Elemzések Egyre több az elektromos autó az autómegosztóknál

Egyre több az elektromos autó az autómegosztóknál

autopro.hu/V.M. | 2020.03.28 04:21

Egyre több az elektromos autó az autómegosztóknál

Fotó: WeShare Press & Media

Európa szerte növekszik az olyan free-floating autómegosztó szolgáltatások száma, melyek kizárólag villanyhajtású gépkocsikat működtetnek. A vállalatoknak elektrifikálnia kell járműparkjukat, ha meg akarnak felelni a nagyvárosok által bevezetett szabályoknak. Ezen kívül az elektromos járművekkel az üzemeltetési költségek is csökkenthetőek.

Hirdetés

Az európai free-floating, azaz az olyan autómegosztó szolgáltatásoknak a mintegy 45 százaléka, ahol a járművek bérlése a kijelölt területen belül (pl. belváros) bárhol befejezhető, már csak elektromos autókat kínál felhasználóinak. A vállalatok további 20 százaléka egyaránt kínál tradicionális és alternatív hajtású járműveket, míg körülbelül 35 százalékuk egyáltalán nem rendelkezik elektromos autóval.

Az elektromos hajtású megosztott autók legnagyobb számával Európában Párizs és Madrid rendelkeznek. Mindkettő fővárosban körülbelül 1800 villanyhajtású kocsi található a különböző szolgáltatók flottáiban.

A ShareNow az élen, de lehet csak az év végéig

A piaci szereplőket tekintve a BMW DriveNow és a Daimler car2go szolgáltatásainak egyesítésével létrejött ShareNow bír a legtöbb elektromos autóval Európában, összesen 3030 darabbal (számításba nem véve a Londonban lévőket, ahol nem rég állt le a szolgáltatás). A vállalat jelenleg Stuttgart, Párizs, Amszterdam, valamint Madrid városaiban tart fenn tisztán elektromos járműparkot. Célja hogy rövidesen négyezerre bővítse alternatív hajtású járműveinek számát.

A Volkswagen és a Skoda megosztó szolgáltatása, a jelenleg még csak Berlinben elérhető WeShare 2020 végére több mint kétszer annyi elektromos autóval büszkélkedhet majd, mint a ShareNow. A tervek szerint ugyanis tevékenységét nyolc nagyvárosra, köztük Budapestre, készül kiterjeszteni, amivel elektromos flottája összesen 8400 egységre fog rúgni.

Kisautók előnyben

Az elektromos járművek flottába integrálását segíti a járművek növekvő hatótávja, illetve a töltőinfrastruktúra fejlődése is. Az ilyen modellekből egyre több is van, ám a szolgáltatók rendszerint a kisebb típusokat preferálják mint amilyen például az új Honda e vagy a Peugeot e-208 is. A flották jelen összetétele is ezt bizonyítja. A legkedveltebb modellek között szerepel a Peugeot iOn, valamint Citroën C-Zero néven is kínált Mitsubishi iMiev, de gyakran esik az üzemeltetők választása a BMW i3-ra vagy a Renault Zoe-ra is.

Renault Zoe az autógyártó saját autómegosztójának, a Zity színeiben

Renault Zoe az autógyártó saját autómegosztójának, a Zity színeiben | Fotó: Groupe Renault Media

Elkülönül más szolgáltatóktól a WeShare, azáltal, hogy az előbbieknél nagyobb e-Golfot használja Berlinben, később pedig az e-Up! mellett az ID.3 is flottája részét fogja alkotni.

Nem csak az EU várja el a kibocsátás csökkentését

A vállalatok elektromos átállását ösztönzik a városok által alkotott szabályozások. Több település is dolgozik éppen vagy iktatott már be olyan szabályokat, amik a szén-dioxid-kibocsátásuk csökkentésére kényszerítik a szolgáltatókat. Ezenkívül egyre több nagyváros korlátozza a járművek behajtását a városközpontba. Ilyen például Madrid is, ahol már csak azok az autók közlekedhetnek a belvárosban, melyek képesek több mint negyven kilométer megtételére tisztán elektromos üzemmódban. Mivel a közösségi autósok túlnyomó többsége a belső kerületekben él, a cégeknek létfontosságú a városközponthoz hozzáférés biztosítása.

A települések továbbá parkolási kedvezményt adhatnak az elektromos autóknak, ezáltal csökkentve a szolgáltatók költségeit, egyben lehetővé téve számukra a versenyképesebb árazást. Mindemellett több OEM is egyetért abban, hogy az elektromos járművek megosztásos használatával növelhető azok elfogadottsága.

Kooperálni kell, hogy legyen hol tölteni az autókat

Az új járművek töltésére a szolgáltatóknak kettő lehetősége van. Az első a nyilvános töltőoszlopok igénybe vétele, amennyiben viszont az nem elégíti ki igényeiket, marad az együttműködési lehetőségek keresése az üzleti szféra más vállalataival. Utóbbira példa a WeShare, valamint a Lidl és Kaufland üzletláncokat is birtokló Schwarz Csoport partnersége. Az üzletek parkolóiban elhelyezett oszlopokról napközben a vásárlók, míg esténként a WeShare autóit tölthetik.

Bár az elektromosroller-megosztást a hatóságokkal viaskodás, illetve a rossz felhasználói kultúra nehezíti, több kisebb közösségi autós cég is elkezdte elektromos kétkerekűekkel kiegészíteni szolgáltatását. Ezek között van a belgiumi Poppy, a svédországi Aimo, de a dán GreenMobility is, mely Bécsben tervez 400 rollert bevezetni kínálatába. Az eddigi adatok alapján úgy látszik, hogy a rollereknek köszönhetően akár 30 százalékkal is nőhet a felhasználók aktivitása – adta hírül az electrive.com.

Kiemelt Partnereink