Elemzések Csoportos létszámleépítést hajt végre a Nemak győri gyára – ez történt a 21. héten

Csoportos létszámleépítést hajt végre a Nemak győri gyára – ez történt a 21. héten

autopro.hu/P.B. | 2020.05.25 07:23

Csoportos létszámleépítést hajt végre a Nemak győri gyára – ez történt a 21. héten

Fotó: Nemak

A győri Audi gyárban már folyik a kétműszakos munkarend, hamarosan pedig az esztergomi Suzukinál is helyreáll az élet. Sajnos leépítésekről is hírt kellett adnunk, miközben az éledező autóiparban rengeteg a bizonytalanság. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

A koronavírus járvány okozta gazdasági visszaesés negatív következményei kerülték el Győr egyik legnagyobb munkáltatóját, a hengerfejek gyártásával foglalkozó mexikói tulajdonú Nemak Győr Alumíniumöntöde Kft.-t sem. A mintegy 1000 munkavállalót foglalkoztató vállalatnál 180 fős csoportos létszámleépítést terveznek végrehajtani július végéig. A leépítés a cég minden területét érinti, de mértéke alacsonyabb, mint amit a megrendelés-állomány 30-40 százalékos csökkenése indokolna.

Sajnos egy másik hazai leépítésről is hírt kellett adnunk a héten: kétszázötven főt bocsát el az oroszlányi kipufogóöntvény gyár, a 800 embert foglalkoztató Wescast Hungary Autóipari Zrt. A cég dízelmotorokhoz gyárt turbófeltöltő-öntvényeket és kipufogó-leömlőket, így a 2015 óta tartó dízelbotrány a cég eredményére is hatással volt.

Jó hír viszont, hogy a Denso Gyártó Magyarország Kft. 3800 dolgozójának munkahelyét védte meg a Gazdaságvédelmi akcióterv keretében a kormány által nyújtott 310,75 millió forintos vissza nem térítendő támogatás, így a székesfehérvári cég nem kényszerül elbocsátásokra.

Indul a második műszak

A 21. héten elindult az Audi Hungariánál a második műszak a járműgyártásban. A motorgyártás is fokozatosan áll át a kétműszakos munkarendre, elsőként egy négyhengeres-, egy hathengeres-, és az öthengeres motorgyártó területeken. Az Audival kapcsolatos hír még, hogy idén az Audi Hungaria bizonyult a legnépszerűbb vállalatnak, a magyar munkavállalók 63 százaléka szívesen dolgozna a cégnél.

A Magyar Suzuki Zrt. felkészül arra, hogy az európai autópiac az év végéig felocsúdik a koronavírus-járvány okozta sokkból, ezért őrzi kapacitásait, és mintegy 400 fő toborzásával megkezdte a dolgozói létszám helyreállítását, hogy június 29-én újraindíthassa a második műszakot is a termelésben, követve ezzel többek között az Audi példáját.

Nem megy zökkenőmentesen a visszatérés

A 21. hét első napján, azaz május 18-án a General Motors, a Ford Motors és a Fiat Chrysler Automobiles üzemeiben ismét elindult a termelés a COVID-19 járvány miatt két hónapig tartó leállást követően. Komoly biztonsági intézkedések és csökkentett számú műszakok mellett indulhattak csak újra a gyárak az Egyesült Államokban.

Az újraindulás nem is ment zökkenőmentesen: kedden egy, szerdán két gyárát zárta be rövidebb ideig a Ford az Egyesült Államokban. Az egyik üzemben koronavírussal fertőzött dolgozót találtak, míg egy másikban az alkatrészellátás hiányosságai miatt kellett leállítani a termelést.

Elbocsátások világszerte

Dolgozóinak 15 százalékát, több mint 20 ezer alkalmazottját készül elbocsátani világszerte a japán Nissan Motor Co. autóipari konszern a csökkenő eladásokhoz igazodó átszervezés keretében. A japán Kyodo hírügynökség vállalati belső forrásokból származó értesülése alapján az autóipai konszern a koronavírus-járvány közepette csökkenő eladásai miatt létszámcsökkenést tervez elsősorban Európában, illetve egyes fejlődő régiókban.

A Nissanhoz közel álló Renault mintegy négyszáz munkatársát készül elbocsátani a szlovéniai Revoz gyáregységéből, közben viszont a francia miniszterelnök, Edouard Philippe a francia szenátusban tartott beszéde során arról beszélt, hogy a kormány azt szeretné elérni, hogy a Renault megőrizze az országban található gyárait, továbbá céljuk, hogy Franciaország továbbra is a vállalat kutatás-fejlesztési központja maradjon.

A hazai munkaerő védelme nemcsak Franciaországban központi kérdés, a Fiat Chrysler több milliárd eurós állami támogatást kaphat az olasz kormánytól, ugyanakkor a támogatás feltételei közé tartozhat az is, hogy a vállalat nem fizethet osztalékot a részvényeseinek, valamint az is, hogy fejlesztenie kell olasz üzemeit.

A brit Rolls-Royce hajtóműgyártó vállalat sem úszta meg a válságot, a cég bejelentése szerint legalább kilencezer alkalmazottját lesz kénytelen elbocsátani az 52 ezerből és üzemeket is be kell majd zárnia, hogy igazodni tudjon a repülőgépiparban a koronavírus-járvány után várható helyzethez.

Fent és lent

Az elbocsátások mellett a negyedéves üzleti eredmények is jól tükrözik, mennyire nehéz helyzetben van a járműipar. A 21. héten a Mitsubishi Motors jelentette be, hogy meredeken, hároméves mélypontra csökkent a nyeresége a 2019-es pénzügyi évben, miután a koronavírus-járvány kiélezte a kulcsfontosságú kínai és délkelet-ázsiai piacokon amúgy is értékesítésének visszaesésével küzdő vállalat nehézségeit.

Csökkent a Panasonic japán elektronikai konszern árbevétele és nyeresége is a március 31-én véget ért 2020-as pénzügyi évben, egyedül az akkumulátorgyártás teljesített jól az elektromos autókat gyártó Tesla növekvő keresletének köszönhetően, tulajdonképpen ez mentette meg a gyárat.

Közben viszont akad olyan japán vállalat is, melyet nem igazán érintett eddig a válság: a Subaru működési nyeresége éves összevetésben 15,7 százalékkal nőtt a márciusban lezárult üzleti évben. Az autógyártó eredményeire minimális hatással volt a koronavírus-járvány, ez azonban már aligha lesz így a mostani pénzügyi évben.

Japánon kívül is voltak, akik jó hetet zártak. A Beckhoff Automation 2019-ben globálisan 903 millió euró összegű árbevételt ért el, ami az előző évi 916 millió eurós forgalomhoz képest csekély, 1 százalékos csökkenést jelent.

Örülhetnek a Volkswagennél is, ejtették a dízelbotránnyal kapcsolatos vádakat a Volkswagen elnökével, valamint vezérigazgatójával szemben, miután a cég beleegyezett egy 9 millió eurós büntetés kifizetésébe.

Élet az elektromobilitáson túl

A jövő egyértelműen az alternatív hajtásoké, de egyáltalán nem biztos, hogy ez csak az elektromos járművek megjelenését jelenti. Előrejelzések szerint a koronavírus-járvány következtében világszerte sokkal kevesebb elektromos autót adhatnak el, mint 2019-ben.

Érdekes lehet ezzel kapcsolatban egy holland újítás: a napelemes autókat fejlesztő holland Lightyear és a szintén holland Royal DSM technológiai vállalat összefogott, hogy együtt segítsék a Lightyear napelemes tetős megoldásának piaci térnyerését. A kettő együttműködő szerint a technológia sokkal többre lehet képes, mint csupán a hatótáv kismértékű növelése.

Bizonytalanság és innováció a magyar járműiparban

A Portfolio online konferenciáján számos szcenárió szóba került az autóipar jövőjével kapcsolatban, de biztosak talán csak abban lehetünk, hogy most még semmiben sem lehetünk biztosak, rengeteg a bizonytalanság. A válság különböző aspektusairól és a járműipar kormányzati támogatásáról is szó esett.

Jó hír viszont, hogy a 2017-ben indult ZalaZone projekt nagyjából 65 százalékig teljes: több fontos épület és tesztpálya elkészült, így a világon egyedülálló módon, kétharmados készültség mellett is zajlik a tesztelés a létesítményben. Az AVL ZalaZone szervezésében rendezett konferencián több részletet is megtudhattunk a tesztpályákról.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink