Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Összefog a Volvo és a CATL
2024.04.23 06:19Mindentudó a mesterséges intelligencia?
2024.04.23 04:23Végre kiderült, milyen nevet kap a BYD elektromos pick-upja
2024.04.22 17:17A BME Suborbitals meg sem állna az űrig
2024.04.22 16:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Itt a nagy autóipari beszállítói márkasorrend
Az autómárkáknak könnyű dolguk van, modelljeik sokkal jobban szem előtt vannak, mint a járműipari beszállító cégek termékei. A márkaérték persze nem a láthatóságon dől el, rengeteg más tényező is befolyásolja, hogy mekkora az embléma, a logó mögötti termék vagy szolgáltatás tudása, hatása, értéke, nem utolsó sorban profitképző képessége. Erre sokféle kifinomult márkaérték-mérő módszer létezik, jobbára minden elemző cég saját maga fejlesztette módon rangsorolja a világmárkákat. A Brand Finance 500-as listáján szép számmal látunk autógyártót és beszállítót is.
Mint megírtuk, a globális vállalatok márkaértékét, márkaerősségét mérő amerikai Brand Finance tanácsadó cég 2020-ra a Mercedest választotta a legértékesebb autómárkának, ám az első harmincba négy, az első százba csupán nyolc autómárka tudott bejutni. Igaz, olyan vállalatóriásokkal kellett megküzdeniük, mint a listavezető Amazon, a Google, az Apple, továbbá rengeteg globális bank és telekomcég. A Brand Finance dollárban is kifejezi a márka pénzre váltható értékét (ami nem azonos az adott cég piaci kapitalizációjával, mert itt a legnagyobbak - Amazon, Google, Apple, Microsoft - esetében már az ezer milliárd dolláros tartományról beszélünk). Ez alapján a Mercedes-Benz márka 65 milliárd dollárt ér, ami persze minden esetben egy fiktív érték, hiszen ez önmagában nem bocsátható áruba.
Az 500-as listán tehát a következő autómárkák és beszállítói márkák szerepelnek:
- Mercedes-Benz (11.)
- Toyota (15.)
- Volkswagen (25.)
- BMW (30.)
- Mitsubishi Group (35.)
- Porsche (41.)
- Sinopec (42.)
- Honda (45.)
- General Electric (65.)
- Hyundai Group (82.)
- Siemens (84.)
- TATA Group (85.)
- Bosch (87.)
- Ford (94.)
- Nissan (97.)
- Audi (105.)
- Volvo (106.)
- Chevrolet (133.)
- Tesla (147.)
- Renault (169.)
- Lexus (200.)
- Ferrari (206.)
- Subaru (217.)
- BASF (226.)
- John Deere (230.)
- Land Rover (259.)
- Saint Gobain (301.)
- Caterpillar (345.)
- Mahindra Group (361.)
- Bouygues (363.)
- Suzuki (383.)
- ABB (410.)
- Geely Auto (430.)
- Daikin (454.)
- Buick (455.)
- Cummins (499.)
Az ismert okok miatt nagy zuhanást élt meg a Boeing, amely a 42.-ről a 76. helyen találta magát, az Airbus viszont felszálló ágban van, a 136.-ról a 131. helyre került. A legmeredekebb márkaérték-növekedést a Tesla produkálta, 64%-os emelkedéssel 12 milliárd dollárra, de jól teljesített a Mitsubishi is, közel 40%-kal növelve a márka mögötti értéket. A világ üzleti átalakulását talán jól jelzi, hogy idén 44 új belépő is van a "golden list"-re, köztük sok amerikai és kínai, valamint pár szaúdi, indiai és japán céggel.
Akio Toyoda és Mary Barra letette névjegyét
A legerősebb, legjobb, és a cégarculatra nagy hatással lévő vezérigazgatók között a 10. hely egy autóipari szereplőnek, Akio Toyodának jutott. Az 500-as listában szereplő cégek közül csak 24-et vezetnek nők, közülük viszont kiemelkedik a General Motors igazgatója, Mary Barra, aki az összes női csúcsvezető közül a harmadik legerősebb személyiség a cégarculat meghatározásában.
Mivel portfóliójuknak kisebb része kötődik az autóipari, mobilitási beszállítói lánchoz, ebbe a felsorolásba nem vettük bele az 500-as listán egyébként szereplő Innogyt, a Hitachit, valamint az informatikai és telekom ágazat nagyvállalatait. Szintén kihagytuk a rendkívül széles és vegyes portfólióval bíró, eltérő részben automotive üzletágat is fenntartó kínai fejlesztővállalatokat (pl. CRRC, CNBM, CRECG, Powerchina).
Az emberek nagyon szeretik a listákat, hiszen ez megkönnyíti (és persze le is egyszerűsíti) az összehasonlítást. Ezért aztán más vállalatok is végeznek hasonló felméréseket, ilyen például az Interbrand Best Global Trends kiadványa is. (Az ő listájukról legutóbb itt írtunk.) Böngésszen Ön is a Brand Finance listáján!