Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Százezernél is több Priust hív vissza a Toyota
2024.04.18 11:21Szakmai programokkal ünneplik a Logisztika Napját
2024.04.18 10:16Nyugdíjba küldik Atlast, a hidraulikus humanoid robotot
2024.04.18 09:20Közel félmillió Fordot hívnak vissza
2024.04.18 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Energiahiány akadályozhatja az akkugyárak építését
Gyakran kerül szóba, hogy a villanyautók, töltésük által további terhet jelentenek az elektromos hálózatoknak, arról azonban nem igen esik szó, hogy az újonnan épülő gigagyárak milyen hatást gyakorolnak majd. Márpedig ezek nem elhanyagolható plusz energiaigényt fognak generálni, akkorát, ami már a kibocsátáscsökkentési célok elérhetőségét is megkérdőjelezi.
Az európai energiaellátás már most is egyre bizonytalanabb az Oroszországgal kialakult konfliktus miatt, az új akkumulátorgyárak pedig csak további nyomás alá fogják helyezni az energetikai rendszert.
Az Olaszországban gigagyárat építő Italvolt vezérigazgatója, Lars Carlstrom nemrég úgy nyilatkozott: „Arra kényszerülünk, hogy aktív szerepet vállaljunk az energia biztosításában… Sokkal mélyebben bele kell ásnunk magunkat az energetikai aspektusba ahhoz képest, mint amire számítottunk a projektek indulásakor.”
Figyelembe véve a romló európai energiahelyzetet és azt, hogy az Italvolt üzeme Olaszország teljes mai energiaszükségletének egy százalékát kitevő energiát fog használni, Carlstrom tapasztalata kifejezetten baljóslatúnak hat.
„Az energia, különösen a zöldenergia nagy kihívást jelent, illetve ez az, ami engem leginkább aggodalommal tölt el. Ez nagy problémákat fog okozni” – mondta el a vállalatvezető az Automotive Manufacturing Solutions (AMS) akkugyártás kihívásait körül járó beszélgetésén.
Naiv ötlet a gyors elektrifikáció
Az Italvolt gyára 550 ezer elektromos autó kiszolgálására lesz képes évente. Ha az európai újautó-értékesítések a mai szinten maradnak a jövőben is, akkor a földrészen több mint 30 hasonló méretű akkugyárra lesz szükség a teljes elektrifikációhoz. Ez a termelőkapacitás gyors növekedését követeli meg 2035-ig, mikortól az EU-ban csak emissziómentes új autókat lehet majd forgalomba hozni. Pont a gyors bővülés és a hozzá társuló energiafogyasztás-növekedés az, ami miatt Carlstrom a mostani kibocsátási célokat naivnak tartja.
Valójában azonban még több akkugyárra lehet szükség, ugyanis Daniel Harrison, az AMS-t kiadó Ultima Media elemzője szerint az OEM-ek az átlagos akkuméretet a mai 60-ról 82 kilowattórára fogják növelni.
Nem csak energiából lehet kevés
Harrison szerint az energiaellátás mellett egy másik szűk keresztmetszetet a nyersanyagok képezhetnek. Utóbbiak árának mostani emelkedése miatt egy kilowattóra akkukapacitás ára 120 dollárról 200 dollárra emelkedett vissza mostanra.
Az értékes fémek iránti kereslet pedig a jövőben csak tovább fog emelkedni az akkugyártási kapacitások növekedésével. 2030-ra a globális termelőkapacitás a mostani 959 gigawattóráról a négyszeresére, 4072 gigawattórára fog nőni.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!