Elemzések Ledőlnek a korlátok: már a porszívógyártóktól is félhetnek az autógyártók?

Ledőlnek a korlátok: már a porszívógyártóktól is félhetnek az autógyártók?

autopro.hu/B.B. | 2017.10.01 06:32

Ledőlnek a korlátok: már a porszívógyártóktól is félhetnek az autógyártók?

Az elektromos hajtás előretörése miatt évtizedek óta nem látott szintre nőtt az új autóipari piaci szereplők megjelenésének – nézőpont szerinti – veszélye vagy lehetősége. Ezt mi sem mutatja jobban, mint a leginkább porszívóiról ismert brit Dyson mindenkit váratlanul érő bejelentése, miszerint 2020-ban elektromos autóval rukkolnának elő.

Hirdetés

Soha nem látott közeledésbe kezd a porszívóipar és az autógyártás, legalábbis ha nem az év eddigi legnagyobb kacsáját dobta be a Dyson. A brit cég ugyanis egy komoly huszárvágással a háztartási gépek gyártása után az autóiparban is megvetné lábát.

A Dyson 2020-ban saját elektromos autót kíván piacra dobni, melyre a vállalat alapítója, James Dyson állítása szerint nem kis összeggel készülnek: a cég 2,3 milliárd eurónak megfelelő összeget szán a projektre. Ebből egymilliárd euróból magát az autót, további másik egymilliárdból pedig az abba való akkumulátort fejlesztenék. Utóbbiból ráadásul nem is akármilyet, az Automobilwoche szerint a porszívógyártó nem a lítium-ionos, hanem a szilárdtest-technológiát választaná, mely nagyobb energiasűrűségének köszönhetően az e-autók telepeinek következő generációjának számít. Ezt a megoldást a „hagyományos” autógyártók egy része is gőzerővel fejleszti, ám még az alternatív hajtás egyik éllovasának számító Toyota is csak 2022-ben kezdi meg annak tömeges alkalmazását modelljeiben.

Sir James Dyson – aki elmondása szerint már húsz éve is kacérkodott az autós projekt ötletével, ám akkor még senkit nem érdekelt az elektromos hajtás – úgy tűnik, nem törekszik együttműködésre egyetlen nagymúltú autóipari céggel sem, így a profilváltásra készülő cég eddig nem látott példát szolgáltathat az autóipari belépéssel.

A Dyson – mely porszívók mellett kéz- és hajszárítókat is gyárt – autós projektjén a hírek szerint már négyszázan dolgoznak, a nyilvánosság elé lépés csak felgyorsíthatja az alkalmazotti gárda további bővítését és a beszállítói kapcsolatok kiépítését.

Soha nem látott lehetőség

A Dyson példája jól mutatja, amit a Tesla, a Faraday Future és még néhány, többnyire kínai startup esetében már érezni lehetett: évtizedek óta most a legkönnyebb betörni az autóiparba. A belsőégésű motoroktól alapjaiban eltérő, gyártásában és fejlesztésében is jóval egyszerűbb, ezen felül kisebb tőkét igénylő elektromos hajtásnak köszönhetően ma már szinte bármely más iparág nagyobb szereplője elgondolkodhat saját autómárka alapításán. Bár az ilyen kocsik gyártása ma még inkább veszteséges, az elektromobilitás várható jövője bőven kárpótolhat a kezdeti veszteségekért.

Az összképhez hozzátartozik, hogy működőképes elektromos autót gyártani a feladat könnyebbik fele, autóipari értékesítési apparátus és tapasztalat, megfelelő töltőhálózat, szerviz- és aftermarket-infrastruktúra vagy épp a friss autógyártók iránti fogyasztói bizalom nélkül aligha lehet sikeres járműipari vállalkozást felépíteni. Persze az ilyen kihívások közül sok minden megoldható erős beszállítói gárdával, kiszervezéssel vagy egy hatékony kommunikációs és marketingrészleggel.

Egy biztos: hosszú idő után újra van laposztás az autóiparban, újabban pedig már porszívógyártók is beszállhatnak a játékba.

Kiemelt Partnereink