Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Egyre valószerűbbek a töréstesztek bábui
Hiába használhatóak egyre szélesebb körben a szimulációk, az autók biztonságosságát elsősorban töréstesztekkel vizsgálják, ez egy megkerülhetetlen eljárás. Az eredmények egyre pontosabbak, köszönhetően annak, hogy egyre inkább realisztikus bábukat fejlesztenek ki a tesztekhez.
Szinte mindenki számára ismerős lehet a kép: gumicsikorgás és fékezés nélkül belerohan egy autó a falba, a légzsák kinyílik, az alkatrészek mindenfelé repülnek, a légzsák pedig egy bábut fog fel az ütközéskor – ha az éppen nem repült ki. Ez egy hosszú évek óta bevett eljárás, amit – egyelőre – a legmodernebb technikai megoldások sem válthatnak ki: ez a törésteszt.
A törésteszteken nemcsak az autók különféle alkatrészeinek sérüléseit vizsgálják, hanem azt is megpróbálják modellezni, hogy milyen sérüléseket szenvedett volna a sofőr és az utasok. Ezt egyre pontosabban meg tudják állapítani az egyre fejlettebb bábuknak – vagy ahogy nemzetközi viszonylatban nevezik őket, dummy – köszönhetően. Ma már olyan dummy is létezik, amivel a belső sérüléseket is lehet modellezni.
Túl merevek a sima próbababák
Michael Weyde berlini balesetkutató már több mint húsz éve fedezte fel, hogy nem tud törvényszéki vizsgálatokat végrehajtani a hagyományos próbabábukkal. A gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal történt autóbalesetekben a hagyományos bábu túl merev volt.
A járművek sérülései nem feleltek meg a valóságnak, a csontok helyett az autó lökhárítói törtek el. Csak a szélvédők és a tetők sérülései voltak realisztikusak – fogalmazott a kutató.
Így tehát Weyde és csapata optimalizálta a bábukat. Eleinte a jármű sérüléseinek felmérésére akarta használni a valószerűbb bábukat, aztán 2010-ben jött a további fejlesztés: Michael Weyde megtervezte saját biofidelikus próbabábuját. Ez egy olyan bábu, ami közel áll az ember testalkatához, és aminek segítségével sokkal jobban értékelhetőek a sérülések.
Minél emberszerűbb bábu a cél
A drezdai HTW és a Berlini Műszaki Egyetem diákjaival együtt Weyde tovább fejlesztette a próbabábut, olyan anyagokat találva, amelyek megfelelnek a csontanyag húzó-, nyomó- és hajlítószilárdságának. Ezeket az anyagokat aztán csontformába öntötték.
Ezután következik a biofidelikus próbabábu harmadik generációja: a speciális szilikon immár a lágyszöveteket, az izmokat és a zsírt is szimulálja, és a deformáció tekintetében emberi megfelelőkre hasonlít. Ezen kívül egy új típusú bőrből áll a bábu felülete egy speciális latex keveréknek hála.
A hasonló próbabábu gyártásához a szakértő partnert talált, aki a biofidelikus próbabábut világszerte értékesíti. Ez azt jelenti, hogy számos olyan ütközési tesztet végre lehet hajtani, amely korábban nem volt lehetséges.
A bábuk nem modellezik a gyerekeket, a túlsúlyos embereket vagy éppen a nagyon magas embereket. Mindig 178 centiméter magas és 78 kilogrammos bábut használnak, ez felel meg egy átlagos európai férfi méreteinek. Weyde szerint hamarosan ezen a téren is jöhet változás – írja az Automobilwoche.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!