Elemzések Az erős online bázisú kkv-k jobban ellenálltak a koronavírusnak

Az erős online bázisú kkv-k jobban ellenálltak a koronavírusnak

autopro.hu | 2020.05.28 10:46

Az erős online bázisú kkv-k jobban ellenálltak a koronavírusnak

Fotó: Pixabay

Az erős digitális lábbal rendelkező cégek lényegesen kevésbé sínylették meg a koronavírus-járvány okozta krízist – derül ki a Marketing Commando, 500 kis- és közepes vállalkozás körében végzett friss online felméréséből.

Hirdetés

A megkérdezett kis- és közepes vállalkozások többségét hátrányosan érintette a koronavírus-járvány. Átlagosan 13 százalékuk forgalma megszűnt, 53 százaléknak pedig a forgalma csökkent, 12 százalékuk forgalma stagnált, 22 százaléknak pedig forgalma nőtt. Azonban korántsem érintette egyformán a krízis a cégeket.

Kevésbé sújtotta a koronavírus-krízis azokat a cégeket, amelyek bevételének legalább 30 százaléka online forrásból származik, azaz erős online lábbal rendelkeznek. Ezzel szemben a gyenge online lábbal rendelkező vállalkozások, azaz amelyek bevétele 30 százaléknál kisebb arányban származott online, kitettebbek voltak a járvány hatásainak. A különbség markáns.

A gyenge online jelenlét forgalomcsökkenéssel jár

A gyenge online lábbal rendelkező cégek 76 százalékának csökkent a forgalma, 10 százalékának stagnált, 14 százalékának pedig javult. Lényegesen kevésbé érintette kedvezőtlenül a koronavírus-járvány hatása az erős online lábbal rendelkező vállalkozásokat. 52 százalékuk forgalma csökkent, 13 százalékuk esetében nem változott és 35 százaléké nőtt.

A válaszadó vállalkozások 26 százaléka egy hónapnál kevesebb, 35 százaléka pedig 2-3 hónapra elég tartalékkal rendelkezik. Három hónapnál hosszabb időre elég tartalékkal csak a válaszadók 37 százaléka rendelkezett.

Fotó: Pixabay

„Az adatokból arra következtetünk, hogy azok a cégek, amelyeknél a bevétel legalább 30 százaléka online forrásból származott, kiépültek az online vevőszerzés vagy értékesítés szükséges rendszerei. Ez már elég erős volt ahhoz, hogy a krízisben hatékonyan tereljék át az offline forgalmat az online-ra” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

Szorosabb nadrágszíj és hatékonyságnövelés

A járvány okozta krízisre a megkérdezett vállalkozások 68 százaléka hozott racionalizáló intézkedéseket. 25 százalékuk szüneteltette a tevékenységét, 53 százalékuk csökkentette a vállalkozás rezsiköltségeit, 31 százalékuk csökkentette a béreket, 24 százalékuk pedig a létszámot. 19 százalékuk megvágta a marketingkiadásokat és a válaszadók 3 százaléka kényszerült teljes profilváltásra.

Hatékonyságot javító lépésekről a kitöltők 83 százaléka számolt be. Innovációt vezetett be a válaszadók 57 százaléka, digitális fejlesztésekbe 56 százalékuk kezdett. A marketingaktivitását 60 százalékuk növelte, ez azonban Wolf Gábor szerint többnyire az ingyenes lehetőségeket jelenti, amit alátámasztanak a marketingeszközök használatára vonatkozó adatok.

A megfelelő eszköz a hatékonyság kulcsa

Szembetűnő a különbség az erős és a gyenge online lábbal rendelkező vállalkozások által használt marketingeszközökben.

A leggyakrabban használt eszköz mindkét esetben a Facebook, a második pedig a honlap. Azonban a harmadik helytől lényeges az eltérés. A leginkább szembetűnő, hogy az online fejlettebb cégek toplistáján előkelőbb helyen vannak az online marketing fundamentális vevőszerző eszközei, a Google, a hírlevél és a webshop.

Ezzel szemben az online kevésbé fejlettebb cégeknél a divatos és „olcsó” eszközök vannak túlsúlyban. Például az Instagram a harmadik, miközben a webshop nem fért fel a tízes listára, igaz, éppen csak lecsúszott a 11. helyre.

„Az a bolt, amelyik előbb posztol az Instagramon, mint hirdet online, az szinte biztos, hogy tévúton jár”

– mondta Wolf Gábor. A szakértő szerint a felmérés eredménye rámutat: az erős online láb a versenyképesség alapfeltétele. Az értékesítés legalább részleges digitalizációja a vállalkozások legfontosabb fejlesztési feladata. A Facebook- vagy Instagram-kommunikáció csak ezután következhet.

A krízis változásra ösztönöz

Közhely, de tény, hogy minden rosszban van valami jó. A koronavírus-járvány nyomán kialakult krízishelyzet sok vállalkozást ösztönzött változtatásra. A válaszadók 13 százaléka hajtott végre digitális fejlesztést a webshop létrehozásától az online kurzus készítésén át az online ügyintézés bevezetéséig. Többen számoltak be arról, hogy kiderült, olyan feladatokat is meg lehet oldani online, ami korábban elképzelhetetlen volt.

A megkérdezett vállalkozások további 11 százaléka nyilatkozta, hogy a járványhelyzet olyan fejlesztések elvégzésére kényszerítette, melyeket már régóta halogatott.

Kiemelt Partnereink