Elemzések Karriertanácsok: miért válasszuk a motorsportot?

Karriertanácsok: miért válasszuk a motorsportot?

Panker Gergő | 2015.03.30 08:01

Karriertanácsok: miért válasszuk a motorsportot?

Az egyik legizgalmasabb mérnöki ágazat kétség kívül az autósport, amelynek az egyik központja az Egyesült Királyság. A csillogó felszín alatt egy rendkívül kifizetődő intellektuális kihívást találunk, ami messze túlmutat a Forma-1-en.

Hirdetés

A brit theengineer.co.uk szakportál összegyűjtötte, miért érdemes a versenyzés iránt érdeklődő fiatal mérnököknek a motorsportok világát választaniuk, illetve milyen lehetőségek kínálkoznak a legtöbb Forma-1-es versenyistállónak helyt adó országban.

Miért érdemes mérnökként az autósportban dolgozni?

A motorsport egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy ötvözi a hagyományos mérnöki munkát a legfejlettebb technológiákkal. A motorzaj, a benzingőz és a lenyűgöző dizájn: a motorsportok ötvözik mindazt, ami a mérnököket már generációk óta foglalkoztatja.

Manapság a mérnöki munkának sok ágazatával találkozhatunk, ám az autósportban a mérnököknek lehetőségük van egyre erősebb, hatékonyabb és izgamasabb gépek fejlesztésére, ráadásul a végtermék sokszor még erre is rátesz egy lapáttal.

A mérnököknek megadatik, hogy a legfejlettebb technológiával dolgozzanak, egyszerre számos munkaterületet ötvözve kezdve az elektronikától egészen az aerodinamikai szoftverekig.

Az autósportban résztvevő vállalatoknak általában nagy költségvetés áll rendelkezésükre – az ágazat bevételeinek negyedét kutatás-fejlesztésre költik – ráadásul a csapatok érdeke, hogy a rendelkezésre álló legkorszerűbb eszközökkel dolgozzanak.

Infiniti Performance Engineering Academy day

Komoly intellektuális kihívás

Az izgalmak mellett az autósport a mérnökök számára a létező legnagyobb kihívásokat kínálja. A motorsportban a felhasznált technológia szó szerint élet-halál kérdés, így kifinomult precizitásra van szükség a tervezés és a gyártás során. A nagy sebesség, az extrém hőmérséklet és a szigorú szabályok egy különleges keretrendszert hoznak létre, amelyben a mérnököknek meg kell találniuk a járható útvonalat.

– A mérnökök számos izgalmas projektet és kihívást találhatnak, amelyek túlmutatnak a versenymotorok és -autók egyszerű tervezésén és gyártásán – mondta Clive Temple, a Cranfieldi Egyetem Fejlett Versenymérnöki programjának vezetője.

– Egy versenymérnöknek rendkívül jónak kell lennie matematikából és fizikából. E két terület kulcsfontosságú a mérnöki feladatok elvégzéséhez, illetve az elméleti szakértelem gyakorlati alkalmazása során – tette hozzá Clive Temple.

Forma-1 tesztelés Jerezben

Virágzó iparág

A motorsport mára a „ékszerré vált a brit mérnöki világ koronájában“, és évi 9 milliárd fonttal járul hozzá a brit gazdasághoz, miután a világválság ellenére az elmúlt 15 év során megduplázódott a szektor értéke.

Tavaly a Forma-1-ben versenyző 11 csapat közül nyolc istálló, köztük a McLaren, a Red Bull, a Lotus és a Mercedes központi telephelye is az Egyesült Királyságban volt megtalálható, így kétség kívül a motorsport világának központjának tekinthetjük.

Az említett csapatoknak 4300 helyi beszállítója van, amelyek a Forma-1-en kívül számos más versenymotor-, illetve versenyautó-csapatnak szállítanak be alkatrészeket.

Mercedes AMG Petronas

Mi is történik az iparágban?

A legegyértelműbb válasz a versenyautók tervezése, illetve megépítése. – A motorsport azonban sokkal többről szól, mint a Forma-1 – hangsúlyozza Temple. – Ott van az összes beszállító és gyártó is.

– Érdekesnek tartom, hogy a motorsport egy másik népszerű ágazata az olyan klasszikus járműveket felvonultató események, mint a Silverstone Classic vagy a Goodwood fesztivál. Ráadásul nem csupán kiépített pályákon és négykerekű járművekkel megrendezett versenyekről van szó. A motorsporthoz tartoznak az off-road, illetve két- és háromkerekű járműveket felvonultató versenyek is – fejti ki Clive Temple.

Bárkinek, aki ebben a szektorban dolgozik, dolgoznia kell azon, hogy frissen tartsa a sportot és új kihívásokkal nézzen szembe, mint amilyenek például az energiahatékony technológiák is.

– A lehetőségek folyamatosan változnak – emeli ki Temple. – Ott van például a Mercedes-AMG nagyteljesítményű hajtásláncokat fejlesztő részlege Brixworthben. Ma már egész hajtásláncokról beszélhetünk, nem csupán motorokról, mint régebben.

– Az energiavisszanyerő-rendszerek integrálása, illetve a Northamptonshire-ben található részlegük fontos részét képezi a Mercedes-Benz németországi kutatás-fejlesztési tevékenységének. A környezetvédelmi szempontok fontos tényezőnek számítanak a motorsportban, így széleskörű technológiák egyre inkább előtérbe kerülnek. A Forma-E mindezt remekül megtestesíti, ugyanúgy, ahogy az endurance szériában versenyző Le Mans-i prototípusok hibridesítése is – hangsúlyozza Clive Temple.

Tere van a mérnöki innovációnak

Ennek eredményeként a mérnöki innovációnak sokkal nagyobb tere van, mint korábban. A Le Mans-i 24 órás versenyen ott van például az úgynevezett „56-os istálló“, ahol a csapatnak nem kell betartania a többi autóra vonatkozó szabályokat, hanem gyakorlatilag egy tanulmányautóval vághatnak neki az egész napos versenynek. A Nissan tavaly a ZEOD tanulmányt vitte a versenyre, míg tavalyelőtt a gyártó a batmobilra emlékeztető Deltawing radikális és energiahatékony formatervét tette próbára.

Az tervezés és a gyártás területén más ágazatokban is nagy szerepet kap az innováció. A McLaren Applied Technologies (McLaren Alkalmazott Technológiák – MAT) például számos, a motorsportban szerzett tapasztalatot hasznosít egyéb területeken, például az egészségmegőrzés, illetve más sportok, például a kerékpározás, az evezés és a szánkó területén. A Williams pedig mindeközben a tömegközlekedésben igyekszik alkalmazni a motorsportban megszerzett szakértelmét.

Milyen munkát kínálnak?

Azoknak a mérnökök számára, akik el szeretnének indulni a motorsportok területén, számos lehetőséget kínálnak irodai munkától kezdve, az alkatrészek CAD/CAM tervezése és tesztelésén keresztül egészen a gyártósoron történő munkáig, ahol gyakran komplex és szigorúan titkos alkatrészek fejlesztésével és megépítésével kell segíteni a csapatok munkáját.

A beszállítóiparban további munkakörök állnak rendelkezésre kezdve az üzemanyagok fejlesztésétől az a rengeteg adat elemzésével járó informatikai rendszerek létrehozásán át az operációs mérnöki feladatokig, amelyek során a pályán kell gondoskodni a versenyautó megfelelő állapotáról.

– A szektor számos vállalatot magába foglal kezdve a jól ismert csapatoktól egészen a kisméretű, ám dinamikus cégekig, amelyek temérdek mérnöki feladatot látnak el – hangsúlyozza Temple.

35 ezer embernek adnak munkát a beszállítóknál

A versenycsapatok közvetve körülbelül 35 ezer olyan embernek adnak munkát, akik a beszállítói lánc alacsonyabb szegmenseiben szereplő vállalatoknál dolgoznak. – Nagyon gyakran beszélhetünk arról, hogy minél kisebb a csapat, annál nagyobb a mérnökök felelőssége, mivel egyszerre több feladatot is el kell végezniük – emeli ki Gemma Hatton, a Cranfieldi Egyetem munkatársa.

Hol találjuk őket?

Összességében az Egyesült Királyság motorsportipara 41 ezer embernek ad munkát. A legtöbben az úgynevezett Motorsport-völgyben dolgoznak, amely a Birmingham délkeleti részétől Northamptonshire és Oxfordshire-ig elterülő 130 kilométeres szakasznak felel meg. Találunk továbbá ezen a területen kívül eső vállalatokat London déli részén, East Anglia régióban és Leedsben is.

A nagyobb csapatok, mint például a Mercedes vagy a Red Bull körülbelül 700 embert foglalkoztatnak, míg a Force Indiához hasonló kisebb csapatok 300 emberrel működnek. Kisebb cégek százai működnek csoportokban elszórva az ország különböző területein.

Hatton hozzátette: – A motorsport egy szűk ágazat. Miután az ember bekerül, láthatja, hogy mindenki ismer mindenkit és minden csapat valamilyen szinten kötődik a másikhoz.

Azt tudom javasolni mindenkinek, aki ebben a szektorban szeretne dolgozni, hogy látogasson ki a versenypályára, amilyen gyakran csak tud, az adott feladattól függetlenül mindig végezze jól a munkáját és egyetlen lehetőséget se utasítson vissza – fejtette ki a Cranfieldi Egyetem munkatársa.

Via theengineer.co.uk

Hirdetés

Kiemelt Partnereink