Elemzések Nem jött be az indiai álom az autógyártóknak

Nem jött be az indiai álom az autógyártóknak

autopro.hu/V.M. | 2021.06.20 12:23

Nem jött be az indiai álom az autógyártóknak

Fotó: Pixabay

A nyugati és japán autógyártók annak idején nagy reményekkel léptek az indiai piacra. A föld második legnépesebb országában azonban ma a várttól elmaradó értékesítésekkel és kihasználatlan gyártási kapacitásokkal szembesülnek. A több tényezőnek, köztük a világjárványnak is tulajdonítható, nem kifejezetten ígéretes kilátások fényében muszáj lesz átgondolniuk befektetési terveiket.

Hirdetés

2020-ban az indiai autópiac közel egy évtizedes növekedését törte meg a koronavírus-járvány, az autógyártók azonban arra számítanak, hogy idén nagyjából helyreáll a kereslet. A folyamat nyertesei valószínűleg azonban az olcsó kisautók, így pedig a szegmenst uraló Maruti Suzuki és Hyundai lesznek.

A vártnál alacsonyabb piaci részesedéssel rendelkező gyártók, mint a Ford, a Honda, a Nissan, a Volkswagen vagy a Škoda nehéz döntésekre kényszerülhet a jövőbeli indiai terveket tekintve.

A Reuters-nek nyilatkozva egy nyugati autógyártó egyik vezetője úgy fogalmazott, hogy mostanra a tét a piacon maradás. Hozzátette, hogy amennyiben a kilátások nem javulnak, egyes gyártók kivonulhatnak az indiai piacról – ahogy arra egyébként korábban már a GM és a Harley-Davidson is rákényszerült.

A Ford az év második felében fog elkészülni indiai terveinek átdolgozásával. Bár az indiai alacsonyabb prioritást élvez az amerikai OEM-nél, mint sok másik nemzetközi piaca, a kivonulás eddig nem került szóba.

A Volkswagen 2018-ban a cseh Škodát tette meg az indiai piac felelősének. A VW még korábban meghatározott, de jelenleg is fennálló célja, hogy 1,2 milliárd dollár befektetésével, és új modellek bevezetésével öt százalékos részesedést szerezzen 2025-re.

Nem váltak be a jóslatok

Tíz évvel ezelőtt az előrejelzésekben az szerepelt, hogy mostanra az Egyesült Államok és Kína után India lesz a harmadik legnagyobb autópiac. Azonban a magasabb méretkategóriájú járművekre és SUV-kra kivetett, nyugati gyártókat aránytalanul érintő magas adók, a 2019-es gazdasági lassulás, majd a koronavírus-járvány együttes eredményeként még mindig csak ötödik helyen áll a globális ranglistán.

Ehhez hozzájön, hogy az indiai vásárlóerő továbbra is óriási lemaradásban van a nyugati szinthez képest. A Jato Dynamics adatai szerint az ázsiai országban értékesített autók súlyozott átlag szerinti ára csupán 10 ezer dollár, szemben az USA-ban mért 38 ezer dollárral.

A koronavírus-járvány hatására 2020-ban közel évtizedes mélypontra, 2,35 millióra esett az Indiában értékesített autók száma. Az LMC Automotive autóipari elemző vállalat előrejelzése szerint idén az előző évben mértnél 35 százalékkal több, 3,17 millió autót értékesíthetnek az országban, ami azonban még mindig messze el fog maradni a kínai és amerikai számoktól. A föld legnagyobb autópiacán 22 millió, míg az USA-ban 13,5 millió autó kelhet el az idén.

Nem sikerült meghódítani az új piacot

Amellett, hogy az indiai piac fejlődése koránt sem a vártak szerinti ívet írta le, sok gyártó tervei sem valósultak meg. Az Indiai Autógyártók Szövetsége (SIAM) szerint a Ford, a Honda, a Škoda és a VW helyi eladásai a március 31-gyel véget ért előző üzleti évben 20-28 százalékkal estek, ami több mint kétszeresen haladja meg a Maruti Suzuki vagy a Hyundai által elszenvedett csökkenést.

A Nissan 2020-ra az Indiai eladások öt százalékát akarta magának tudni, ezzel ellenben részesedése az egy százalékot sem éri el. A Honda még 2018-ban tíz százalékra törekedett, azóta azonban ötről három százalékra esett a részesedése, a Ford pedig a piac csupán két százalékát tudhatja magáénak.

Az LMC Automotive elemzője, Ammar Master szerint a versenyképesség megőrzéséhez Indiában is rendszeresen frissíteni kell a modellpalettát. Hozzátette, hogy jelenleg a Nissan, a Honda és a Ford egyike sem rendelkezik erős kínálattal.

A gyártás sem igazán megy

A gyártók problémái nem csupán az alacsony eladásokban mutatkoznak meg, hanem a helyi gyárak kihasználatlanságában is. A SIAM adatai szerint az előző üzleti évben egyes OEM-eknél harminc százalék alá esett az üzemi kapacitáskihasználtság.

A mutató javításának pedig aligha kedvez, hogy India tavaly óta nem nyújt exporttámogatást az országban gyártott, de külföldön értékesített autók után, ami pedig fontos lenne az olyan OEM-eknek, mint a VW vagy a Ford, melyek a helyben gyártott autók nagyobbik részét exportálják.

Ezenfelül az India és exportcélországok közti szabadkereskedelmi megállapodások hiánya csakugyan hátrányosan érinti az exportot.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink