Elemzések Intő jel: a felhasználók tartanak az elektromos autóktól

Intő jel: a felhasználók tartanak az elektromos autóktól

Gégény István | 2016.12.02 12:30

Intő jel: a felhasználók tartanak az elektromos autóktól

Noha egyre több gyártó kínál kipufogómentes modelleket, egy Amerikában készült felmérés alapján globálisan is kihívást jelent majd az értékesítés. A visszajelzések alapján ugyanakkor a változás lehetséges iránya is kirajzolódik.

Hirdetés

Az autógyártók és beszállítók sorra mutatják be elektromos modelljeiket, avagy tesznek komoly elhatározásokat ilyen típusok közeljövőbeni piaci bevezetésére. De mit szólnak ehhez a vásárlók? Erre volt kíváncsi az amerikai Reportlinker, felmérésükből pedig kiderül, hogy érdemes finomhangolni az elvárások mentén ha nem is a termelést, de az értékesítési koncepciót mindenképp.

Kezdjük a lényeggel: a felmérésben résztvevő személyek 81 százalékának esze ágában sincs elektromos autót vásárolni a következő járműbeszerzéskor. Ha mégis a jelenleginél környezetbarátabb technológiát kéne megjelölni, akkor 43 százalék hatékonyabb belső égésű motorral szerelt modellt választana. Vagyis a válaszadók jelentős többsége ragaszkodik a bevált üzemanyagokhoz. Érdemes a listát végigvenni, ugyanis 29 százalék hibrid modellre szavazott, 12 százalék jelölte meg az elektromos autókat alternatívaként, nagyjából ugyanennyien voksoltak hidrogénnel hajtott járművekre, miközben csupán 5 százalék tartja vonzó lehetőségnek a sűrített gázzal hajtott járműveket, amelyek egyébként jó ideje elérhetőek a piacon.

Fontos részlet, hogy a felmérésben résztvevők 30 százaléka egyértelműen értékeli az elektromos járművek előnyös környezetvédelmi jellemzőit, viszont ugyanekkora arányú válaszadó nem lát semmi előnyt abban, ha egy ilyen autót birtokolna.

Hogy mi tartja vissza a vásárlókat az elektromos modellek megvásárlásától? A legnagyobb visszatartó erő jelenleg a töltési infrastruktúra kiépítettségének alacsony foka, ezt követi a bekerülési költség, a töltésre fordítandó idő. 14 százalék gondolja úgy, hogy nem tartja vissza őt semmi a vásárlástól - ez az érték nagyjából passzol a 81 százalékos elutasítottsághoz. 10 százalék aggódik csupán a hatótáv miatt, 7 százalék elégedetlen a szűkös modellkínálattal.

Mi tartja vissza leginkább a válaszadókat elektromos autó váslárlásától?

Ez a faktor, a modellkínálat ugyanakkor felveti a tájékozottság kérdését, ugyanis a többségnek kevés fogalma van róla, hogy miből lehet egyáltalán napjainkban választani. Csupán 15 százalék tud róla, hogy például a Toyota is készít elektromos autót, a Tesla neve segítség nélkül 13 százaléknak ugrott be.

Jelentős változás tapasztalható ugyanebben a kérdésben az Y-generációnak nagyjából megfelelő "milleniálisok" körében. A fiatalabb válaszadók 34 százaléka jelölte meg a Tesla nevét, a Toyota itt is csupán 9 százaléknak jutott eszébe elsőként.

Erre a korcsoportra különösen érdemes figyelni, hiszen valójában ők a jövő vásárlói. Pontosabban ők a jövő nem-vásárlói, hiszen ugyanezen felmérés szerint a válaszadó fiatalok 40 százaléka azért nem venne elektromos autót, mert nem kíván egyáltalán autót birtokolni.

Mikorra várható a felmérés résztvevői szerint az elektromos modellek tömeges elterjedése?

Az adatok összesítésének végkicsengése abba az irányba mutat, hogy a fiatalabbak értik és elismerik az elektromos autók előnyeit, de részben a bekerülési ár miatt egyelőre nem tartják reális alternatívának a vásárlást. Hogy mikorra hódíthatja meg a piacot az elektromos hajtás, arra a válaszadók jelentős része szerint 2035 előtt nincs esély. Természetesen a gyártók előtt sem ismeretlenek az ilyen vélemények, így nem csoda, hogy sorra kezdenek együttműködéseket kialakítani olyan szolgáltatókkal, akik tulajdonlás helyett az alkalmi bérlés, a mobilitás rugalmas biztosítása felé nyitnak új távlatokat. Az idő előre haladásával pedig a töltési hálózat kiépítettségi foka is jelentősen növekedni fog, az egyre tömegesebb gyártással ráadásul a bekerülési költség is kedvezőbb lesz majd.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink