Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az idén sem fizet osztalékot a Rába
2024.04.19 10:16A vártnál többszörösére nőtt az érdeklődés a Xiaomi e-autója iránt
2024.04.19 09:22Benzines változat is készül a Jeep elektromos SUV-jaihoz
2024.04.19 08:20Csak tisztán elektromos autókkal nem fogunk célt érni
2024.04.19 07:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Hónapokig éreztetheti hatását az Ever Given fogsága
Az Ever Given névre hallgató, 400 méteres konténerszállító hajó hat napig állta el a Szuezi-csatornát, miután keresztbe fordult benne. A csatorna az egyik legfontosabb kereskedelmi útvonal része, hat napnyi járhatatlansága 370 teherhajót tartóztatott fel. Ennek utórezgései a logisztikában, gazdaságban sokszorosukra nőhetnek a koronavírus szülte bizonytalan helyzetben.
A 2021-es egy várhatóan sötét év lesz a logisztika szempontjából. A kereskedelem mindig is a folyamatosan rendelkezésre álló, gördülékeny tengeri áruszállításra alapozott, a szállítási árak pedig ennek megfelelően alacsonyak és állandóak voltak. A már másfél éve tartó koronavírusos helyzet ezt az egyensúlyt a közelmúltban még tovább bontotta – a Kínából Európába érkező tengeri konténerszállítmányok árai megháromszorozódtak november óta. A Szuezi-csatornát eltorlaszoló hajó az amúgy is küszködő forgalmat most hat napra teljesen ellehetetlenítette. Ennek hatásai fél évnél tovább is láthatóak lesznek majd, mivel a csatorna az egyik legfontosabb kereskedelmi útvonal állomása, a világ áruinak 13,5 százaléka halad át rajta.
Vizsga rugalmasságból
A vállalati vezetőknek gyorsan új szállítási alternatívák után kell nézniük. A közúti, vasúti és légi áruszállítás egyaránt intenzíven működik, a tengeri forgalommal szemben azonban kiszámíthatatlanok, folyton változnak. Szakítani kell a bevált logisztikai működésekkel, és sokkal közelebbről kell vizsgálni a piaci folyamatokat, amelyekből következtethető a pillanatnyilag rendelkezésre álló szállítási kapacitás. Célszerű mindezt egy külön csapatra bíznia egy-egy cégnek, akik a szállítmányozási formákat és útvonalakat folyamatosan felülvizsgálják a megbízhatóság érdekében.
Céltudatos átláthatóság
2021-re a gyáripari szereplők majdnem fele kísérletezik a szállítási folyamataik átláthatóbbá tételével. Az egész ipart lefedő közös megoldásra nem lesz mód a közeljövőben, így a vállalatoknak maguknak kell okos szenzorokra épülő nyomkövető, és a szállított termékek számos paraméterét folyamatosan monitorozó rendszerekkel előállniuk, amelyekhez a fejlett felhőalapú technológiákat kell kihasználni. Fontos továbbá, hogy a megrendelt terméke után érdeklődő fogyasztót gyors szoftveres megoldások segítségével érdemi információval lássák el oly módon, hogy az egyes termékek előállításához szükséges alapanyagok státusza alapján egy algoritmus minél pontosabban kiszámolja egy-egy termék elérhető darabszámát és azok várható szállítási idejét, majd ezeket közli a vásárlóval, az említett szenzorok segítségével pedig folyamatosan javítja a rendszer megbízhatóságát, és adaptálódik a folyton változóan rendelkezésre álló logisztikai kapacitáshoz.
Jelentősebb pozíciót a logisztikusoknak
Az egyik legfőbb probléma a szállítási folyamatok felborulása nyomán a szállítókonténerek nem megfelelő áramlása. Még ha a teherhajók többnyire rendelkezésre is állnának, legtöbbször konténerek hiányában nem indulnak útnak, ezt a problémát pedig újabb, dedikált csapatoknak kellene megoldania. A konténerek áramlásának összeomlása különösen aggasztó például a hűtött élelmiszerek és gyógyászati készítmények szállítása miatt.
Az elhúzódó, szorult helyzet megoldását, a folyamatok megbízható működését és a piaci előnyszerzést egyaránt nagyban elősegítené, ha a logisztikát korábban a lehető legkisebb erőfeszítésekkel üzemeltető, vagy egy az egyben külső partnerhez kiszervező vállalatok most előtérbe hoznák a logisztikai csapatokat, vezetőiknek pedig nagyobb befolyást biztosítanának, hogy a Szuezi-csatorna után a több sebből vérző szállítmányozási szektor is fellélegezhessen — írta meg a Forbes.