Elemzések Százezer német autóipari állást veszélyeztet a Brexit

Százezer német autóipari állást veszélyeztet a Brexit

Beck András | 2019.08.26 09:00

Százezer német autóipari állást veszélyeztet a Brexit

Egyre inkább nő az Egyesült Királyság október 31-i megállapodás nélküli Európai Unióból történő kilépésének az esélye. A megállapodás nélküli Brexit egyik elszenvedője az autóipar lehet.

Hirdetés

Korábban a Handelsblatt szivárogtatta ki a német kormány erről szóló várakozását, a napokban pedig a Sunday Times számolt be arról, hogy maga a konzervatív Brexit-párti brit kormányzat is káosztól tart.

A legsúlyosabban érintett a Volkswagen lehet

A német autógyártók legfontosabb exportcélja tavaly Nagy-Britannia volt, 666 ezer autót szállítottak ide, jelentősen többet, mint az Egyesült Államokba, amely a második legnagyobb felvevőpiac volt 470 ezer autóval. Egyes elemzések szerint 100 ezer német autóipari munkavállaló veszítheti el állását, a legsúlyosabban érintett a Volkswagen lehet, melynek részvényárfolyama több mint 9 százalékot esett az utóbbi hónapban.

A brit autók 80 százaléka exportra megy

A brit exportot is érzékenyen érintheti a megállapodás nélküli kilépés, a híres brit autómárkák mint a Mini, a Jaguar, a Land Rover és a Bentley napjainkban már külföldi tulajdonban vannak, de még jelentős gyártókapacitással rendelkeznek a szigetországban. Az itt gyártott autók 80 százaléka exportálásra kerül, az export mennyiségét azonban jelentősen visszavethetnék az életbe lépő vámtarifák. A brit autóipar ráadásul nemzetgazdasági szempontból is igen jelentős, az ország teljes exportjának 14,4 százalékát teszi ki.

Folytatódhat a bezárási hullám

„A gyárak és a beszállítói üzemegységek bezárása folytatódna a megállapodás nélküli Brexit miatt. Ezt leginkább az okozhatja, hogy az autóipar elképesztően összetett és rendkívül optimalizáltak a gyártási folyamatok. Pont a Honda gyárbezárás kapcsán merült fel, hogy tíz percre pontosan tudják, hogy melyik alkatrész éppen hol van a beszállítói láncban. Ha ehhez jön egy esetleges vámolási folyamat, ami 3 perctől 3 hétig is eltarthat, akkor felborul az egész rendszer” – állapította meg Török Lajos, az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője az Autoprónak nyilatkozva. Szerinte azok a beszállítók kerülhetnek majd nagyon nehéz helyzetbe, amelyek nem csak az Egyesült Királyságon belül értékesítik termékeiket.

Kevés autó juthat a brit piacra

„Az autók árára is hatással lehet egy megállapodás nélküli Brexit. Az EU-ban ez csak kis mértékű lehet, de az Egyesült Királyságban érezhető mértékű. Ez egyrészt az angol font árfolyamának várható elmozdulásából és az esetleges vámokból adódnak, igaz utóbbiakról még nincs szó a tárgyalásokon. A helyzet inkább ahhoz lehet majd hasonló, mint ami korábban az SUV-kal fordult elő az Egyesült Királyságban. A SUV-láz elején még kevés jobb kormányos ilyen modellt készítettek, ezért az Egyesült Királyságban a fél éves használt SUV-ok olcsóbbak voltak, mint az újak, amelyeket viszont alig lehetett kapni. Az ellátási lánc olyan mértékben akadozhatna egy megállapodás nélküli Brexittel, hogy ezért egyszerűen kevés autó juthatna a brit piacra – hangsúlyozta Török Lajos.

A légi cégek közül a Ryanair járhat a legrosszabbul

A légitársaságok működését szintén negatívan érintheti a britek megállapodás nélküli kilépése. A többek között a British Airwayst, az Iberiát és a Vuelinget tömörítő International Airlines Group, az EasyJet és a Ryanair nem tudna EU-n belüli járatokat indítani, vagy új utasokat felvenni EU-s repülőterekről és onnan EU-n kívüli országokba repülni. A legsúlyosabb érintett a Ryanair lehet, a dublini székhelyű légitársaság augusztusban már bejelentette, hogy csökkenti a repülőgépek és a személyzet számát, a légitársaság részvényárfolyama közel 18 százalékot esett az elmúlt egy hónapban.

A bankok helyzete szerencsésebb

A pénzügyi szolgáltatások működését is akadályozhatja egy esetleges megállapodás nélküli Brexit, a brit pénzintézetek elveszíthetik a jogukat, hogy a közös piacon belül bárhol tevékenykedjenek. A Barclays, a HSBC, vagy a Royal Bank of Scotland helyzete ugyanakkor szerencsésebb, mint a nem pénzügyi vállalatoké, hiszen a szabályozó szervek kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy az említett bankok működésében ne legyen olyan fennakadás, amely jelentős zavart okozhatna a pénzügyi rendszerben. A Royal Bank of Scotland árfolyama ennek ellenére több mint 13 százalékot esett az utóbbi hónapban.

Nyitókép: Pixabay

Hirdetés

Kiemelt Partnereink