Elemzések Az exportot és az importot is felkavarta az elektromos átállás

Az exportot és az importot is felkavarta az elektromos átállás

autopro.hu/P.B. | 2021.06.19 08:22

Az exportot és az importot is felkavarta az elektromos átállás

Fotó: Volvo Cars Global Media Newsroom

Az elektromos autók terjedésével a járműiparhoz köthető export- és importtevékenységek is megváltoztak, és hiába jelentik még mindig nagyon kis hányadát a világ autóinak a hibridek és az elektromos autók, a hatás bőven érzékelhető.

Hirdetés

Európára nézve a Kínából érkező autók számának növekedésére lehet számítani. Már most is jelentős mennyiségű elektromos autót gyárt az ázsiai országban a Polestar, a BMW vagy a Volvo, amiket aztán onnan hoznak be Európába is. A jövőben ez a hatás erősödni fog, soha nem látott mennyiségben jelenhetnek meg Kínában gyártott járművek Európában, ráadásul várhatóan a kínai OEM-ek is kapnak majd a lehetőségen.

Szintén érdekes trend, hogy a hagyományos járműgyártásban apró szereplőnek számító országok az elektromobilitásban jelentős szereplővé válnak. Erre jó példa Belgium, mely értéket tekintve a második helyen állt az elektromos autókat exportáló országok listáján – leginkább a Volvo XC40 és az Audi e-tron Q6-nak köszönhetően. A másik példa Svédország, ami pedig a plug-in hibridek exportjában harmadik a világon.

Megnőtt az amerikai export súlya is

Az Egyesült Államok hagyományosan a belpiacára fókuszál a járműgyártásban. Pár évtizede még egyértelmű volt a helyzet, de a hatalmas cirkálók Európában nem igazán állták meg a helyüket. Mára azonban az elektromos autók exportját tekintve első, a hibridekkel együtt pedig harmadik a világon az autók exportját nézve az USA.

Ez a folyamat alapvetően a Teslának köszönhető, igaz, azzal, hogy már Kínában is van gigagyára a cégnek, és hamarosan Németországban is megnyitja a kapuit az üzem, az export volumene csökkenni fog.

A hibridek terén Japán is komoly szereplő

Érdekes trend az is, hogy míg a tisztán elektromos autók exportjában Japán nem túl fontos szereplő, addig a hibridekkel kombinált listán már az élen állnak, olyan sokat számítottak a Toyota, a Honda és a Mitsubishi hibridjei.

Szakértők szerint a jövőben az OEM-ek az elektromos járművek gyártásának lokalizálására fognak törekedni, ezért az export szerepe csökkenhet – írja az Autmotive Logistics.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink