Elemzések Lassú és nehézkes zöldülés útján az e-autók

Lassú és nehézkes zöldülés útján az e-autók

autopro.hu/V.M. | 2022.04.06 04:20

Lassú és nehézkes zöldülés útján az e-autók

Fotó: Volkswagen Newsroom

Az autógyártóknak muszáj zöldebbé alakítaniuk az elektromos autók gyártását, hogy megfeleljenek a szabályalkotók és a befektetők elvárásainak, a zöldítési folyamat azonban sem gyorsnak, sem egyszerűnek nem nevezhető.

Hirdetés

A környezetkárosító módon előállított ritkaföldfém-mágnesek és az akkumulátorok karbonintenzív, fosszilis erőforrások használatával történő előállítása csak néhány az autóipari OEM-ek előtt álló zöldítési kihívások közül.

Az ellátási láncuk környezetkímélőbbé alakítására nem csak a vásárlók és a befektetők meggyőzése, de a szabályoknak megfelelés miatt is szüksége van a gyártóknak. Az Európai Unió például a jövőben megadóztathatja az importhoz kötődő szén-dioxid-kibocsátást, továbbá szabályokat hozhat az akkumulátorok alapanyagainak etikus beszerzése, illetve az akkuk újrahasznosításának fokozása érdekében.

Európán kívül a nemzeti karbonadók lehetősége okoz fejfájást a gyártóknak, akiknek befektetői oldalon egyre több etikussági és fenntarthatósági elvárásnak kell megfelelniük.

A jó irányban, de túl lassan

A fokozódó nyomás hatására a BMW például mostanra minden akkumulátorszállítójánál, valamint sok acél- és alumíniumbeszállítójánál elérte, hogy az általa felhasznált termékeket megújuló energia segítségével állítsák elő.

Az intézkedések szükségességét mutatja, hogy azok nélkül a bajor OEM 2030-ra egy autó elkészítésével 18 tonna szén-dioxidot generálna, szemben a 2019-es 12 tonnával és az intézkedések melletti, 2030-ra jósolt mindössze kilenc tonnával – idézi fel a gyártó számításait a Reuters.

Mindazonáltal, bár a jó irányba, de nem elég gyorsan haladnak az autógyártók a zöldítés terén. Legalábbis így látja Costa Caldis, az ellátási láncok figyelésével foglalkozó SAFE működési vezetője. „A befektetők átlátható ellátási láncokat követelnek, nem csak bejelentéseket” – fogalmazott.

A Full Circle Capital brit befektetési bank vezetője, Makram Azar szintén a fenntarthatóság fontosságára hívta fel a figyelmet. Szerinte a fenntarthatósági és etikai elvárásoknak maradéktalanul megfelelő vállalatok könnyebben fognak tőkéhez jutni, ugyanakkor ma a befektetők azt tapasztalják, hogy nincs elég az olyan autóipari vállalatokból, amik teljesítenék a követelményeket.

Új beszállítói kör van kialakulóban

A növekvő fenntarthatósági elvárások egyik folyománya, hogy piacot teremt a tisztább technológiákat kínáló cégeknek, akik segíthetik az autógyártókat a környezetvédelmi céljaik elérésében. Az egyik ilyen cég az észak-angliai Advanced Electric Machines (AEM), ami többek között a Bentley-vel együttműködve ritkaföldfémektől mentes, újrahasznosítható elektromos motorok fejlesztésén dolgozik.

Egy másik új szereplő az izraeli Addionics. A vállalat a maiaknál hatékonyabb, háromdimenziós elektródákat készít, amik segítségével a tisztább, de kisebb energiasűrűségű kémiai összetételek is megállhatják helyüket a piacon.

Az AEM-hez és Addionics-hoz hasonló vállalatokból sok van, azonban azt még nem látni, hogy melyek fogják túlélni a befektetőkért folyó küzdelmet, és fognak az autóipar elismert, fontos szereplőivé válni. MacMurray Whale, a Cormark Securities kanadai befektetési bank fenntarthatósági stratégája szerint a megfelelő időben még nem elég fejlett koncepcióval rendelkező cégek az „elsüllyedés” veszélyének vannak kitéve. Szerinte a szóban forgó vállalkozások „nem lesznek képesek felkelteni a befektetők érdeklődését, mert sok van belőlük, és mindannyiuk azt próbálja bebizonyítani, hogy ő a legjobb.”

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink