Elemzések Ismét sztrájk közelében a hazai járműipar - ez volt a 19. hét

Ismét sztrájk közelében a hazai járműipar - ez volt a 19. hét

Gégény István | 2016.05.17 06:38

Ismét sztrájk közelében a hazai járműipar - ez volt a 19. hét

Ezúttal a szombathelyi LuK Savaria gyárában tetőzik a bérfeszültség, közben filmbe illő fordulatokat produkált a fővárosi buszbeszerzés. A Rába új utakat keres, szolgáltatók vezetőivel beszélgettünk, jön az újabb Audi-szak.

Hirdetés

Gyártók

Igazán fordulatos hét van mögöttünk, ez pedig főleg a hazai buszgyártás néhány szereplője körül kialakult eseménysorozatnak köszönhető. Hétfőn interaktív rendezvényen prezentálta a Modulo buszok gyártását végző MABI-Bus Kft. résztulajdonosaként az evopro csoport vezére, mennyire készen állnak rá, hogy sorozatban gyártsanak innovatív termékeket.

Másnap azonban nyilvánosságra került az a főpolgármesteri javaslat, amelynek mentén lengyel buszt venne Budapest, magyart viszont nem. Az indoklásban az olvasható, hogy szép szándék a nemzetgazdasági érdekek érvényesítése, ám pénz nélkül nehéz ezt megvalósítani.

Kedd után jött szerda, a potenciális gyártó és a potenciális megrendelő megszólalása után a kormányszóvivő elé került a mikrofon, hogy bejelentse: nemzeti buszgyártási stratégiát fog alkotni a kabinet. Csütörtökön e bejelentés hatására aztán nem is döntött a lengyel buszok megvásárlásáról a főváros.

Miközben a közösségi közlekedés kapcsán egymást érték az izgalmas bejelentések, átadták a Mercedes első bérlakásait. A német autógyártó kecskeméti gyára közelében épített negyven lakást az alkalmazottak kedvezményesen bérelhetik, a program célja a munkavállalók motiválása.

Beszállítók

Bár a magyar buszgyártás mindent megtzett, hogy kiérdemelje a hét témája címet, ám pénteken nagy visszatérőként bejelentkezett a bérfeszültség: autós demonstrációt tartottak az LuK Savaria szombathelyi gyáránál. A cég elismerte a tárgyalások tényét, a Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke pedig tájékoztatta szakportálunkat a sztrájkkészültség okáról.

Pozitív hírből is bőven kijutott ezekre a napokra. Tibori Pál-Leventével az SMP 31 milliárdos kecskeméti beruházásáról beszélgettünk, az AGC pedig tatabányai üzemének tíz éves fennállását ünnepelte.

A Rába közleménye szerint a győri holding új utakat keres: stratégiai szintet váltana a legnagyobb hazai tulajdonú járműipari vállalat. Pintér István szerint a buszos projektjük töretlenül fennáll, eközben meghódítanák az európai piacot – beszállítóként.

Szolgáltatók

Interjút készítettünk a csomagolástechnikával foglalkozó DS Smith Packaging Hungary ügyvezetőjével - Fekete Zsoltot főként a cég járműipari kapcsolatairól faggattuk.

Ugyancsak kérdésekkel fordultunk az ipari kerekek, görgők forgalmazásával és kaputechnikával foglalkozó Roll-N Kft. ügyvezetője felé. Hámori Zoltán cége idén is részt vesz az Automotive Hungary kiállításon, erre a témára is kitértünk.

Tíz alacsonypadlós villamos motorvonatot vásárolna a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. Az eladót még keresik.

3,5 tonna alatt is jöhet az ekáer: egy törvényjavaslat szerint az adóhivatal elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszerébe kisebb járműveket is regisztrálni kéne.

Techtogether, oktatás

A magyar négykarikások sem tétlenkedtek: újabb duális szak indul a vállalat részvételével a Széchenyi István Egyetemen, ennek részleteiről tájékozódtunk az autógyártónál.

Az első magyar könnyűszerkezetes elektromos sportautó, az Amber One mérnökcsapatának vezetőjével, Szigeti Márkkal arról beszélgettünk, hogy lehet-e itthon sikeres járműipari karriert építeni.

Kiemelt Partnereink