Elemzések Átadták a Linamar elektromobilitási központját Békéscsabán – ez történt a 7. héten

Átadták a Linamar elektromobilitási központját Békéscsabán – ez történt a 7. héten

Szammer Nikolett | 2020.02.17 07:21

Átadták a Linamar elektromobilitási központját Békéscsabán – ez történt a 7. héten

Fotó: MTI

Hétmilliárd forintból létesít gyárat a Soulbrain Tatabányán. A Tesla már újraindította a kínai termelését, míg más gyártók japán és európai gyáraikat is kénytelenek átmenetileg bezárni a koronavírus-járványból adódó beszállítói ellátások fennakadása miatt. A Daimler és a Renault csoport gyenge évet zárt. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Átadták a Linamar európai elektromobilitási központját Békéscsabán. A 17,6 milliárd forintos beruházás során - amelyet a magyar kormány csaknem 4 milliárd forinttal támogatott - új, zöldmezős telephelyet építettek, ahol saját fejlesztésű elektromos hajtásláncokat gyártanak majd.

Szintén elektromobilitáshoz kapcsolódó beruházásba kezd a Soulbrain, hétmilliárd forintból létesít gyárat a dél-koreai vállalat Tatabányán, 4700 négyzetméteren lítiumos akkumulátorokhoz szükséges elektrolitokat gyártanak majd. A beruházáshoz a kormány 425 millió forint vissza nem térítendő készpénztámogatást nyújt.

K+F megállapodást kötött a Vitesco Technologies az Atomki. Radu Sterp, a Vitesco debreceni zöldmezős beruházásának gyáregységvezetője elmondta: az autóiparban érdekelt cég beszállítóként piacvezető szerepre törekszik.

Vannak, akik fékeznek, de a Tesla már teljes gázzal megy

A koronavírus ellenére tovább pörgeti a Tesla kínai termelését, helyi médiaértesülések szerint sanghaji gigagyárában már újraindította a termelést. Hamarosan a Honda is újraindítja termelését a kínai telephelyeinek többségén. A koronavírus-járvány kirobbanása miatt elhúzódott a holdújévi ünnepi leállás, de jelenleg úgy néz ki, hogy február 17-án elindulhatnak a gyárak.

Velük ellentétben a Nissan már más országokban tervezni felfüggeszteni termelését. A Nissan az első járműgyártó, amely leállítja termelését Japánban a kínai autóipari alkatrészszállítási gondok miatt. Dél-Koreában már a Hyundai Motor is Ssangyong Motor is bejelentette, hogy kénytelenek leállítani üzemeikben a termelést, mivel alkatrész-szállítási problémáik adódtak a kínai beszállítók miatt. Ugyanebből az okból kifolyólag a Nissan felfüggesztheti szentpétervári járműgyártását is márciusban.

A Fiat Chrysler szerbiai gyárában kényszerült felfüggeszteni a termelést. A gyártó vezérigazgatója már korábban jelezte, hogyha nem történik javulás a kínai alkatrész beszállításokban, akkor kénytelenek lesznek 2-4 héten belül ideiglenesen leállítani a gyárat.

Habár a koronavírus-járványtól függetlenül, de a JLR két brit üzemében a következő hetekre szünetelteti a termelést. Ennek oka a bizonyos modellek iránti csökkenő kereslet.

Egyesüléseket hoz a holnap

Összeolvadna a Geely Automobile és testvérvállalata, a Volvo Cars. Az egyesülés hátterében a rugalmasabb együttműködés és világszintű terjeszkedés elősegítése áll.

Akkumulátor-gyártó üzemet létesít Európában a francia Total leányvállalata a PSA és Opel autógyárakkal létesített közös cége keretében.

Az elektromobilitás Gyárbővítések jönnek

Bővíti gyártókapacitását, és az eredetileg tervezettnél gyorsabban növeli alkalmazottainak számát a BMW Dingolfingban, az E-Drive kompetenciaközpontjában. Az elektromos járművek iránti növekvő kereslet miatt a gyártó megduplázná a nagyfeszültségű akkumulátorok gyártásához szükséges modulok számát.

Évi 400 ezer elektromos autó akkumulátorának előállításához szükséges katódegység gyártásához létesít üzemet Németországban a BASF vegyipari konszern. A BASF azt ígéri, hogy a schwarzheidei telephely moduláris felépítése lehetővé teszi a termelés gyors felfutását. A gyár a finnországi üzemében gyártandó úgynevezett prekurzor (PCAM) anyagokat fogja az akkuegységekben felhasználni.

Új modellek jönnek

Évek óta tudatosan csökkenti flottaszintű emisszióját a Peugeot, ezért a márka most külön erőfeszítések nélkül képes teljesíteni azokat az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási előírásokat, amelyek több autógyártó vezetőinek most álmatlan éjszakákat okoznak. A francia gyártó portfóliócsökkentés helyett több új elektromos modellt is piacra dobott az utóbbi időben.

Még idén az USA piacára kerülhet a teljesen elektromos Rivian R1T pickup és R1S SUV. A vállalatot olyan óriás cégek támogatják, mint az Amazon vagy a Ford.

Értékesítési rekord vs. nyereségromlás, alacsony osztalék

Az előző évinél alacsonyabb bevétel mellett a Nissan eredményének romlása és a kínai eladások csökkenése miatt nyereségromlással zárta a tavalyi évet a Renault csoport, holott Európában növelte eladásait, a Dacia márka pedig értékesítési rekordot döntött.

A Daimler gyengébb tavalyi évet zárt, közlése szerint részben a dízelbotránnyal kapcsolatos költségekkel és az elektromos autók gyártásának beindításával összefüggő jelentős befektetések miatt a kamat- és adófizetés előtti (EBIT) eredménye 4,3 milliárd euróra zuhant a 2018. évi 11,1 milliárd euróról.

Kiemelkedő magyar eredmény született

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) első becslése szerint 2019-ben 4,9 százalékkal nőtt a bruttó hazai termék (GDP) az előző évihez képest. A tavalyi negyedik negyedévben 4,5 százalék volt a gazdasági növekedés. A KSH szerint a tavalyi negyedik negyedévben a növekedés főképp a piaci alapú szolgáltatásoknak volt köszönhető, de kisebb mértékben az ipar és az építőipar is hozzájárult. A tavalyi év egészében az euróövezeti GDP 1,2 százalékkal, az uniós pedig 1,4 százalékkal nőtt.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink