Elemzések Így akarják megvalósítani az autógyártók a klímasemlegességet

Így akarják megvalósítani az autógyártók a klímasemlegességet

autopro.hu/Sz.K. | 2019.11.10 14:00

Így akarják megvalósítani az autógyártók a klímasemlegességet

Néhány évtizeden belül az autók nem fognak szén-dioxidot termelni. Sem a gyártás során, sem használat közben, sem megsemmisítésük során – legalábbis ez a célja sok európai autógyártónak, többen már kitűzték ennek időpontját is.

Hirdetés

Míg a Volkswagen a 2050-es évet célozta meg, a Volvo 2040-nel kalkulál, a Mercedes pedig még egy évvel korábbra akarja tenni. Legkésőbb addigra mindhárom autógyártó be akarja fejezni az olyan járművek gyártását, amelyet belső építésű motor hajt. A BMW az egyetlen olyan német gyártó, amely nem akar kötelezettséget vállalni egy dátum mellett sem. Nézzük, mennyire reális az, amit a gyártók el akarnak érni.

Volkswagen: klímasemlegesség 2050-re

– Megérkeztünk – mondta Matthias Müller, a Volkswagen egykori vezérigazgatója a 2017-es Nemzetközi Autószalonon. Akkor jelentette be, hogy a Volkswagen Csoport az elektromobilitásra vált. – Ez nem egy elkötelezettség nélküli szándéknyilatkozat, hanem önmagunk kötelezettsége.

Két évvel később utódja, Herbert Diess a Nemzetközi Autószalon színpadán bemutatta az ID.3 elektromos autót. A Golf elektromos utódja ígéret arra, hogy a márka nagy számban elektromobilizálja autóit.

Ahhoz, hogy 2050-re teljesen szén-dioxidmentes legyen, 2028-ig közel 70 elektromos modellt akar piacra dobni, ebben az időben összesen 22 millió elektromos járművet terveznek gyártani. Átalakítják továbbá a zwickau-i gyárat, ahol az ID.3 is készül, évente 330 ezer elektromos autó fog a szalagokról legurulni. Kizárja azon beszállítóit, akik nem teljesítik környezetvédelmi kritériumait. Wolfsburgi központja szén- helyett gázüzemű lesz. Kompenzációt akar fizetni az éghajlatvédelmi projekteknek az olyan termelési szakaszokért cserébe, ahol nem megoldható a teljes szén-dioxid mentesség. Azon ügyfelei után is kompenzációt akar fizetni, akik nem zöld-energiájú üzemanyagot tudnak tankolni autóikba.

A márka 2023-ra 30 milliárd eurót akar fordítani a technológiai váltásra, 14 milliárdot pedig az autók összekapcsolására és az asszisztensrendszerekre.

Volvo: klímasemlegesség 2040-re

A svéd Volvo egyértelmű célokat tűzött ki. Amellett, hogy elektrifikálja hajtását, további intézkedéseket dolgoz ki a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. A gyártó 2040-re teljesen szén-dioxid-semleges akar lenni.

Ehhez első lépésként 2025-re 40 százalékkal csökkenti az egyes modellek szén-dioxdid lábnyomát a teljes életciklusa során. A Volvo 2020 végétől nem fog tisztán belső égésű motort értékesíteni, hanem csak elektrifikált autókat. 2025-re az elektromos autók hányadát 50 százalékra akarja növelni eladásaiban. Szintén akkorra 25 százalékkal akarja növelni az újrahasznosított műanyagok arányát az autókba, és ugyanennyivel csökkenti a vállalat szén-dioxid-kibocsátását is, ezért a gyártó és logisztikai részlegét is szén-dioxid-mentessé alakítja.

A vállalat azonban továbbra is a plug-in hibridekre támaszkodik, ami problémás a svédek számára, mivel nagy a különbség a megadott és a tényleges üzemanyag-fogyasztás között. Akár háromszoros is lehet a valós eredmény. Éppen emiatt fennáll a veszélye, hogy a Volvo az állítólag gazdaságos plug-injei miatt csak papíron lesz szén-dioxid semleges.

Mercedes: klímasemlegesség 2039-re

A Mercedes akar a leggyorsabb lenni, és az Ambition 2039 elnevezésű új flottájával kezdi meg a klímasemlegesség felé haladást. Ehhez a vállalat 2022 végéig minden személyautó-gyárát Európában szén-dioxid-semlegessé akarja tenni. 2030-ra az eladott járműveinek fele elektromos lesz, szintén addigra 40 százalékkal csökkenti termelésének energiafogyasztását. A következő elektromos autó-generációjának előállítása során az akkumulátorokat 100 százalékban megújuló energiaforrásokból előállított energiával készítik, így 30 százalékos szén-dioxid megtakarítást érnek el. Ezen felül megállapodást kötnek a szén-dioxid-csökkentésről a beszállítókkal, és kizárják azokat, akik nem felelnek meg követelményeinek.

A gyártó lépéseket tesz annak demonstrálására, hogy komolyan veszi a témát. A Daimler jelenleg is nagy hangsúlyt fektet a plug-in hibridekre, és továbbra is jó úton halad a klímasemlegesség felé.

BMW: klímasemlegesség – mikorra is?

A BMW az egyetlen nagy német gyártó, amely nem nevez meg konkrét célévet a szén-dioxid-semlegesség elérésére. Ehelyett a bajorok még 2001-ben kidolgoztak egy tervet a tíz fenntarthatósági célkitűzéseikről, melyeket 2020-ig meg akarnak valósítani.

A BMW többek között szeretné 2020-ig 50 százalékkal csökkenteni európai újautó-flottájának szén-dioxid-kibocsátását. 2025-ig összesen 25 elektrifikált modellt szeretne kínálni, ezek közül 12 tisztán elektromos. 2020-ra 45 százalékkal csökkenti a járműgyártáshoz felhasznált erőforrásokat.

Mint ahogy a fentebbi lista is mutatja, az, hogy a BMW-nek nincs rögzített évkitűzése, nem jelenti azt, hogy ne lenne elkötelezett a szén-dioxid-csökkentés iránt – hangsúlyozta a Spiegel.

Fordulópont az autóiparban

Problémát jelent azonban az SUV-k eladási számainak növekedése. Azért, hogy a növekvő keresletet kielégítsék, sok gyártó főként nagyméretű SUV-jait elektrifikálja. A kompakt, gazdaságos autók most a legtrendibbek, a teljesen szén-dioxid-mentes autók azonban egyelőre még csak ábrándok. A gyártók beszállítói láncai nagyon bonyolultak, jelenleg nincs beleszólásuk abba, hogy az akkumulátorokhoz használt kobaltot milyen feltételek mellett bányásszák. Az éghajlatvédelmi projektek kompenzációs kifizetései által azonban az autó csak papíron lesz emissziómentes.

Az, hogy a jövőben kőolaj helyett elektromosságot használjanak, anélkül, hogy átgondolnák a mobilitást, nem hosszú távú megoldás. Ehelyett a gyártóknak azt is meg kellene fontolnia, hogy egy nagy SUV-hez felhasznált alapanyag mennyiségből készíthet-e két kisebb járművet. Az is átgondolandó, hogy szükség lenne-e kevesebb autó eladására, hogy tehermentesítsék a városközpontokat a forgalom alól, és intenzívebben foglalkozzanak a fenntarthatóbb, hasonlóan jövedelmező mobilitási koncepciókról, mivel – sajnos – 2050-ben még nem lesz ténylegesen zéró szén-dioxid-kibocsátású autó.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink