Elemzések Lenyomták a személyautókat a pickupok az USA-ban

Lenyomták a személyautókat a pickupok az USA-ban

autopro.hu/V.M. | 2020.05.26 19:19

Lenyomták a személyautókat a pickupok az USA-ban

Fotó: GM Corporate Newsroom

Ahogy azt már korábban is olvashattuk, a koronavírus-járvány Észak-Amerikában is az eladások drasztikus visszaesését, valamint az autógyárak leállását eredményezte. Ma már az üzemek többségében ismét folyik a munka, a kereskedések is elkezdhettek újranyitni, a piac magához térése azonban évekbe fog telni. Kérdéses továbbá, hogy a piac szerkezete milyen lesz a jövőben, a lakosság lecsökkent fizetőképessége ellenére ugyanis a pickupok népszerűsége soha nem látott magasságokba emelkedett az USA-ban.

Hirdetés

A Szövetség az Autóipari Innovációért (Alliance for Automotive Innovation) az észak-amerikai autóipar jelen állapotát ismerteti egyik összeállításában. Az Amerikai Egyesült Államokban az első negyedév során mintegy 3 millió 477 ezer személyautó és kishaszongépkocsi kelt el, ami éves összevetésben 12,7 százalékos csökkenésnek felel meg. Márciusban, mikor a járvány kirobbant, és sok államban a kereskedések bezártak vagy csökkentett idejű nyitva tartás mellett kezdtek működni, az eladások 33 százalékkal estek az előző évihez képest, áprilisban pedig már majdnem felével, 48,7 százalékkal.

A koronavírus-járvány előtt 2020-ra 16,8 millió autó eladását jósolták, az elmúlt hónapokban azonban minden elemző rontotta előrejelzéseit. Az LMC Automotive például idén 13,4 millió, jövőre 15,2 millió, míg 2022-ben 16,2 millió jármű értékesítésével számol. Az eladások száma az USA-ban csak 2023-ra fogja ismét megközelíteni a krízis előtti szintet, és elérni a 16,7 milliót.

Élre törtek a pickupok, rosszul teljesítettek az elektromos autók

Mint ahogy az a Car and Driver egyik cikkéből is megtudható, a pickupok eladásai az USA-ban a történelem során első alkalommal felülmúlták a személyautókét. A szegmens 2014-ben kezdett felzárkózni, a járvány ideje alatt pedig továbbemelkedett népszerűsége. A Szövetség az Autóipari Innovációért ezt a tüzelőanyagok árának csökkenésével, továbbá azzal magyarázza, hogy a mai pickupok mérföldenként 4 gallonnal kevesebbet fogyasztanak, mint 2013-as évjáratú elődeik. Az autógyártók most egyébként jelentős kedvezményeket is nyújtanak, hogy amennyire tudják, szinten tartsák eladásaikat, ami szintén növelhette a pickupok eladásait.

Míg Európában azt láthatjuk, hogy az elektromos autók a járvány alatt is előretörnek, addig az USA-ban más a helyzet. A plug-in hibrid, az akkumulátoros elektromos, illetve az üzemanyagcellás járművek piaci részesedését már tavaly is csökkenő tendencia jellemezte. A három kategóriába tartozó alternatív hajtású típusok az eladások mindössze 1,4 százalékát tették ki áprilisban. 2019 negyedik hónapjában az érték még 1,8, idén márciusban pedig 1,9 százalék volt. Az értékesítéseket az akkumulátoros elektromos modellek vezették 1,1 százalékos részaránnyal.

A termelés már túllendült a mélyponton

Észak-Amerikában a gyárleállások miatt az egy évvel korábbinál 34 százalékkal kevesebb, 1,01 millió személyautó és pickup készült március hónapban. A termelés igazi bezuhanása azonban áprilisban volt, mikor csak 138,5 ezer, az előző évinél 90 százalékkal kevesebb jármű gördült le a gyártósorokról.

A mélypont a gyártásban minden bizonnyal április volt, május 20-ára az észak-amerikai, autók összeszerelését végző üzemek 74 százaléka ugyanis újraindult. Ekkor az USA-ban az egységek 16, Kanadában 14, Mexikóban viszont még 56 százaléka tartott zárva.

Az autógyártás kényszerű felfüggesztése azt eredményezte, hogy az Egyesült Államokban a készleten lévő járművek száma április 30-ára 3,3 millióra esett, az év e hónapjában ilyen alacsony szintet pedig 2013 óta nem tapasztaltak. Ugyanakkor az újautó-vásárlások visszaesése miatt ez 120 napig tudná fedezni a keresletet, ami sokkal több a március-április hónapokban megszokott mintegy 70 napnál.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink