Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22A Tesla az Airbnb és az Uber kombinációját tervezi a robotaxijaival
2024.04.25 10:23Sikeresebb lenne függetlenként a Porsche?
2024.04.25 09:24„A Magyar Suzuki elkötelezett a munkavállalói iránt”
2024.04.25 08:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mindenki szereti, mégis rossz a bónusz
Rengeteg vállalat juttatási rendszerének része a teljesítményfüggő bónusz, ami erős motiváló erővel rendelkezik. Csakhogy a célokhoz kötött ösztönzők mérgezik a munkahelyi légkört és a kapcsolatokat.
Nagyon sok vállalatvezető kedveli a teljesítményalapú juttatási rendszert, hiszen az az egyik legmotiválóbb módszer adott célkitűzések elérésére. A bónuszok dolgozói szemmel is kedvezők, hiszen az alapfizetésen felül rendszeres extrajövedelmet jelentenek, mely megkötés nélkül használható fel. Csakhogy a bónuszok nem kizárólag pozitívan változtatják meg a szervezet tagjainak viselkedését, fedték fel Kühne Logistics University, a hamburgi és a maastrichti egyetem kutatói.
A bónuszok mellékhatása lehet a dolgozók egymás közti folyamatos összehasonlítása, ami legrosszabb esetben akár agresszív viselkedéshez is vezethet. A munkatársak méricskélése folyamatos konfliktusforrást jelent, ami rontja a munkahelyi légkört, amit tovább ronthat a túlzott versenyszellem. A felmérés során volt olyan cég, amely emiatt veszített el kiemelkedő teljesítményű dolgozót, hosszú távon rengeteget veszítve ezzel.
Megvizsgálták azt is, hogyan változik az egyének kommunikációja, ha egy adott teljesítményért jár bónusz, illetve ha nem. Értelemszerűen az alkalmazottak tulajdonságai nagyban befolyásolták a reakciókat, a nagyobb versenyszellemmel rendelkezők például sokkal inkább hajlottak saját teljesítményük felturbózására, akár mások aktív akadályozásával is.
A vizsgálat ezért azt javasolja, hogy a vállalatok a teljesítményalapú javadalmazási rendszer bevezetésekor és felülvizsgálataikor gondosan mérlegeljék a esetleges konfliktusok, a rövid- és hosszútávú célok, valamint a vállalati kultúra kapcsolatát.
Az egyik legnagyobb tanulság pedig: minél nagyobb versenyt követel meg a plusz juttatási rendszer a dolgozóktól, a járulékos hátrányok annál komolyabbak lesznek. Cél az egyenlőtlen bánásmód, illetve az ilyen dolgozói benyomások elkerülése, akár a juttatási rendszer megszüntetésével is.