Elemzések Így fizet a járműipar: csúcsgázsiktól a melós bérekig

Így fizet a járműipar: csúcsgázsiktól a melós bérekig

Pardavi Mariann | 2016.01.12 07:17

Így fizet a járműipar: csúcsgázsiktól a melós bérekig

Szeretjük tudni, mennyi pénz érkezik a másik számlájára, mennyit ér a munkája a sajátunkhoz viszonyítva. Tavaly sem volt ez másként: összegeztük, hogyan alakultak a bérek.

Hirdetés

Nincs egyszerű helyzetben az, aki tudni akarja a magyar béreket. A rendszerváltást megelőzően nem volt titok a havi fizetés, mindenki tisztában volt vele, mire számíthat egy adott területen. Manapság azonban magánbeszélgetések során sem esik szó arról, hogy az adott vállalatnak mennyire éri meg a munkatársat foglalkoztatni. Aki kevésnek érzi, azért nem mondja, aki pedig soknak tartja a havi keretet, azért. Úgy tűnik, valamiért tabunak számítanak ma Magyarországon a bérek. Hallgattak róla a magyar vállalatok, mennyiért foglalkoztatják dolgozóikat.

Ettől függetlenül szakportálunk több alkalommal bizonyította be, hogy nehéz ugyan kicsavarni a bérpapírokat a HR-esek kezéből, de nem lehetetlen. A vállalatok titkolóznak az általuk kínált és alkalmazott fizetésekről, ám a Hays Hungary nem. A munkaerő közvetítő elárulta, hogy a nagyvállalatok mekkora havi fizetéssel szerződtetnek egy pályakezdő mérnököt, nagyságrendileg milyen összeggel gazdálkodhat egy tapasztalt mérnök, illetve mennyi a bruttó fizetése egy középvezető mérnöknek Magyarországon. Ebben a cikkünkben megmutattuk azt is, hogy mennyit keresnek a lengyel és cseh mérnökök hazájukban. Összeállításunkból kiderül, a magyar szakembereknek igazán nincs okuk panaszra, hiszen 300 és 600 ezer forint kezdőfizetéssel számolhatnak tapasztalattól függően.

A Diplomás Pályakövető Rendszer adatai alapján szakok szerinti bontásban a járműiparhoz kapcsolódó területek közül a villamosmérnököket értékeli leginkább a piac, de a gépészmérnökök sem panaszkodhatnak.

Több alkalommal is foglalkoztunk a külföldi bérekkel. 2015-ben a német dolgozók kevesellték a havi nettó 434 ezer forintos fizetésüket, és ugyancsak utcára mentek a csehek 360 ezer forintot érő bérükkel. A Skoda meghallotta a panaszos hangokat, és megemelte a béreket. Oroszországból az a hír érkezett, hogy AvtoVAZ minden dolgozójának hat százalékkal emelkedik a bére, ami 153 ezer forintnyi rubelt jelent. A vállalatok tavaly igen bőkezűen honorálták a dolgozóik munkáját: 1100 eurós prémiumot fizetett a ZF, 4300-at a Mercedes és 5900-at a Volkswagen. Ez utóbbi 12 millió euró jutalmat osztott szét azok között, akik jobbító szándékkal nyújtottak be ötleteket.

Autóipari csúcsfizetések
Ferdinand Piech amellett, hogy Martin Winterkon kirúgásán ügyködik, igen jól keres a Volkswagennél. A Porsche család tagjaként sem szegény, de idős kora ellenére nem a nyugdíjasok biztos juttatásait élvezi, hanem busás fizetést kap. A tavalyi munkáját 25 százalékos jutalommal honorálták a cégénél, ahol 2014-ben összesen 1,47 millió eurós jövedelemre, azaz 443,2 millió forintra tett szert. Valaha Németország legjobban fizetett menedzsere Martin Winterkorn volt. A Volkswagen nem is tud megválni tőle, még 2016-ban utalni fogja a fizetését, így próbálja elérni, hogy ne kelljen kifizetnie a tetemes összeggel járó végkielégítést. A Nissan vezetője, Carlos Ghosn az egyik legjobban fizetett menedzser Japánban, aki a márciusban lezárult pénzügyi évben bruttó 995 millió jent, azaz 2,2 milliárd forintot keresett.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink