Elemzések Még 2022-ben is bőven velünk lehet a chiphiány

Még 2022-ben is bőven velünk lehet a chiphiány

autopro.hu/V.M. | 2021.06.18 16:22

Még 2022-ben is bőven velünk lehet a chiphiány

Fotó: Bosch

Az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA) arra figyelmeztet, hogy a termelési zavarokhoz vezető chiphiány hatásait még 2022 egy jelentős szakaszában is érezheti az autóipar.

Hirdetés

A szervezet egy nemrég kiadott közleményében annak elnöke, Thorsten Muschal úgy fogalmazott, hogy 2021 második negyedéve komoly próbatételt jelentett. Folytatólagosan elmondta: „Bár a krízisnek még nincs vége, úgy gondoljuk, túl vagyunk a legrosszabbon, és nem valószínű, hogy a szituáció tovább romlana. Ugyanakkor nem kizárható, hogy a hatások még később, 2022 egy jelentős szakaszában is érezhetőek lesznek.”

Muschal továbbá kifejti, hogy a félvezető-komponensek hiánya azokat a beszállítókat sem hagyja érintetlenül, akik saját termékeikhez nem használnak chipeket, tehát az ellátási problémák hatása az egész autóipari ellátási láncon végigfut.

Eddig félmillió a veszteség

Az elhúzódó alkatrészhiány miatt az autógyártók csökkentik termelésüket, időlegesen pedig le is állítják azt egyes üzemeikben. A CLEPA szerint a chiphiány eddig világszerte félmillió jármű elkészítését akadályozta meg.

A koronavírustól eredeztethető ellátási zavar már Magyarországon is éreztette és érezteti hatását. A legfrissebb hírek szerint az Audi győri üzemében június 21-től határozatlan időre leáll a termelés.

A kialakult helyzetben az OEM-ek újautó-készlete is az egészséges szint alá csökkent. A több mint háromezer beszállítót képviselő CLEPA előrejelzése szerint a gyártók, készleteiket csak 2021 végén-2022 elején fogják tudni megfelelő szintre felhozni.

A jövőben csak nőni fog az autók „chipfüggősége”

Egy modern autóban mintegy száz elektronikus vezérlőegység van, melyek mindegyike különböző kényelmi, hajtási, biztonsági vagy egyéb funkciók vezérléséért felel.

A digitalizációval és a különböző vezetést támogató rendszerek térnyerésével mostanra egy új autó árának 35 százalékát az elektronikai alkatrészek, köztük a chipek teszik ki, a konnektivitás és az önvezetés fejlődésével pedig ez az arány valószínűleg az ötven százalékot is el fogja érni – áll a CLEPA közleményében.

Változtatnia kell Európának

A mostani válság, illetve a modern autók egyre nagyobb „chipfüggősége” is jól mutatja egy erős európai félvezetőipar szükségességét. Ma azonban ezen a területen óriási behozni valója van Európának.

Bár a kontinens viszonylag jó képességekkel rendelkezik az autóipari chipek fejlesztésében, chipgyártási kapacitása az elmúlt tíz évben megfeleződött. Nem véletlen hát, hogy az európai autóipar a chipek hatvan-hetven százalékát Kínából és Tajvanból szerzi be.

Az EU mindazonáltal mostanra felismerte, hogy beavatkozásra van szükség, és az Európai Bizottság jelenleg az Európai Mikroelektronikai Szövetség felállításán dolgozik a helyi chipgyártás felfuttatása érdekében.

Kiemelt Partnereink