Elemzések Az e-fuel felé fordulhat a VW a vezetőváltással?

Az e-fuel felé fordulhat a VW a vezetőváltással?

Végh Martin | 2022.08.03 16:23

Az e-fuel felé fordulhat a VW a vezetőváltással?

Fotó: Volkswagen Newsroom

A Volkswagen Csoport az ősszel leköszönő Herbert Diess vezetése alatt az elektromobilitás mellett kötelezte el magát, hosszú távon nem igazán hagyva teret más hajtásmódoknak. Kérdés, hogy utódja, Oliver Blume, aki egyértelmű lehetőséget lát a szintetikus üzemanyagokban, hozhat-e változást.

Hirdetés

Herbert Diess, a VW konszern vezérigazgatója 2018-tól egészen a nemrég váratlanul bejelentett leváltásáig azon dolgozott, hogy a vállalatcsoportot az elektromobilitás irányába orientálja, és nyilvánvalóvá tette, hogy a Volkswagent még a mostani évtizedben vezetővé akarja tenni a szegmensben – maga mögé utasítva az amerikai Teslát.

Törekvésének eredményeként a vállalat ambiciózus elektrifikációs célokkal állt elő. Ezek között szerepel, hogy Európában 2030-ra hat darab akkumulátorcella-gyárral rendelkezzen, illetve az is, hogy ugyanakkorra a VW márka európai eladásainak 70 százaléka származzon tisztán elektromos modellekből.

A többi nagy autógyártó csakugyan az elektromos hajtásra koncentrál, vannak azonban, akik más alternatív technológiákban is látják a fantáziát. Ilyen például a Toyota és a Hyundai, akik a mai napig fejlesztenek hidrogén üzemanyagcellás autókat. Egy másik, fokozatosan egyre nagyobb figyelmet kapó potenciális megoldás a szintetikus üzemanyag, amit „e-fuel”-nek is szokás nevezni.

Ütköző vélemények

Diess azonban nincs a belső égésű motor megtartását, valamint a közel vagy akár teljes karbonsemlegességet lehetővé tevő tüzelőanyag támogatói között. Azt követően, hogy az Európai Tanács úgy határozott, az EU-ban 2035 után is lehet majd belső égésű motoros autókat forgalmazni, amennyiben azok zéró szén-dioxid-kibocsátásúak, a VW-vezér nyilvánvalóvá tette, hogy nem bánta volna a szintetikus üzemanyagok betiltását. Mint kifejtette, azokat nem tartja relevánsnak a konszern jövője szempontjából, mivel rendkívül alacsony hatékonyságúak az elektromos hajtáshoz képest.

Másképpen gondol az e-fuelre Oliver Blume, aki 2015 óta a VW konszernhez tartozó Porsche vezérigazgatója. Még 2020 végén úgy nyilatkozott, hogy a szintetikus üzemanyag „reális kiegészítője” az elektromobilitásnak, ezen véleménye pedig a Porsche befektetéseiben is visszatükröződik. A vállalat a mai napig több mint 100 millió dollárt invesztált a technológiába – ez az összeg magába foglalja egy, a termelést idén megkezdő chillei szintetikusüzemanyag-gyár partnerekkel közös finanszírozását is. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, legutóbb a Porsche a chillei, illetve több jövőbeli e-fuelt előállító üzem építésére létrehozott holdingtársaságba fektetett be.

A sportautó-gyártó először a motorsportban és vezetéstechnikai tréningek során tervez autóiban e-fuelt használni, később azonban sorozatgyártott járműveket is meghajtana vele.

Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója

Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója | Fotó: Porsche Newsroom

Teljes fordulat nem lehet, de irányváltás igen

Adódik a kérdés: azzal, hogy a vezetőváltással szeptembertől Blume veszi át Diess helyét a VW Csoport élén, a konszern egészét tekintve nagyobb szerepet kaphat-e a szintetikus üzemanyag, és ha igen, akkor mekkorát.

Az bizonyosnak tűnik, hogy az elektromos fókusz maradni fog a Csoport márkáinál. A már megvalósítás alatt álló stratégiák és fejlesztési tervek alapvető átalakítása nem csak költséges lenne, de időveszteséget is okozna a szigorú előírások által diktált kibocsátáscsökkentésben. Plusz még maga a Porsche is deklaráltan az elektromos hajtást tekinti elsőszámú prioritásnak.

Ami viszont nem kizárt Blume hosszan tartó regnálása esetén, az az, hogy a konszern több márkájánál is megjelennek majd második kibocsátásmentes opcióként és kisebb számban szintetikus üzemanyaggal hajtott autók. Ennek teret enged, hogy 2030-ig még a VW európai eladásainak is csak 70 százaléka lesz teljesen elektromos, a Škodánál pedig ez az arány a tervek szerint 50-70 százalék lesz. Hosszabb távon a 2050-es csoportszintű klímasemlegesség esetében kiskaput hagy, hogy ahhoz nem kapcsolódik a modellkínálat teljes elektrifikációjának célja.

Nem gond a tudáshiány

A konszern igényeit – legalábbis a kutatás-fejlesztés terén – kiszolgálhatná a Porsche, hasonlóan ahhoz ahogy az Audira bízták az üzemanyagcellák kutatását. Ezzel a megoldással nem jelentene akkora problémát a márkák szintetikus üzemanyagos hajtásoknak dedikált fejlesztőcsapatainak, illetve abból adódóan a know-how hiánya.

A Porsche szakértelmére alapozva az e-fuel bevezetése – még ha korlátozottan is – logikus lépés lenne a VW Csoport számára. Ezáltal a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése mellett kínálhatna belső égésű erőforrást azok számára, akik nem állnak készen az elektromos váltásra, ezenfelül gyorsabban és biztosabban mérsékelhetné emisszióját, mintha azt csak a villanyautók gyártásának esetlegesen akadályokba ütköző felfuttatására alapozva próbálná.

A szintetikus üzemanyag tehát aligha fogja átvenni az elektromos autók szerepét a világ második legnagyobb autógyártójánál, azonban Blume érkezésével a korábban elképzeltnél nagyobb szerephez juthat majd.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink