Elemzések A „halál völgyén” kell átkelnie a beszállítóknak

A „halál völgyén” kell átkelnie a beszállítóknak

autopro.hu/E.M. | 2022.10.10 04:20

A „halál völgyén” kell átkelnie a beszállítóknak

Fotó: BMW Group PressClub Global

Néhány nehéz év következik a motoralkatrész-gyártók számára ameddig meg nem történik a teljes elektromos átállás. Ugyanis addig nagy összegeket kell befektetniük az új alkatrészek gyártása miatt, miközben szembe kell nézniük a fosszilis üzemanyaggal működő autók csökkenő eladásaival.

Hirdetés

Az elmúlt évtizedben az Európai Unióban a dízel volt a jövő zöld üzemanyaga. Ezért az autógyártók és később a beszállítók is hatalmas összegeket fektettek az új dízelmodellek és azok alkatrészeinek gyártásába.

Aztán az EU, részben a Volkswagen emissziós botránya miatt, gyorsan lemondott a dízelről az elektromos járművek javára, és az a terve, hogy 2035-ig gyakorlatilag betiltja a belső égésű autók értékesítését. „Úgy indultunk, hogy a dízel a jövő, de sajnos rossz lóra tettünk” - mondta Brett Parker, az Evtec üzleti igazgatója.

Míg 2015-ben az EU autóeladásainak közel 52 százaléka dízelüzemű volt, addig az emissziós botrány után 2021-ben az uniós eladások már 19,6 százalékára esetek vissza, és idén ez tovább csökkent. A benzinüzemű autók értékesítése pedig a 2015-ös 45 százalékról 2021-re 40 százalék körülire csökkent, amely az európai villamosítással tovább fog esni.

Nagy érvágás a motoralkatrész-gyártóknak

„A motoralkatrész-gyártóknak kell a legtöbb fájdalmat elszenvedniük ebben az átmenetben, mivel ők rendelkeznek a legkevesebb e-autók világába átemelhető dologgal” – mondta Mark Wakefield, az AlixPartners tanácsadó cég autóipari részlegének globális társvezetője.

Az olyan nagy motoralkatrész beszállítók, mint a Vitesco Technologies és a Schaeffler már most az elektromos üzemre való átállásba fektetnek be, de a kisebb szereplőknek - amilyen a két angliai üzemmel rendelkező Evtec is - alkalmazkodniuk kell, vagy tönkre mennek.

Kevesebb munkaerő és beszállító kell

A belső égésű autók csökkenő eladásai már eddig is munkahelyekbe kerültek, azonban néhány nagy autógyártó további megszűnésekre figyelmeztetett, mivel az elektromos motorok csak harmadannyi alkatrészt tartalmaznak, mint a belső égésűek, így előállításuk is kevesebb munkaerőt igényel majd.

A kevesebb alkatrész azonban kevesebb beszállítót is igényel, így a cégeknek nem marad sok választásuk. Át kell alakulniuk egy e-autó fókuszú vállalkozássá vagy más iparágak felé kell nyitniuk.

„Az embereknek fel kell ismerniük, hogy ennek az átállásnak ára van” – mondta David Roberts, az Evtec befektetője. „Mindannyiunknak megvan a saját „halál völgye”, de néhány beszállító számára ez sokkal nehezebb lesz.”

Pénz nélkül nem megy

Számos beszállítónak újra kell terveznie működését, hogy túléljen. A hajtáslánc-beszállító Vitesco például két fő részlegre osztja üzletágát és a belső égésű motorokban is használható, nagyobb értékű technológiára összpontosító üzletág egyes, már nem alapvetőnek tekintett részeit bezárják vagy eladják.

„Meg kell teremtenünk a szükséges forrásokat, hogy beruházhassunk a jövőbe, hiszen pénz nélkül nem lehet növekedni” – nyilatkozta Andreas Wolf, a Vitesco vezérigazgatója.

A kivárás is egy taktika

Az életben maradásért folyó verseny egyre élesedik és mindenkinek fel kell készülnie valamilyen stratégiával. „Sok vállalat küzd az egyre kisebb és kisebb torta egy darabjáért” – fogalmazta meg Bernd Bohr autóipari tanácsadó.

A kivárás is lehet egy taktika, hiszen az év elején, amikor egy izraeli beszállító összeomlott, az Evtec átvette az üzlet egy részét és mivel a beszállítók a világjárvány, az ellátási sokkok és az infláció miatt folyamatosan küzdenek, Brett Parker több ilyen lehetőségre is számít.

„Ha elég sokáig kitartasz, mások potenciálisan kiszállnak és akkor több esélyed van arra, hogy átvedd az üzletet” – idézi Brett Parkert a Reuters.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink