Elemzések Az okos töltés lehet a villanyhálózatok megmentője

Az okos töltés lehet a villanyhálózatok megmentője

autopro.hu/V.M. | 2022.02.20 04:20

Az okos töltés lehet a villanyhálózatok megmentője

Fotó: Daimler Global Media Site

Az elektromos autók számának növekedésével egy új kérdésre kell választ találniuk az elektromos hálózatok és a töltőinfrastruktúra fenntartóinak, illetve a kormányoknak. Ez nem más, mint, hogy hogyan biztosítsák a villamoshálózat stabil működését óriási összegű fejlesztések nélkül. Erre a válasz az okos töltés lehet.

Hirdetés

Az okos töltés lehetővé teszi, hogy a töltőre csatlakoztatott elektromos autó akkumulátorába csak a fogyasztási csúcsidőszak után, alacsonyabb díjjal áramoljon elektromos áram. Ez csökkenti az elektromos hálózat terheltségét, és lehetővé teszi az autótulajdonosoknak, hogy spóroljanak a töltésen.

Az EY szolgáltató vállalat becslése szerint 2030-ra Európa útjain 65 millió, 2035-re pedig 130 millió elektromos autó lesz, melyek okos töltés nélkül túlterhelhetik az elektromos hálózatot.

„Az elektromos váltás közel lehetetlen lesz okos töltés nélkül” – mondta el a Reuters-nek Chris Pateman-Jones, az okos töltési szoftvert kínáló brit Connected Kerb vezérigazgatója. A cég alkalmazásával az autótulajok beállíthatják a töltési sebességet, időpontot, valamint tarifát.

Pozitív és negatív példák

Egy technológiát azonban nem elég megalkotni és elérhetővé tenni, létezéséről ugyanis az embereket is tájékoztatni kell. Ez a tanulság szűrhető le abból, hogy bár az okos töltés Nagy-Britannia otthonaiban széleskörűen elérhető, sok villanyautótulaj nem tud a létezéséről az ország energiaipari felügyelete, az Ofgem szerint. Még rosszabb a helyzet az Egyesült Államokban, ott ugyanis a közműszolgáltatók csak kis része kínálja a technológiát.

Az okos töltés alkalmazására ugyanakkor pozitív példa Oslo. Az elektrifikációban élen járó Norvégia fővárosában az újautó-eladások közel háromnegyedét elektromos modellek teszik ki, az okos töltésnek köszönhetően azonban nem volt szükség nagy összegű elektromoshálózat-fejlesztésekre. „Hogy ezt (az e-autók számának bővülését) kezeljük, okostöltési megoldásokra van szükségünk, mivel nem akarunk túl sokat a hálózatba fektetni” – mondta el Sture Portvik, aki a város töltőinfrastruktúrájáért felel.

Másra is szükség lehet

Az okos töltés azonban önmagában kevés lehet az elektromos hálózat stabilitásának biztosításához. Itt jön a képbe a kétirányú töltés, angolul vehicle-to-grid (V2G), amivel az elektromos autók a telepeiben tárolt energiát visszatáplálhatják a villamoshálózatba, ezáltal segítve annak kiegyensúlyozását a csúcsidőszakokban.

Serge Colle, az EY energiaforrások részlegének vezetője szerint az okos és kétirányú töltési technológiák jobbak, mint az elektromos hálózat rendkívül költséges fejlesztése. „Nem tudjuk elég gyorsan feltúrni az utcákat, hogy több rézkábelt szereljünk fel és elvégezzük a szükséges fejlesztéseket” – fogalmazott.

Az Ofgem szerint 2050-re az okos és kétirányú töltés együttesen a csúcsidőszaki áramfogyasztást tíz Hinkley Point C atomerőmű teljesítményének megfelelő mértékkel fogja redukálni. A Délnyugat-Angliában épülő erőmű kapacitása 3,2 gigawattóra lesz.

Lemaradásban az OEM-ek

Mára több töltőfejlesztő cég is dolgozik kétirányú töltőkön, melyekre csatlakozva az áram visszatáplálása által az autótulajdonosok csökkenthetik a fenntartási költségeket. Oslo városa csakugyan a technológiába fektetők között van: a település több tesztprogramot is indított már.

Ugyanakkor a megoldás jelen kihasználhatóságát akadályozza, hogy a Renault modelljein és a Hyundai Ioniq 5-ön kívül csak kevés típus támogatja azt.

„A kétirányú töltésnél a korlátozó tényezőt az autógyártók jelentik” – mutatott rá Oslo töltőhálózati vezetője, Sture Portvik. „A nagy autógyártóknak rá kell kapcsolniuk.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink