Elemzések Megvizsgálták: bőven van elég töltőállomás

Megvizsgálták: bőven van elég töltőállomás

autopro.hu/S.B. | 2018.10.20 06:00

Megvizsgálták: bőven van elég töltőállomás

Az elektromos járművek tulajdonosai sokkal inkább az otthoni vagy munkahelyi töltést preferálják, így a probléma a közúti töltők alacsony kihasználtsága. Elérhetőség terén leginkább az autópályák mentén van még hová javulni – ez derül ki a legfrissebb, európai töltőhálózatot vizsgáló tanulmányból.

Hirdetés

Annak ellenére, hogy az elektromos járművek tömeges elterjedésének leggyakrabban emlegetett akadálya a töltőállomások hiánya, a közterületi töltés csak a töltési alkalmak körülbelül 5 százalékát teszi ki, beleértve a városban, a parkolóhelyeken és a gyorsforgalmi utak mentén történő tankolást is. Az eddigi tanulmányokban összegyűjtött adatok azt mutatják, hogy az elektromos járművek (EV) töltése túlnyomó részben otthon vagy munkahelyen történik.

A töltőállomások jelenléte azonban fontos pszichológiai tényező lehet a belsőégésű autók tulajdonosai számára, hogy plug-in autókra váltsanak - különösen azoknak, akik nem rendelkeznek garázzsal vagy állandó parkolóhellyel.

Norvégiában, a világ legérettebb EV piacán a nyilvános töltőállomásokat napi rendszerességgel használó járművezetők aránya 2014-ben majdnem tíz százalék volt, 2017-re ez az arány mindössze 2 százalékra csökkent, a járművezetők mindössze 15 százaléka veszi igénybe heti rendszerességgel a közterületi töltőállomásokat. Egyedül a gyorsforgalmi utak mellett nőtt a kihasználtság. A csökkenő tendenciát a szakértők elsősorban azzal magyarázzák, hogy a járművek hatótávolsága megnövekedett és az ország lefedettsége is nőtt.

Jelenleg egy átlagos európai közúti töltőállomáson átlagosan öt EV parkol, miközben van, ahol tíz autó is kényelmesen elférne. Az EV járművek elterjedésével párhuzamosan az Európai Unió a töltőállomások számának növekedését tűzte ki célul, 2020-ig mintegy 220 ezer töltőállomást terveznek a városi területeken, további ötezer gyorstöltő állomást pedig az európai autópályákra kívánnak telepíteni. Tervek szerint a stratégiai fontosságú úthálózatok mentén 34 kilométerenként lehet majd tölteni.

Greg Archer, a Clean Vehicles igazgatója kijelentette: az autógyártók megtévesztik az embereket, amikor azt állítják, hogy nincs elegendő töltési pont. A valóság ennek a fordítottja: az elektromos autók aránya növekedésének szűk keresztmetszete a plug-in autók hiánya.

Elemzések szerint a kezdeti igények az infrastruktúraberuházások iránt fokozatosan csökkennek. A 2018 és 2030 közötti időszakban a nyilvános töltőállomások költségei 12 milliárd euróra becsülhető, amely a közlekedési infrastruktúrába az EU által évente befektetett 100 milliárd eurónak csak kis része.

Az infrastruktúrafejlesztés nem egységes módon zajlik Európa-szerte, de persze az értékesítések sem azonos mértékűek. Az EU 11 északi és nyugati országa egyértelműen piaci vezetők. Ezek az országok 2020-ra várhatóan az európai EV-állomány és az állami infrastruktúrahálózat 80 százalékát teszik ki; már 2017-ben az európai értékesítések mintegy 91 százaléka ezekben az országokban zajlott, ami 1,9 százalék piaci részesedést jelent az egész autóiparban. A dél-, közép- és kelet-európai értékesítések várhatóan öt-tíz év késéssel fognak megjelenni.

Kiemelt Partnereink