Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új fékrendszert fejlesztett a Knorr-Bremse
2024.04.18 04:20Hordozható akkus energiatároló rendszert fejlesztett ki a JLR
2024.04.17 17:19Cseh és horvát versenyeken méretteti meg magát a BME Motorsport
2024.04.17 16:17Három új modell bejelentésével emeli a tétet a BYD
2024.04.17 15:24Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Még mindig a krízis előtti szint alatt az alumínium ára
A koronavírus-járvány első hullámának lecsengésével az acéltermékek árai ismét növekedni kezdtek Európában, a nem vas fémek árszínvonala pedig már több esetében is a januári felett jár. Ezek között viszont nem szerepel az autógyártásban egyre elterjedtebben használt alumínium. Összefoglaltuk a fémek és fémtermékek árában az év eddigi részében végbe ment változásokat.
A járványhelyzet enyhülésével, a korlátozások feloldásával és a gazdasági kibocsátás ismételt felfutásával a fémtermékek iránti kereslet is emelkedésnek indult. Ahogy az a lentebbi, a belgiumi technológiai vállalatokat képviselő Agoria által gyűjtött adatok alapján készített táblázatról is leolvasható, ez a vasfémek áraiban is megmutatkozik. Az árak szeptemberre növekvő pályára álltak, azonban még így is jóval az év elején mért alatt maradtak.
A nem vas fémek árai már júliusban is növekedést mutattak májushoz képest, a folyamat pedig szeptemberben is folytatódott, aminek köszönhetően például a réz, valamint a nyers ezüst értéke mostanra jelentősen meghaladta a világjárvány előttit. Utóbbi esetében kiugró, 35,6 százalékos növekedés történt.
Még mindig olcsóbb az alumínium
A nyers alumínium és az alumínium lemezek ára még a januári alatt van, amire részben magyarázattal szolgálhat, hogy az egyre prominensebb felhasználónak számító autóiparban a termelési volumen még nem érte el a krízis előtti szintet. Az autógyártásban a súlycsökkentési törekvések miatt jut növekvő szerephez az acélnál sokkal könnyebb fém. Ezzel egyidejűleg fontosabbá válik, hogy a lehető legalacsonyabb költség, illetve legnagyobb hatékonyság mellett készíthessenek alkatrészeket alumíniumból, majd illeszthessék össze azokat. Ennek apropóján kérdeztük Szőlősi Józsefet, az ELTE-hez tartozó Savaria Műszaki Intézet hegesztő szakmérnök okleveles oktatóját arról, hogy az alumíniumötvözetek anyagösszetétele hogyan befolyásolja azok hegeszthetőségét.
„Tapasztalatból ismert egyébiránt, hogy alumíniumötvözetek hegesztésekor mindig lehet számolni repedések megjelenésével, (kristályosodási- és melegrepedések) mivel a hegesztési hőfolyamatok során a belső feszültségekkel szemben az anyag ellenállása dermedéskor a legkisebb. Ezek a jelenségek nagyon jellemzően javítási utómunkálatokat feltételeznek, tehát gyártási költségtöbbletet jelentenek, illetve fokozott gyártási odafigyelést igényelnek” – mondta el Szőlősi József. Hozzátette: „az alumínium repedési hajlama jelenti tulajdonképpen a hegeszthetőség elbírálásának legfőbb szempontját.”
Továbbá kifejtette, hogy alkalmazási gyakoriságuk miatt négy anyagcsoportot érdemes külön tárgyalni:
Az első az alacsony ötvözőtartalmú, nem nemesíthető alumíniumötvözetek, melyek alapvetően jól hegeszthetők. A magnézium kiégésére kell odafigyelni, emiatt növelt magnézium-tartalmú hozaganyag alkalmazását (AlMg5) javasolja a szakma.
A második a nemesíthető ötvözetek, mint például az AlMgSi ötvözetek. Alapvetően jól alakíthatóak és hegeszthetőek 0,5 százalékos szilíciumtartalom esetén. Nagy a repedési veszély, ha a magnézium-szilícium arány 1,7, viszont, ha a szilíciumtartalom 1 százalék alatt és a magnéziumtartalom 1 százalék fölött van, akkor kevésbé kell repedéssel számolni.
A harmadik a nemesíthető, réztartalmú ötvözetek. Példaként említve az AlCu4Mg1 anyagminőséget, nagy szilárdságú, jó alakváltozó képességű, jó melegszilárdsági tulajdonsággal rendelkező anyagként ismerhetjük. Hegesztés szempontjából kedvezőtlen a jó melegszilárdság a nagy belső feszültség kialakulása miatt (hegesztési repedés érzékenység). A réz rontja a hegeszthetőséget, alapvetően rosszul hegeszthető anyag.
A negyedik a cinkkel ötvözött alumínium anyagok, például AlZn5Mg1, AlZn6Mg2. Jellemzően a 4-7 százalék cink mellett mindig tartalmaznak 1-3 százalék magnéziumot is. Önnemesedő, nagy szilárdságú, jól kovácsolható anyagok, ugyanakkor a rézzel való ötvözés miatt rosszul hegeszthetőek.
Vasfémek (ár: euró/tonna; változás százalékban kifejezve) | Ár 2020. január | Ár 2020. július | Ár 2020. szeptember | Változás január-szeptember | Változás július-szeptember |
---|---|---|---|---|---|
Rúdacél |
1827 |
1755 |
1794 |
-1,8 |
+2,2 |
Profilacél |
1960 |
1853 |
1933 |
-1,4 |
+4,3 |
Melegen hengerelt durvalemez |
1771 |
1676 |
1701 |
-4 |
+1,5 |
Melegen hengerelt finomlemez |
1499 |
1405 |
1500 |
~0 |
+6,8 |
Ötvözetlen hidegen hengerelt lapostermékek |
1188 |
1159 |
1129 |
-5 |
-2,6 |
Korrózióálló acél rúd |
5770 |
5400 |
5460 |
-5,4 |
+1,1 |
Korrózióálló acél lemez |
5650 |
5290 |
5350 |
-5,3 |
+1,1 |
Bevonatos acéltermékek |
1018 |
956 |
1045 |
+2,7 |
+9,3 |
Öntött vas |
1051 |
1044 |
1047 |
-0,4 |
+0,3 |
Nem vas fémek (ár: euró/tonna; változás százalékban kifejezve) | Ár 2020. január | Ár 2020. július | Ár 2020. szeptember | Változás január-szeptember | Változás július-szeptember |
---|---|---|---|---|---|
Elektrolitikus réz |
5575 |
5668 |
5822 |
+4,4 |
+2,7 |
Rézdrót |
6463 |
6416 |
6631 |
+2,6 |
+3,4 |
Nyers cink |
2124 |
1885 |
2078 |
-2,2 |
+10,2 |
Hengerelt cink |
5030 |
4470 |
4930 |
-2 |
+10,3 |
Nikkel |
12208 |
11637 |
12605 |
+3,3 |
+8,3 |
Nyers alumínium |
1596 |
1430 |
1480 |
-7,3 |
+3,5 |
Alumínium lemez |
2440 |
2390 |
2390 |
-2 |
0 |
Nyers ezüst |
520 |
571 |
705 |
+35,6 |
+23,5 |