Elemzések Laczkó György: „Nagy kockázatokat jelent, ha csak egy cégre alapoz a beszállító”

Laczkó György: „Nagy kockázatokat jelent, ha csak egy cégre alapoz a beszállító”

Pataki Gábor | 2012.02.29 07:49

Laczkó György: „Nagy kockázatokat jelent, ha csak egy cégre alapoz a beszállító”

A Bureau Veritas 1828 óta foglalkozik független felülvizsgálatokkal és auditokkal – Magyarországon pedig a cég meghatározó szerepet tölt be a szabványok prémiumkategóriájának számító ISO/TS 16949 auditálásokban. Laczkó György, a cég üzletfejlesztője szerint nem egyszerű ez a piac sem a beszállítók, sem az auditálók számára, de végső soron a fogyasztók a nyertesei a szigorú előírásoknak.

Hirdetés
"Az autóipar a leginkább igényes piac, minél pontosabban tudják teljesíteni a beszállítók az elvárásokat, annál könnyebben maradnak talpon."

– Hogyan épül fel a tanúsítási piac ma Magyarországon?

– Ahhoz, hogy valaki autóipari beszállító legyen, szüksége lesz ISO tanúsításra. Amit az autóiparnak nyújtunk, teljesen egyeduralkodó szabvány. Az International Automotive Task Force (IATF) keményen kézben tartja a hiteles és jól működő tanúsítási rendszert. Míg bizonyos szabványoknál lehet felhígulás, mert nagyon sokan adhatnak ki például ISO 9001-et, addig ISO/TS auditokkal csak nagy, nemzetközi tanúsító szervezetek foglalkoznak.

– Tehát bizonyos szinten monopolhelyzetben vannak a piacon?

– A TS sokkal nehezebb akadályverseny, a tanúsítók számára is. Nemzeti akkreditációval egyszerűen nem lehet megoldani. A cégünk is globálisan van akkreditálva erre a tevékenységre, központi a kapcsolattartás az IATF-fel, és nagyon-nagyon pontosan meghatározottak a szabályok. Komoly követelményeknek kell megfelelniük az auditoroknak is - egyik kollégánknak januárban például Detroitban kellett vizsgáznia. Direkt járműipari tapasztalat is kell, műszaki tapasztalat nem elég. Meg kell lennie meghatározott időnek is, amit a leendő kolléga autóipari beszállítónál töltött.

– Számszerűsítve ez hány évet jelent?

Munkában az auditorok

– Hat évet ISO/TS tanúsított autóipari cégnél, melyből két évet közvetlenül minőségbiztosítási területen kell eltölteni, emellett az auditornak rendszeresen vizsgáznia kell a szabvány követelményeiből. Tehát egyfelől nagyon szigorúak a követelmények, másfelől az is fontos, hogy az auditorok kellőképpen rotálva legyenek, tanúsítási ciklusonként újak is kellenek. Ennek nyilván az az oka, hogy egy idő rutinból zajlanának az auditok, pedig fontos, hogy minden a felszínre kerüljön. Nálunk négy kolléga auditál autóipari területen, de ők járnak külföldre is – a Bureau Veritason belül működik egy úgynevezett „auditor pool”, tehát külföldről is érkeznek hozzánk TS auditorok. Ezen a területen az angol nyelvű audit és jelentés teljesen elfogadott, lényegében nincsenek nyelvi problémák. A jelentéseket el kell küldeni az IATF-nek: angolul, adott szakszókinccsel zajlik minden. Ez nagyban hozzájárul a tanúsítási folyamatok átláthatóságához.

– Milyen hosszú egy ilyen említett tanúsítási ciklus, amiben rotálni kell az ellenőröket?

– Három év. Az ISO/TS-nél alapkövetelmény a rotáció, de más szabványoknál is figyelünk arra az auditor team összeállításakor, hogy legyenek stabil tagjai a kellően hatékony vizsgálat érdekében, de mindig legyenek friss személyek is bevonva. Ez feltöri az összeszokást, megakadályozza összekacsintást – márpedig ezt igyekszünk elkerülni, mert 1828 óta abból él a cégünk, hogy mindig szavahihetően és objektív módon dolgozik.

– Önök mennyire érezték, vagy érzik a válságot? Van egyáltalán még válság Magyarországon az autóiparban?

– Magyarországon a német autóipar a meghatározó, sok szempontból ezen múlik az itthoni helyzet. A német autóipar pedig jó, az előző évben is az volt. A luxusmárkák, mint például a BMW, sikeres évet zártak, de ez igaz a távol-keleti piac résztvevőire is. A magyar autóipari piac messze nem annyira beteg, mint amennyire gondoltuk. Mi főleg a beszállítókkal dolgozunk, és az elmúlt 2-3 évben sem csökkent az ügyfeleink száma, nem állt elő vészhelyzet. Az ISO/TS olyan szegmens, amely stabil növekedést mutat. Ennek oka, hogy aki közvetlen autóipari beszállítóként meg akar élni, egy ideig bizonyos pótlékokkal még ellehet, de idővel szüksége lesz az ISO/TS-re.

– Vagyis hosszú távon nélkülözhetetlen?

– Így van. Annak a telephelynek, amelyet tanúsíttatni szeretnének, már legalább egy éves működtetéssel, működő rendszerrel kell rendelkeznie. Először megszerezhetik a 9001-es tanúsítványt, aztán idővel az erre jól épülő, de sokkal összetettebb TS-t is.

– Mire érdemes figyelnie a beszállítónak az ISO/TS tanúsítás megszerzése után?

– Mindenképp előnyös a cég számára, ha több lábon áll, és nem csak autóipari terméket állít elő. Aki belső látható elemeket fröccsönt, az emellett valószínűleg azonos technológiával gyárt egyéb termékeket is, például porszívó házakat, sőt egy bizonyos szintig össze is szereli azokat. Nyilván nagyon nagy eredmény bekerülni egy autógyártó céghez, ám nagy kockázatokat is jelent, ha csak egy cégre alapoz a beszállító. Emellett a gépjárműveket nagyon gyorsan fejlesztik, ebben a cégeknek partnernek kell lenni. Ha edzésben vannak, nem csak egy beszállítóhoz gyártanak, nagyobb lesz a portfóliójuk, sokkal rugalmasabbak lesznek. Az autóipar a leginkább igényes piac: minél pontosabban tudják teljesíteni a beszállítók az elvárásokat, annál könnyebben maradnak talpon. A válságot is azok tudták, tudják túlélni, akiknek széles a portfóliójuk.

– A Bureau Veritasnak is széles a portfóliója, hiszen nem csak autóipari tanúsításokkal foglalkoznak.

– Magyarországon kevésbé tipikus, de a repülőgép- és vasútiparba beszállítókat is vizsgálunk. Épp most kért tőlünk ajánlatot egy cég erre a kettőre. Például kábelek, kábelkötegek a repülésben is kellenek. Itt is a biztonság az első, technikai oldalról nagy eltérések nincsenek. Gondoljunk bele, ezeknek a cégeknek több értékesítési csatornát kell keresni a termékeik számára, mivel nagy kockázatot jelent csak egy vevőre alapozni.

– A Bureau Veritas is ezért áll sok lábon?

– A BV-részvény még a legválságosabb időszakban is a legjobban teljesítők között volt. A részvényeinket 2007-ben vezették be a párizsi tőzsdére, azóta mintegy 55%-kal növekedett az árfolyamuk. Mind árbevétel, mind profitrealizálás tekintetében nagyon jól működik a cég. Emellett a tanúsítás olyan szolgáltatás, amely nem omlik össze egyik napról a másikra. Autóiparban csak akkor adják fel a cégek az auditáltatást, ha gyakorlatilag már nincs más lehetőségük és csődbe mennek.

– Összefoglalva kijelenthetjük, hogy az ISO/TS a tanúsítványok prémiumkategóriája?

– Azt gondolom, igen. Nem mondom, hogy könnyű terület, sem a cégeknek, sem a tanúsítóknak, de a követelmények célszerűek, és valóban a minőség irányába viszik a piacot. Ebben a szektorban nagyon komoly cégkultúrával rendelkező vállalatokat kell tanúsítani, másként egyébként sem tudnának megmaradni. De ennek a végső nyertese a fogyasztó, hiszen már ott tart az ipar, hogy hat-hét éves garanciát lehet vállalni egy autóra. Ezek a járművek már úgy gördülnek le a gyártósorról, hogy egyre kevesebb szervizelést igényelnek, sőt, lehetőség szerint a tervezett életciklusuk végéig már nem is lesz szükségük rá.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink