Elemzések Nem ellentmondás: a vészfékrendszer adhat lendületet az önvezetésnek

Nem ellentmondás: a vészfékrendszer adhat lendületet az önvezetésnek

autopro.hu/G.I. | 2017.09.05 06:39

Nem ellentmondás: a vészfékrendszer adhat lendületet az önvezetésnek

A segédletnek köszönhetően akár 72 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó ráfutásos baleset történhet. A Bosch szerint az ilyen rendszerek elterjedése hozhatja el igazán az automatizált közlekedés korszakát.

Hirdetés

A vezető járműipiari beszállító 2015-ös forgalomba helyezési statisztikákon alapuló elemzése szerint egyre nagyobb számban találhatók vezetéstámogató rendszerek az európai piacon: már most számos új autó fékez önállóan Németországban, Hollandiában, Belgiumban és például Nagy-Britanniában is a balesetek elkerülésére és – szükség esetén – az autó álló helyzetig történő, teljes lefékezésére.

Az automatikus vészfékrendszerek nagyarányú elterjedésében komoly szerepet játszik az Euro NCAP értékelési rendszere is: a fogyasztóvédelmi szervezet töréstesztjein elérhető ötcsillagos eredményhez 2014 eleje óta szükséges az ilyen segédrendszer is.

– Meglátásunk szerint az automatikus vészfékrendszerek gyors terjedése, valamint a hétköznapi közúti gyakorlatba történő beágyazódásuk egyaránt az automatizált vezetés felé tartó utat egyengetik. Minél jobban ismerik ugyanis az emberek az önvezető autók alapját jelentő vezetéstámogató rendszereket és az azokkal járó előnyöket, annál kevésbé idegenkednek majd az effajta technológiáktól. Így pedig még nagyobb arányban nőhet az automatizált vezetés és az önvezető autók elfogadottsága. A Bosch több ezer mérnöke jelenleg is azon dolgozik, hogy az egyelőre tudományos-fantasztikus fikcióba illő önvezető autók a jövőben mindenki életének megszokott, szerethető részeivé válhassanak – hangsúlyozta dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja.

Vészfékrendszer és sávtartó asszisztens aránya egyes európai országokban 2015-ben forgalomba helyezett új autóknál

A Bosch elemzése szerint a követési távolságot is figyelő adaptív sebességszabályozó (ACC) is nagy népszerűségnek örvend az autóvásárlók körében: ez a vezetéstámogató asszisztens a 2015-ös évben az új német személyautók 11 százalékában volt megtalálható. A parkolási vezetéstámogató rendszerek (az egyszerű távolságmérő szenzoroktól a kormányzás feladatát elvégző parkolóasszisztensekig) minden második Németországban újonnan forgalomba helyezett személyautóban könnyítik meg a manőverezést. Az új személyautók 16 százaléka felügyeli a sávváltást vagy tartja önállóan a választott forgalmi sávot, míg az új autók 11 százalékába integráltak a közlekedési táblákat kamera segítségével felismerő rendszert.

Vezetéstámogató rendszerek aránya a Németországban 2015-ben üzembe helyezett új autóknál

Az automatikus vészfékrendszerek radar és/vagy kamera segítségével figyelik a jármű előtti útszakaszt. Amennyiben a jármű az adott forgalmi sávban található akadályt kritikus mértékben megközelítené, a rendszer rögtön figyelmezteti a járművezetőt – ha a vezető nem reagál időben, a jármű önműködően vészfékezést hajt végre.

Kiemelt Partnereink