Elemzések Nagy izgalmakat hoz 2017 a munkaerő világában

Nagy izgalmakat hoz 2017 a munkaerő világában

Gégény István | 2017.03.24 06:30

Nagy izgalmakat hoz 2017 a munkaerő világában

Idén is elkészítette bérpiaci útmutatóját a Hays Hungary. Ott voltunk a bemutatón: a méretes teremben állóhely sem maradt szabadon.

Hirdetés

Nem véletlen, hogy egyre többet írunk az Autopro felületén a bérekről, a munkaerőpiac alakulásáról, kihívásairól. Ez most a legfontosabb motorja, más megközelítésben fékező ereje a hazai járműiparnak. Örömünkre szolgál, hogy egyre több cég ismeri fel a közelmúltban indított Karrier szolgáltatásunk előnyeit, ráadásul nemrég felmérést is készítettünk a munkaerővel kapcsolatos kérdésekben a hazai beszállítók, gyártók, szolgáltatók körében.

Ezt a felmérést is megemlítették a Hays Hungary rendezvényén, ahol a korábbi évekhez hasonlóan ezúttal is prezentációk keretében mutatták be a Salary Guide elnevezésű kiadványt, amely angol mellett immár magyar nyelven is világos képet ad a magyar iparágakat jellemző bérsávokról. Amint Bodnár Sándor, a szellemi munkaerőre fókuszáló toborzócég szakembere elmondta, az utóbbi időben a mérnöki állások divíziója vált cégüknél a legdominánsabb részleggé, azon belül is a járműipar „visz mindent”. Nem újdonság olvasóink számára, hogy óriási az igény e hazai húzóágazatban a jól képzett szakemberekre, s egyre élénkül a kutatás-fejlesztési területeken is a munkaadók érdeklődése.

Elhangzott: a mérnöki szektor tipikusan nem a fővárosra koncentrál, s olyan jelentős mértékűre növekedett Kelet- és Nyugat-Magyarország között a régiós egyenlőtlenség, hogy állami beavatkozás nélkül hamarosan „felborul az ország”. Érdekesség, hogy a közelgő brexit jótékonyan hat a magyar munkaerő-piacra, ugyanis a szigetországban dolgozók közül egyre többen emiatt térnek haza.

Szóba került a rendezvényen, hogy a Jaguar Land Rover nyitrai és a Mercedes-Benz újabb kecskeméti gyárépítése alaposan „megkavarta a kártyákat”, viszont a VW-botrány szinte alig éreztette hatását a magyar HR világában. Az előbbi tények és az Opel felvásárlása okán Bodnár Sándor úgy fogalmazott: kimondottan izgalmas évnek ígérkezik 2017 a járműipari munkaerő-piacon.

A mobilitás iparának nem csupán klasszikus mérnökökre van szüksége, így érdemes felidézni más iparágak személyügyi aktualitásait is. Az információs technológiák, vagyis az IT szegmensében praktikusan nem létezik a munkanélküliség fogalma idehaza, legfeljebb passzív álláskeresőkről lehet beszélni. Az utóbbi időben ugrásszerűen megnőtt bérek napjainkra beálltak egy egységes szintre, most annak az ideje jött el, hogy a piac alkalmazkodjon ezekhez a kimagaslónak mondható bérekhez.

A logisztika területén újdonság, hogy a szakirányú képzéssel felvértezett gazdasági szakemberek helyét lassan átveszik a logisztikai mérnökök, s ami Magyarország esetében a történelem folyamán gyakran hátrányt okozott, az egyre inkább előnnyé kovácsolható – ez pedig a stratégiai jelentőségű földrajzi elhelyezkedés. Folyamatosan épül, bővül egy hazai központú logisztikai HUB, mindazonáltal ezen a területen is közel a dupláját lehet megkeresni ugyanazért a munkáért a nyugati megyékben, mint a keleti végeken.

A Hays szempontjából hazai pályának számító személyügy, HR kapcsán elhangzott, amire a cikk kezdetén is utaltunk: jelentősen felértékelődött ez a szakma, egyre több pozíció kínálkozik, s a felértékelődés a bérekben is megmutatkozik. Itt viszont nem csupán regionális, hanem főváros-vidék kontraszt is tetten érhető: Budapesten 20 százalékkal többet kereshet egy személyügyes, mint vidéken. Más visegrádi országokban pedig átlagosan 10-15 százalékkal többet lehet ebben az ágazatban keresni, Lengyelországban a 20 százalékos pozitív eltérés sem ritka a magyar átlaghoz képest.

Az SSC-ket, vagyis a szolgáltatóközpontokat is magában foglaló Business Services terület személyügyi szempontból a járműipar után a második legdinamikusabban fejlődő szektor, hatalmas harc zajlik a jelöltekért. Az SSC-k ugyancsak vidéken hódítanak: Pécs, Szeged, Székesfehérvár számít fő lokációnak. A bemutatón kiderült: annyira dinamikus növekedés jellemzi ezt a fiatalnak mondható ágazatot, hogy mire nyomtatásba került a Salary Guide, már részben elavultak, merthogy növekedtek a vonatkozó bérmutatók.

Ha így folytatódik a tendencia, nem lennénk meglepődve, ha a Hays hamarosan már félévente jelentetné meg hiánypótló, eddig évente publikált kiadványát...

Kiemelt Partnereink