Elemzések Itt a nagy autóipari beszállítói márkasorrend

Itt a nagy autóipari beszállítói márkasorrend

Kuthi Áron | 2020.02.20 04:21

Itt a nagy autóipari beszállítói márkasorrend

Fotó: Pixabay

Az autómárkáknak könnyű dolguk van, modelljeik sokkal jobban szem előtt vannak, mint a járműipari beszállító cégek termékei. A márkaérték persze nem a láthatóságon dől el, rengeteg más tényező is befolyásolja, hogy mekkora az embléma, a logó mögötti termék vagy szolgáltatás tudása, hatása, értéke, nem utolsó sorban profitképző képessége. Erre sokféle kifinomult márkaérték-mérő módszer létezik, jobbára minden elemző cég saját maga fejlesztette módon rangsorolja a világmárkákat. A Brand Finance 500-as listáján szép számmal látunk autógyártót és beszállítót is.

Hirdetés

Mint megírtuk, a globális vállalatok márkaértékét, márkaerősségét mérő amerikai Brand Finance tanácsadó cég 2020-ra a Mercedest választotta a legértékesebb autómárkának, ám az első harmincba négy, az első százba csupán nyolc autómárka tudott bejutni. Igaz, olyan vállalatóriásokkal kellett megküzdeniük, mint a listavezető Amazon, a Google, az Apple, továbbá rengeteg globális bank és telekomcég. A Brand Finance dollárban is kifejezi a márka pénzre váltható értékét (ami nem azonos az adott cég piaci kapitalizációjával, mert itt a legnagyobbak - Amazon, Google, Apple, Microsoft - esetében már az ezer milliárd dolláros tartományról beszélünk). Ez alapján a Mercedes-Benz márka 65 milliárd dollárt ér, ami persze minden esetben egy fiktív érték, hiszen ez önmagában nem bocsátható áruba.

Az 500-as listán tehát a következő autómárkák és beszállítói márkák szerepelnek:

  • Mercedes-Benz (11.)
  • Toyota (15.)
  • Volkswagen (25.)
  • BMW (30.)
  • Mitsubishi Group (35.)
  • Porsche (41.)
  • Sinopec (42.)
  • Honda (45.)
  • General Electric (65.)
  • Hyundai Group (82.)
  • Siemens (84.)
  • TATA Group (85.)
  • Bosch (87.)
  • Ford (94.)
  • Nissan (97.)
  • Audi (105.)
  • Volvo (106.)
  • Chevrolet (133.)
  • Tesla (147.)
  • Renault (169.)
  • Lexus (200.)
  • Ferrari (206.)
  • Subaru (217.)
  • BASF (226.)
  • John Deere (230.)
  • Land Rover (259.)
  • Saint Gobain (301.)
  • Caterpillar (345.)
  • Mahindra Group (361.)
  • Bouygues (363.)
  • Suzuki (383.)
  • ABB (410.)
  • Geely Auto (430.)
  • Daikin (454.)
  • Buick (455.)
  • Cummins (499.)

Az ismert okok miatt nagy zuhanást élt meg a Boeing, amely a 42.-ről a 76. helyen találta magát, az Airbus viszont felszálló ágban van, a 136.-ról a 131. helyre került. A legmeredekebb márkaérték-növekedést a Tesla produkálta, 64%-os emelkedéssel 12 milliárd dollárra, de jól teljesített a Mitsubishi is, közel 40%-kal növelve a márka mögötti értéket. A világ üzleti átalakulását talán jól jelzi, hogy idén 44 új belépő is van a "golden list"-re, köztük sok amerikai és kínai, valamint pár szaúdi, indiai és japán céggel.

Akio Toyoda és Mary Barra letette névjegyét

A legerősebb, legjobb, és a cégarculatra nagy hatással lévő vezérigazgatók között a 10. hely egy autóipari szereplőnek, Akio Toyodának jutott. Az 500-as listában szereplő cégek közül csak 24-et vezetnek nők, közülük viszont kiemelkedik a General Motors igazgatója, Mary Barra, aki az összes női csúcsvezető közül a harmadik legerősebb személyiség a cégarculat meghatározásában.

Mivel portfóliójuknak kisebb része kötődik az autóipari, mobilitási beszállítói lánchoz, ebbe a felsorolásba nem vettük bele az 500-as listán egyébként szereplő Innogyt, a Hitachit, valamint az informatikai és telekom ágazat nagyvállalatait. Szintén kihagytuk a rendkívül széles és vegyes portfólióval bíró, eltérő részben automotive üzletágat is fenntartó kínai fejlesztővállalatokat (pl. CRRC, CNBM, CRECG, Powerchina).

Az emberek nagyon szeretik a listákat, hiszen ez megkönnyíti (és persze le is egyszerűsíti) az összehasonlítást. Ezért aztán más vállalatok is végeznek hasonló felméréseket, ilyen például az Interbrand Best Global Trends kiadványa is. (Az ő listájukról legutóbb itt írtunk.) Böngésszen Ön is a Brand Finance listáján!

Kiemelt Partnereink