Elemzések Szerbia erősen küzd, Bulgária is versenyben van a VW-ért

Szerbia erősen küzd, Bulgária is versenyben van a VW-ért

Kuthi Áron | 2019.05.08 05:00

Szerbia erősen küzd, Bulgária is versenyben van a VW-ért

Már fél éve találgatás tárgya, hogy melyik kelet-európai országba viszi a sajtóban csak gigagyárként emlegetett jövőbeli gyártási kapacitását a Volkswagen. A német Automobilwoche autós szaklap még tavaly novemberben cikkezett arról, hogy a konszern új, akár 4-5 ezer dolgozót foglalkoztató egységet tervez valahol Közép- vagy Kelet-Európában. A lista mostanra valamelyest rövidült.

Hirdetés

A stratégiai lépést az elektromos hajtásra való átállás diktálja. A terv az, hogy a hagyományos meghajtású népszerű termékek mint például a Škoda Karoq és a Seat Ateca gyártása elkerülne a csehországi Kvasinyból, ahova fokozatosan az elektromos modellekhez szükséges technológiát költöztetnék be. Természetesen Zwickauban és Emdenben is csak e-autók készülnének hosszabb távon. Az új gyár legkorábban 2022-ben indulhat.

A győri Audi is benne volt a kalapban

Az 1,4 milliárd eurós beruházással kapcsolatban egy pillanatra még a győri Audi, mint a VW-konszern tagja és a lengyelországi Polkowicében működő VW-motorgyár is szóba került, de aztán leginkább a következő öt országgal kapcsolatban kezdett rengeteg sajtóhír szivárogni: Szerbia, Bulgária, Románia, Észak-Macedónia és Törökország. Ezekben az országokban a Handelsblatt német üzleti lap szerint a Volkswagen összesen tíz helyszínt mérlegel.

Közbeszól a kivándorlás és az elöregedés

Az ügyben egy ipartelepítéssel foglalkozó, az Autoprótól névtelenséget kérő német szakember úgy nyilatkozott, az öt országból kettő szerinte nyomban kiesik, mivel Törökország „bizonytalan befektetési helyszín”, Bulgáriában pedig rendkívül szűk a merítés a munkaképes szakképzett munkaerőből. Ennek oka szinte teljes egészében a tragikus méretű kivándorlás és a társadalom elöregedése.

Valóban, Bulgária a világ leggyorsabban fogyó népességéű államok listavezetője, az ENSZ előrevetítése szerint 2050-re 5,4 milliósra csökken a jelenleg 7,1 milliós lakosú ország. Viszont április elején Frank-Walter Steinmeier német elnök Szófiába látogatott, és állítólag ennek is köze lehet a piac előzetes feltérképezéséhez.

Taktikai lépés is lehet a ködösítés

Egy ilyen stratégiai döntés lebegtetése azonban bevett üzleti szokás, és taktikai indítékú lehet, mert így feljebb lehet tornázni az állami támogatás összegét, amelyet a fogadó ország fizet majd a gyár megtelepedéséért. Tény, hogy a sajtóban legtöbbet emlegetett versenytársak Törökország, Románia és Bulgária, ez utóbbi főként a német elnök áprilisi szófiai látogatása után.

Szerbia vasúttal akarja lekenyerezni a VW-t

De míg Bulgária titkolózik, a szerb elnök annál szókimondóbb, és a médiában is több nyoma van annak, hogy az unión kívüli ország mennyire készül az esetleges német befektetésre. Legutóbb arról lehetett olvasni, hogy a tétet Szerbia azzal is emeli, hogy egy 40 kilométeres gyorsvasutat ígért Belgrád és a befektetésre ajánlott dél-vajdasági helyszín, Indija település között. Szerbia vagy Törökország viszonylatában a kérdés természetesen az, hogy egyáltalán mennyire szükséges egy ilyen gyárat az EU területére telepíteni, ha az itt előállított termékek egy részének a piaca biztosan nem az unióban lesz. De még ha oda is exportálnák az autókat, a Volkswagen Szerbiában kihasználhatná az ország és az EU közötti ideiglenes kereskedelmi megállapodásban foglalt kedvezményeket. Ipartelepítés szempontjából tehát leginkább az elérhető munkaerő és a bérszintek a meghatározóak.

Egyelőre semmi sem dőlt el, csak a jelentkező országok száma csökkent. A Volkswagen legkorábban egy májusi cégvezetőségi ülésen vetheti fel a gigagyár témáját, és legkésőbb novemberben születhet döntés róla.

Nyitókép: Skoda Karoq Scout

Kiemelt Partnereink