pedig 10 százalékos csökkenést.
Pörögnek az autóeladások
A növekedés egyik hajtóereje az autóipar. Szemben a járvány hatásaitól szenvedő külföldi piacokkal, Kínában október hónapban már az egymást követő hetedik hónapban haladták meg az újautó-értékesítések az egy évvel korábbit. Ez a trend még érdekesebb annak fényében, hogy a járvány kirobbanása előtt majdnem két éven át stagnáltak az eladások.
Annak ellenére, hogy például lazítanak azokon a korlátozásokon, amiket a nagyvárosi autóeladások visszafogására vezettek be, illetve csökkentik az elektromos autók támogatását, az előrejelzések szerint 2022-ben már több autót adhatnak el, mint 2019-ben.
Bill Russo, a sanghaji Automobility autóipari tanácsadó cég vezérigazgatója, az Autocar szakportálnak elmondta, most az eladásokat az emberek azon vágya hajtja, hogy elkerüljék a tömegközlekedést, azonban a személyes mobilitás előnyeit később sem akarják majd feladni.
Kína szerepe tehát nőtt a globális autóiparon belül. A nyugati autógyártóknak mára kulcsfontosságú piacává vált a kínai, mivel eladásaiknak jelentős hányada irányul oda. Ez a Volkswagen Csoport harmadik negyedévi eredményében is megmutatkozott. A vállalatcsoport adózott eredménye 2,7 milliárd euró volt, ami egy jelentős részben az Audi és a Porsche modelljei iránti erős kínai keresletnek volt köszönhető. A német autóipari óriás idei eladásainak mintegy 40, nyereségének pedig körülbelül 30 százaléka kötődik Kínához.
Ugyanakkor ellenpélda is van. A francia PSA Csoport 2014-ben még több mint 700 ezer járművet értékesített a világ legnagyobb autópiacán, többet, mint Franciaországban. Ezt követően a vállalat sokat fektetett kínai termelési és kereskedői hálózatának fejlesztésébe, az eladások azonban esésbe fordultak. A német, japán, valamint kínai cégek kiszorították a PSA modelljeit, amikből idén 50 ezer darabnál is kevesebb fog fogyni az ázsiai országban.
Másokkal is megtörténhet
A PSA esete felhívja a figyelmet arra, hogy miért is veszélyes túlzottan egy piacra támaszkodni. Az utóbbi időben pedig egyre többekben merül fel, hogy más nyugati márkák is hasonló sorsra juthatnak.
A kínai autógyártók megállás nélkül fejlesztik kínálatukat a budget, a közép és a prémium kategóriákban egyaránt. Nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy elérhető áron kínáljanak a külföldi gyártókénál nagyobb hatótávolságú elektromos autókat, együttesen a jobb konnektivitási és online vásárlási lehetőségekkel.
A kínai elektromos autók több kategóriában is sikeresek. Az idén nyáron megjelent, mindössze 4200 dollárba kerülő Wuling Mini elektromos autó nemrég elhódította a Kína legnagyobb számban értékesített villanyautója címet a Tesla Model 3-tól. A másik oldalon pedig, a prémium kategóriás elektromos modelleket gyártó NIO piaci értéke meghatszorozódott 2018 óta, túlszárnyalva a GM-ét és a BMW-jét. A vállalat globális ambíciókkal is rendelkezik. 2023/2024-re jelen lesz a legjelentősebb globális piacokon, autóinak európai forgalmazását pedig már 2021-ben megkezdené.
Európa a célkeresztben
Egyes jóslatok szerint a kínai gazdaság gyors talpra állása hozzásegítheti a kínai autógyártókat a külföldi terveik megvalósításában. A NIO mellett a Changan, az Xpeng és mások is tervezik a piacra lépést Európában. Továbbá annak az esélye is nőhet, hogy ezek a cégek európai riválisaikban szereznek részesedést. A Lotus, a Polestar és a Volvo már jelenleg is a Geelyhez tartozik, ami részesedéssel rendelkezik a Mercedesben, illetve az Aston Martinba is megpróbált fektetni.
Bill Russo szerint a legfejlettebb kínai autógyártók biztosra veszik, hogy a konnektivitás és az elektrifikáció terén külföldi riválisaik előtt járnak. Ezek a vállalatok a világ legnagyobb autópiacán működnek, így lehetőségük van bevételeik hazai növelésére, még mielőtt globális játékossá válnának. „Megvannak a siker összetevői” – zárta gondolatmenetét.