Elemzések A koronavírus legnagyobb vesztese a spanyol autópiac az EU-ban

A koronavírus legnagyobb vesztese a spanyol autópiac az EU-ban

Pörge Béla | 2021.01.14 07:22

A koronavírus legnagyobb vesztese a spanyol autópiac az EU-ban

Fotó: Seat Media Center

Franciaországban volt tapasztalható a legrégebben ekkora visszaesés az újautó-eladásokban, míg százalékosan Spanyolország járműpiacát viselte meg leginkább a koronavírus a négy legnagyobb uniós piacon. Mindenhol nőtt az elektromos autók piaci részesedése a hivatalos statisztikai adatok alapján. A magyar visszaesés a némethez áll a legközelebb, de mind a négy nagy európai piachoz képest jobb évet zárt hazánk.

Hirdetés

Németország: jönnek fel az elektromos autók, hazai márkák az élen

A legnagyobb európai piacon 19,1 százalékkal esett vissza az újautó-eladások száma, 2.917.678 autó talált gazdára a mögöttünk hagyott évben a 2019-es 3,61 millió után. Utoljára 2010-ben adtak el ilyen kevés új autót Németországban.

A legnépszerűbb OEM a német vásárlók körében a Volkswagen volt 2020-ban is: 525.612 új VW-t helyeztek forgalomba az országban (21,3 százalékkal kevesebbet, mint tavaly) ezzel a márka piaci részesedése 18 százalék. A tíz százalékot még a Mercedes-Benz lépi át a maga 10,4 százalékos részesedésével, ez tavaly 303.185 eladott új Mercedes-t jelentett, ami

A harmadik és a negyedik helyen a BMW és az Audi áll egyaránt 200 ezernél több eladott autóval, míg az első külföldi márka a listán a Volkswagen Csoporthoz tartozó Škoda az ötödik helyen 181 ezres példányszámmal. Az első tízbe a Ford, az Opel, a Renault, a Hyundai és a Seat fért még be.

A modellek között tarolt a Volkswagen: a Golf 133.900 példánnyal magasan a legnépszerűbb autó volt hazájában, mondhatni, szokás szerint, hiszen zsinórban negyvenedik alkalommal a Golf valamelyik variánsa bizonyult a legnépszerűbb autónak Németországban. A 2019-es eredményétől egyébként 33,4 százalékkal elmaradt a modell. A dobogóra két másik Volkswagen, a Passat és a Tiguan fért még fel, őket a Ford Focus, a Škoda Octavia és az Opel Corsa követi.

A legnagyobb visszaesést a Smart könyvelhette el, ebből a márkából 67,3 százalékkal fogyott kevesebb 2020-ban az előző évhez képest, míg a Tesla 55,9 százalékos növekedése volt a legpozitívabb változás 2019-hez viszonyítva. Az első harminc legnépszerűbb márka közül a Tesla mellett egyébként csak a Fiat tudta növelni eladásait 2019-hez képest, de az olasz OEM is mindössze 0,2 százalékkal ért el jobb évet. A Smart mellett a Mazda, a Dacia, az Opel és a Ford esett vissza nagyon, ezek a gyártók egyaránt harminc százalék feletti csökkenéssel zártak.

Ami a hajtási módokat illeti, az autopro.hu már korábban beszámolt arról, hogy 394.940 új elektromos és plug-in hibrid került forgalomba Németországba tavaly. Ebből 194.163 példány volt tisztán elektromos hajtású, ez 200,6 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest. Még mindig a benzines autók a legnépszerűbbek, az összes német új autó közel fele, 46,7 százaléka volt benzines, a dízelek piaci részesedése viszont már 28,1 százalékra csökkent, míg az e-autók (a tisztán elektromos és a plug-in hibridek együtt) elérik a 13,5 százalékos piaci részesedést.

Az e-autók szegmensében is a Volkswagen és a Mercedes-Benz a két legnépszerűbb gyártó, itt az Audi a harmadik, ugyanakkor a tisztán elektromos hajtás esetében a Volkswagen mögött a Renault és a Tesla következik.

A Volkswagen Golf a legnépszerűbb autó Németországban.

A Volkswagen Golf a legnépszerűbb autó Németországban. | Fotó: Volkswagen Newsroom

Franciaország: még a hazait veszik, de jön fel a Volkswagen

Az Európai Unió második legnagyobb piacát a járműiparban Franciaország jelenti. Itt 25,5 százalékos visszaesés volt tapasztalható 2019-hez képest, ami 1.650.188 eladott új autót jelent. Ez 1975 óta a legrosszabb év volt a francia piac számára, ebben a tekintetben itt volt a legdrasztikusabb a visszaesés a járvány következtében.

A tíz legnépszerűbb márka közül mind visszaesést könyvelhetett el 2019-hez képest, hibrid modelljeinek köszönhetően a Toyota zuhanása volt a legkisebb a népszerű márkák között. Szokás szerint a három legnépszerűbb gyártó Franciaországban három hazai márka, sorrendben a Renault, a Peugeot és a Citroën. Utóbbi piaci részesedése 9,9 százalékra csökkent, ez történelmi mélypont, a negyedik Volkswagen már majdnem meg is előzte a Citroënt.

Modelleket nézve a Peugeot 208 legújabb változata az első, ez nagy siker a gyártónak, hiszen sikerült megverni a Renault Clio aktuálisan legnépszerűbb modelljét, az ötödik generációt. Érdekesség, hogy a harmadik és a negyedik helyen és Peugeot 208 és Renault Clio áll, csak a korábbi modellek. A top tízbe befért még a Renault Zoe is, először fordul elő olyan, hogy elektromos autó is található a legnépszerűbb modellek között.

Ami a hajtásláncokat illeti, a hibridekből 169.064 darab fogyott, ez 58,2 százalékos növekedés, a plug-in hibridek népszerűsége egészen elképesztő mértékben, 301,2 százalékkal nőtt, míg tisztán elektromos autóból 110.912 új autó talált gazdára, ami 159,4 százalékos növekedés 2019-hez képest. A benzines és a dízel autók részesedése is csökkent az újautó-eladásokban, de még mindig benzines autóból fogyott a legtöbb, 773.363 darab.

Franciaországban a Peugeot 208 fogyott a legjobban.

Franciaországban a Peugeot 208 fogyott a legjobban. | Fotó: Peugeot Media

Döbbenetes mélyrepülésben a Fiat hazai pályán

A harmadik legnagyobb európai piacon, Olaszországban 27,7 százalékos visszaesés volt tapasztalható az újautó-eladásokban, 1.393.556 autót adtak el, utoljára 2014-ben talált gazdára ennél kevesebb új autó Itáliában.

A nagy európai piacok közül itt nőtt a legnagyobb mértékben az alternatív hajtású autók népszerűsége: a hibridekből 103, az elektromos autókból 207,6, míg a plug-in hibridekből 319,1 százalékkal fogyott több, mint 2019-ben, míg a benzines új autókból 38,7, a dízelekből pedig 40,2 százalékkal kevesebb talált gazdára. Ezzel együtt a benzines autók voltak a legnépszerűbbek, 523.140 darab ilyet adtak el, míg tisztán elektromos járműből 32.538 fogyott, így ilyen tendenciák mellett is még több év, mire őrségváltás lesz.

Továbbra is a Fiat a legnépszerűbb gyártó Olaszországban, ám 26,1 százalékos visszaesésével csak 211.300 autót tudott értékesíteni a hazai márka, amire 1959 óta nem volt példa. Szinte hihetetlen, de a Fiat piaci részesedése így is nőtt, 15,3 százalékra a tavalyi 14,9-ről. A Fiat után a Volkswagen (-27,5 százalék 2019-hez képest), a Ford (-26,9 százalék), a Renault (-24,6 százalék) és a Peugeot (-25,8 százalék) bizonyultak a legkelendőbb gyártónak az országban. Összesen öt márka ért el növekedést Olaszországban: a kínai Great Wall 369 autót értékesített a tavalyi 110 után, arányaiban ez a legnagyobb növekedés, de a Tesla, a Mahindra, a DS és a Ferrari is növelte eladásait.

A legnépszerűbb modellek listáján a dobogóra csak olasz autók fértek fel: a győztes a Fiat Panda volt 110.465 értékesített példánnyal, ezt jó nagy lemaradással a Lancia Ypsilon (43.033 eladott autó) követi, míg harmadik Fiat 500X, amiből 31.819 kelt el, míg a legnépszerűbb külföldi modell a Renault Clio volt szintén 31 ezer körüli eladott autóval.

Olaszországban a Panda volt a nyerő.

Olaszországban a Panda volt a nyerő. | Fotó: Fiat

Trónfosztás Spanyolországban, nem hazai a legnépszerűbb modell

Arányaiban az Ibériai-félszigeten éreztette leginkább a hatását a koronavírus, itt 32,3 százalékos visszaesést hozott 2020, ez 851.211 eladott autót jelent, ennél utoljára 2013-ban talált gazdára kevesebb új jármű Spanyolországban.

A legnépszerűbb még mindig a Seat, de brutális, 38,7 százalékos visszaesést produkálva, ezzel a hazai gyártó piaci részesedés már csak 8 százalék. A második Volkswagen 29,2 százalékos csökkenéssel, a Peugeot harmadik 32,9 százalékot rontva. Negyedik a Toyota, ötödik a Renault.

2008 után először fordult elő, hogy Spanyolország legnépszerűbb modellje nem egy Seat. 2020-ban a Dacia Sandero volt a legnépszerűbb autó az országban, ez főleg a decemberi rendkívüli számainak köszönheti a román modell. A második a Seat Leon, az első ötbe még a Nissan Qashqai, a Renault Clio és Toyota Corolla fért be.

A Dacia Sandero még a Seat modelljeinél is kelendőbb volt Spanyolországban.

A Dacia Sandero még a Seat modelljeinél is kelendőbb volt Spanyolországban. | Fotó: Renault Media Site

Magyarország: a Suzuki vezet, de ez a Toyota éve volt

A négy nagy európai piac után viszonyításképpen nézzünk rá hazánkra is! Magyarországon 18,9 százalékos visszaesést okozott a koronavírus, ez azt jelenti, hogy 128.031 autót helyeztek forgalomba újonnan 2020-ban. Ennél kevesebb új autót utoljára 2017-ben vettek az országban

Zsinórban ötödik éve a Suzuki a legnépszerűbb OEM Magyarországon, de 2020-ban brutális, 42,6 százalékos visszaesést könyvelhetett el. A Suzuki piaci részesedése 11,55 százalék, a visszaesésért pedig a koronavírus-járvány mellett a hibridekre való átállás is felel.

A Toyota a második, ráadásul a japán vállalat pozitív mérleget zárt 2019-hez képest, 15,6 százalékkal több Toyota fogyott Magyarországon tavaly, mint azelőtt. A harmadik a Ford, utána a Dacia, a Škoda, a Volkswagen és a Fiat jön. A legdurvább visszaesést az Opel tapasztalhatta, 45,76 százalékkal kevesebb autó fogyott ettől a márkától 2019-hez képest, így épphogy befért a top tíz OEM közé az Opel.

Magyarországon ismét a Suzuki Vitara volt a legnépszerűbb modell.

Magyarországon ismét a Suzuki Vitara volt a legnépszerűbb modell. | Fotó: Magyar Suzuki

A modellek között a Suzuki Vitara vezet, mögötte egy másik Suzuki, az SX4 S-Cross végzett. A két modell 43,2 és 39,7 százalékos visszaesést ért el 2019-hez képest. A harmadik a Škoda Octavia, Fiat 500 a negyedik, míg a Dacia Lodgy az ötödik az brutális, 73,7 százalékos növekedésével, amit a kormány nagycsaládosokat célzó autóvásárlási támogatásának köszönhet, hiszen ez a legolcsóbb új modell, amire igénybe vehető a hozzájárulás.

Magyarországon 2020-ban 3046 darab elektromos autót adtak el újonnan, ez 66,17 százalékos emelkedés a 2019-es 1833-ról, és 2,37 százalékos piaci részesedést jelent.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink