Elemzések Egyre valószerűbbek a töréstesztek bábui

Egyre valószerűbbek a töréstesztek bábui

autopro.hu/P.B. | 2022.01.12 07:22

Egyre valószerűbbek a töréstesztek bábui

A kép illusztráció. | Fotó: BMW PressClub

Hiába használhatóak egyre szélesebb körben a szimulációk, az autók biztonságosságát elsősorban töréstesztekkel vizsgálják, ez egy megkerülhetetlen eljárás. Az eredmények egyre pontosabbak, köszönhetően annak, hogy egyre inkább realisztikus bábukat fejlesztenek ki a tesztekhez.

Hirdetés

Szinte mindenki számára ismerős lehet a kép: gumicsikorgás és fékezés nélkül belerohan egy autó a falba, a légzsák kinyílik, az alkatrészek mindenfelé repülnek, a légzsák pedig egy bábut fog fel az ütközéskor – ha az éppen nem repült ki. Ez egy hosszú évek óta bevett eljárás, amit – egyelőre – a legmodernebb technikai megoldások sem válthatnak ki: ez a törésteszt.

A törésteszteken nemcsak az autók különféle alkatrészeinek sérüléseit vizsgálják, hanem azt is megpróbálják modellezni, hogy milyen sérüléseket szenvedett volna a sofőr és az utasok. Ezt egyre pontosabban meg tudják állapítani az egyre fejlettebb bábuknak – vagy ahogy nemzetközi viszonylatban nevezik őket, dummy – köszönhetően. Ma már olyan dummy is létezik, amivel a belső sérüléseket is lehet modellezni.

Túl merevek a sima próbababák

Michael Weyde berlini balesetkutató már több mint húsz éve fedezte fel, hogy nem tud törvényszéki vizsgálatokat végrehajtani a hagyományos próbabábukkal. A gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal történt autóbalesetekben a hagyományos bábu túl merev volt.

A járművek sérülései nem feleltek meg a valóságnak, a csontok helyett az autó lökhárítói törtek el. Csak a szélvédők és a tetők sérülései voltak realisztikusak – fogalmazott a kutató.

Így tehát Weyde és csapata optimalizálta a bábukat. Eleinte a jármű sérüléseinek felmérésére akarta használni a valószerűbb bábukat, aztán 2010-ben jött a további fejlesztés: Michael Weyde megtervezte saját biofidelikus próbabábuját. Ez egy olyan bábu, ami közel áll az ember testalkatához, és aminek segítségével sokkal jobban értékelhetőek a sérülések.

Minél emberszerűbb bábu a cél

A drezdai HTW és a Berlini Műszaki Egyetem diákjaival együtt Weyde tovább fejlesztette a próbabábut, olyan anyagokat találva, amelyek megfelelnek a csontanyag húzó-, nyomó- és hajlítószilárdságának. Ezeket az anyagokat aztán csontformába öntötték.

Ezután következik a biofidelikus próbabábu harmadik generációja: a speciális szilikon immár a lágyszöveteket, az izmokat és a zsírt is szimulálja, és a deformáció tekintetében emberi megfelelőkre hasonlít. Ezen kívül egy új típusú bőrből áll a bábu felülete egy speciális latex keveréknek hála.

A hasonló próbabábu gyártásához a szakértő partnert talált, aki a biofidelikus próbabábut világszerte értékesíti. Ez azt jelenti, hogy számos olyan ütközési tesztet végre lehet hajtani, amely korábban nem volt lehetséges.

A bábuk nem modellezik a gyerekeket, a túlsúlyos embereket vagy éppen a nagyon magas embereket. Mindig 178 centiméter magas és 78 kilogrammos bábut használnak, ez felel meg egy átlagos európai férfi méreteinek. Weyde szerint hamarosan ezen a téren is jöhet változás – írja az Automobilwoche.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink