Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Sikeresebb lenne függetlenként a Porsche?
2024.04.25 09:24„A Magyar Suzuki elkötelezett a munkavállalói iránt”
2024.04.25 08:21Látogasson el díjmentesen az Ipar Napjai kiállítására!
2024.04.25 07:22Akkumulátorgyár készül a VW számára
2024.04.25 06:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A kéziváltók napjai megvannak számlálva
A sebességváltóval és a kuplunggal való játékot sokan a rutintól függően bonyolultnak vagy legalábbis kényelmetlennek tartják, addig mások számára ez a sportos tempó és a vezetési élmény megtestesítője. Akárhogy is vélekedünk, a manuális sebességváltók napjai megvannak számlálva.
A Mercedes-Benz tavasszal megerősítette, hogy a 2023-as modelljeiben megszűnik a kézi sebességváltó. Persze számos más gyártó egyelőre még meghagyja a kézi váltókat, a Mercedes lépése jelzésértékű. Az autósok egyik tábora megkönnyebbült, a másik pedig elborzadt a hír hallatára.
A vita ide vagy oda, a manuális váltók hanyatlása már egy ideje tart, legkésőbb a duplakuplungos autók óta: a duplakuplungos sebességváltó egy automata kézi sebességváltó, amely akár önmagában, akár egy billenőkapcsoló vagy egy kar meghúzásával nagyon gyorsan válthat fokozatokat. Nem kell hozzá kuplungpedál sem, ezért sokan egyszerűen automataként érzékelik.
A kézi váltós autók piaci részesedése egyre jobban csökken – mondja Peter Kerkrath, a KÜS szakértői szervezettől. Ami tény, hogy mindkét megoldásnak megvannak a maga előnyei, ugyanakkor az automata váltók egyre jobbak.
Takarékosság vagy kényelem
Az alapvető vélekedés szerint a kézi váltó nem csak sportosabb, de takarékosabb megoldás is, amely alacsonyabb fogyasztást tesz lehetővé. Ezzel szemben az automata váltó használata egyszerűbb és kényelmesebb.
„Az automata sebességváltók felzárkóztak, egyre pontosabbak” – mondja Kerkrath. Különösen a duplakuplungos sebességváltók kapcsolnak gyorsabban, mint bármelyik versenyző. Nem véletlen, hogy régóta ők az első számú választás az olyan sportautóknál, mint a McLaren, a Ferrari, az Aston Martin vagy a Porsche. „Teljesen mindegy, hogy a Forma-1-ről vagy a Dakar-raliról van szó – manapság még a motorsportban is alig mozgatja valaki a váltókart” – teszi hozzá.
„A fogyasztási hátrány is egyre hátrébb húzódott” – mondja a szakember. Elmúltak azok az idők, amikor egy modell átlagos üzemanyag-fogyasztása egy-két literrel kevesebb volt manuális váltóval.
Könnyebb gyártani
Még mindig maradt egy érv a kézi váltók mellett: a sportosság marketingértéke mögött ott van, hogy a kézi sebességváltók gyártása kevésbé bonyolult, és ennek megfelelően olcsóbb is. Ugyanakkor ez az előny sem tart már sokáig.
A párhuzamos fejlesztés észrevehetően kevésbé éri meg, és mivel a gyártóknak minden egyes modellváltozatot költségesen kell tesztelniük és homologizálniuk, a modellpaletta változatosságát is igyekeznek tovább csökkenteni – idézi Britta Seegers-t, a Mercedes értékesítési vezetőjét az Automobilwoche.
Több hely marad
A gyártók azonban nem csak pénzt takarítanak meg a kézi váltók kivezetésével, hanem helyet is. Ahol korábban nagy sebességváltó-karokat és szélesen elágazó váltókapukat kellett elhelyezniük a középső konzolban, most már elegendő egy praktikus csonk. Az Opel fejlesztője szerint gyakran elfér mellette egy másik pohártartó, vezeték nélküli töltőbemenet az okostelefonnak vagy más tárolóhely – főleg, hogy egyre gyakrabban csak egy kapcsolót helyeznek a váltócsonk helyére.
S ami a legfőbb ok a kézi váltó halálára: egyre jobban terjednek az elektromos autók, 2035 után pedig szinte e-autók lehetnek az újonnan forgalomba helyezett járművek. Ezekbe pedig nincs szükség manuális váltóra. Ha pedig nem kellenek, akkor agyártók sem fognak velük bajlódni.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!