Elemzések Nem csillapodik a plug-in hibridek körüli vita

Nem csillapodik a plug-in hibridek körüli vita

autopro.hu/V.M. | 2021.03.06 12:23

Nem csillapodik a plug-in hibridek körüli vita

Fotó: BMW Group PressClub Magyarország

Másokat követően ezúttal a brit Which? fogyasztóvédelmi szervezet kérdőjelezte meg a plug-in hibridek teljesítményét. A szervezet szerint az autógyártók a valósnak nem megfelelő üzemanyag-fogyasztási adatokkal hirdetik plug-in hibridjeiket ugyanis kutatása feltárta, hogy a konnektorról tölthető hibrid típusok átlagosan 61 százalékkal többet fogyasztanak a hivatalos értéknél.

Hirdetés

Natalie Hitchins, a Which? háztartási termékek és szolgáltatások részlegének vezetője a kutatási eredményekhez hozzáfűzte, hogy a plug-in hibrid vonzó alternatíva lehet a vásárlóknak az általa kínált kisebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás miatt, azonban az eredmények alapján a vásárlók többet költhetnek autójuk tankolására, mint arra számítottak. Úgy látja, a fogyasztás mérésére szolgáló sztenderdek „hibásak”, továbbá szükségesnek ítéli azok átdolgozását.

Az autógyártók és iparági szervezetek hamar védelmükbe vették a plug-in hibrideket, rámutatva azok fontosságára a konvencionális és az akkumulátoros elektromos hajtás közti átmenetben. Egyúttal kifejtették, a sztenderdizált tesztelést szükségessé tesz, hogy egy jármű fogyasztását sok tényező befolyásolja.

A Prius is leszerepelt

A Which? 22 népszerű plug-in hibridet vetett a WLTP-ciklus szerintinél „keményebb” tesztek alá, hogy a valós fogyasztáshoz közelebb álló eredményhez jussanak. Az autók átlagosan 61 százalékkal fogyasztottak többet, mint a hivatalos érték.

A BMW X5 72 százalékkal, a Mercedes-Benz B-osztály 67 százalékkal, míg a Toyota Prius 39 százalékkal evett több üzemanyagot.

Sok múlik a felhasználón

Az Autovista Group autóipari tanácsadó vállalat vezető közgazdásza, Christof Engelskirchen a kutatás eredményeihez hozzáfűzte, a plug-in hibrid technológia hátulütője, hogy amennyiben az autóhasználók nem töltik fel rendszeresen az akkumulátort, a jármű több tüzelőanyagot fogyaszt, mint egy hasonló konvencionális hajtású. Hozzátette, hogy megfelelő töltés és vezetési stílus mellett a fogyasztás még alacsonyabb is lehet a hivatalos értéknél.

A BMW ugyancsak kiemelte a rendszeres töltés fontosságát. A kutatás eredményeire reagálva a vállalat egy szóvivője közölte, a sztenderdizált hivatalos mérési eljárásokat úgy alakították ki, hogy lehetővé tegyék a különböző technológiák összehasonlítását. „Ezek a tesztek jól rávilágítanak arra, hogy a plug-in hibrid technológia, mikor a járműveket megfelelő módon, rendszeresen töltik, sokkal kisebb üzemanyag-fogyasztást, valamint kibocsátást produkálnak, mint a hasonló benzines és dízel modellek” – folytatta.

A Mercedes és a Toyota arra hívta fel a figyelmet, hogy nem ismert a Which? tesztelési metodikája. Utóbbi gyártó hozzátette, hogy a fogyasztási és emissziós értékeket befolyásolja a járművek használati módja.

Mike Hawes, a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) vezetője rámutatott, hogy a WLTP-ciklussal végzett tesztek szerint, a plug-in hibridek a benzines és dízelautókhoz hasonló hatótávolságot nyújtanak, sokkal kisebb kibocsátás mellett.

Nem először támadják a hivatalos értékeket

A plug-in hibridek pontos teljesítménye már többször is megkérdőjeleződött. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, tavaly év végén a Transport & Environment (T&E) publikálta egy kutatása eredményeit, ami szerint valós körülmények között ezen alternatív hajtású típusok a hivatalost sokszorosan meghaladó szén-dioxid-kibocsátását produkálnak.

A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) tavaly szeptemberben nagyjából tízezer plug-in hibrid valós körülmények közti fogyasztását vizsgálta meg Európában, Kínában és Észak-Amerikában. A tesztek szerint az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-emisszió átlagosan kétszer-négyszer volt magasabb a már kivezetett európai NEDC tesztciklus szerintinél.

A kutatás egyúttal rámutatott az autóhasználati szokások döntő fontosságára. Magánszemélyek a kilométerek 37 százalékát, míg céges autók esetében a távolság csupán húsz százalékát tették meg elektromos módban, a NEDC-ciklus azonban 69, illetve 63 százalékot feltételez.

Kiemelt Partnereink