Elemzések Mindig megéri az autómegosztás?

Mindig megéri az autómegosztás?

Kuthi Áron | 2019.05.14 05:00

Mindig megéri az autómegosztás?

Budapesttel három év alatt megfordult a világ, már ami a közösségi járműbérlés világát illeti. Miközben öt év alatt százezerrel több személygépkocsi lett a fővárosban, a lakosságszám lényegében stagnált az 1,75 millió közelében. Viszont sokkal többen ingáznak napi rendszerességgel az agglomerációból, sokkal több dugót generálva, sokkal több parkolóhelyet használva.

Hirdetés

Kézenfekvő volt, hogy előbb-utóbb megjelennek az autómegosztó szolgáltatók, ám sokáig csak egyszereplős volt a piac. Az új világot 2014 szeptemberében hozta el a BKK, amikor a MOL támogatásával elindult a BuBi. Azóta már 143 állomásról 1843 biciklit lehet bérelni. (Legutóbb épp az elmúlt hétvégén bővítették a flottát 300 kerékpárral. A közbringarendszer bevezetésével egyébként három hazai város is megelőzte Budapeste:, Esztergom, Hévíz és Szeged.)

...s lőn, az autómegosztás

Az autómegosztást 2016 novemberében hozta el a GreenGo, amely mögött egy stratégiai befektető, a CE Rent áll. Jelenleg 300 autós, teljesen elektromos flottával szolgáltatnak. Nem így a 2018 januárjában indult MOL Limo, ahol a 450 darabos flottának csak egy része elektromos. Ugyanígy vegyes, 300-as flottával indult idén április legvégén a Daimlerhez köthető DriveNow, amely így a legfiatalabb budapesti autómegosztó.

De közben történt még valami, ami még jobban színesítette a közösségi közlekedést. Az E.On egy magyar startuppal közösen 2018 nyara óta 150 elektromos robogóval van jelen a főváros utcáin, ez a BlinkeeCity. Május elsején pedig, több hónapos halogatás után, útnak indultak a Lime amerikai startup elektromos rollerei is.

Inkább taxizzunk?

Felhasználói szempontból – a kényelmi szemponton túl – elsősorban az árak lehetnek meghatározók. Vagyis hogy hol húzódik az a küszöb, ahol már vagy gyorsabbak vagy kényelmesebbek akarunk lenni annál, mintha a busz-metró-villamos háromszögben mozognánk, viszont olcsóbban akarjuk megúszni a mobilitást, mintha taxiba ülnénk.

A cikkben a hat szolgáltató négyféle közlekedési módját hasonlítottuk össze kizárólag az árakat tekintetbe véve. Vagyis annak megfelelően állítottuk sorrendbe őket, hogy melyik a legolcsóbb és a legdrágább megosztott mobilitási eszköz a fővárosban. Kényelmi, szolgáltatási területi, egyéb tényezőket a rangsoroláshoz nem vettünk figyelembe, csupán az A-ból B-be való eljutás költség-vonzatát.

Összehasonlításul egy átlagos, 6 kilométeres, 20 percig tartó taxifuvar két belvárosi cím között az egyik nagyobb szolgáltató honlapján található kalkulátor alapján 2665 forintba kerülne. Ez 85 forint eltéréssel az az összeg, amelyet egy DriveNow-nál bérelt BMW-t vezetve fizetnénk ki. Vagyis a közösségi közlekedés jelenlegi felső kategóriáját jelentő szolgáltatás nem olcsóbb a taxizásnál. Közösségi robogóval 20 perc alatt vagy sokkal messzebb jutunk, vagy ennyiért 50 percen át roboghatunk.

Megvan a nyertes

Persze valóban sántít az összehasonlítás, hiszen aki utast vagy nagyobb csomagokat is visz magával, nem választhatja a kerékpárt vagy a robogót, és ugyanúgy kiesnek a választékból ezek a közlekedési formák egy keményebb téli hidegben. De egyszeri használatra és gyorsaságát tekintve verhetetlen a közösségi robogó, mivel nincs regisztrációs díj, csak le kell fotózni és beküldeni a vezetői engedélyünket. A Lime elektromos rollerei itt még erős versenyben állnak, hiszen itt tényleg csak az applikációt kell letölteni (és bankkártyánkat regisztrálni), ám a 250 forintos feloldási díj enyhén megdrágítja a bérlést, sőt a szolgáltatási területet elnézve is erősen a turisták lehetnek az elsődleges célcsoport, nem a dolguk után siető budapestiek. A három autós szolgáltató közül a legrégebben a piacon lévő GreenGo a nyertes, ők kínálják legolcsóbban mind a regisztrációt, mind pedig autóikat.

Nyitókép: egy BMW i3 a DriveNow flottájából

Kiemelt Partnereink