Elemzések Hogy lesz sztrádája a magyar Suzukinak?

Hogy lesz sztrádája a magyar Suzukinak?

Kuthi Áron | 2018.09.12 06:00

Hogy lesz sztrádája a magyar Suzukinak?

A magyarországi nagy autógyárak közül egyedül az esztergomi Suzuki nem autópálya mentén fekszik. Persze a szentgotthárdi Opel is hasonló helyzeten van, de a 8-as főút túlnyomó részt 2x2 sávos, tehát jelentősebb áteresztő-képessége van, mint az Esztergomot a fővárossal összekötő 10-es útnak. Annak néztünk utána, mikorra várható, hogy Esztergom is bekapcsolódik a hazai sztrádarendszerbe.

Hirdetés

A Suzuki a rendkívül leterhelt, kis szakaszon felújított 10-es főúton és az ugyancsak igénybe vett 102-es úton érhető el, a gyárhoz kapcsolódó teherforgalom túlnyomó többsége itt bonyolódik. A Suzukinak legelőször 2012-ben ígérte meg az Orbán-kormány, hogy elérést ad számára az M1-eshez, mégpedig a Zsámbéki-medencén keresztül húzódó 102-es kiváltásával, egy 2x2 sávos gyorsforgalmi út formájában. Ekkor kötött a Magyar Suzuki Zrt. és a kormány stratégiai megállapodást. Ez az ígéret azóta többször is elhangzott.

Két útvonaltervezet is készült az R11-esre keresztelt főútra. Az egyik a Zsámbéki medence nyugati, a másik a keleti oldalán húzódott volna végig, indulva az M1-es Bicske-Mány melletti szakaszától, becsatlakozva 10-es útból kiágazó 117-es útba Pilisjászfalu és Dorog között. A szakemberek eleve úgy gondolkodtak, hogy a gyorsút a 10-es számú főutat és Budapest-Esztergom vasútvonalat külön szintben keresztezi.

2016 őszén érkezett a bejelentés, hogy a kormány a nyugati nyomvonalat támogatja, tehát azt, amely egyszersmind távolabbról kerüli el a teherforgalmi ártalmakkal jelenleg hatványozottan sújtott Zsámbékot, Perbált, Tököt és Tinnyét. 2018 elején megint nagyot lendült előre a történet. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. 2018 januárjában hirdette ki a 32 kilométeres közúti kapcsolat fejlesztésére kiírt közbeszerzés eredményét. A Constreal Mérnöki Iroda Kft.-vel kötöttek szerződést, ami a megvalósíthatósági tanulmány, a környezeti hatástanulmány, valamint az engedélyezési és kiviteli terv elkészítésére vonatkozik.

A megvalósíthatósági tanulmánynak azonban ki kell térnie egy fontos kérdésre: hogyan érje el a Dunát a majdani főút úgy, hogy közel is haladjon el a Suzuki gyárához, valamint hogy ki tudjon szolgálni egy új, még csak az elképzelések között létező esztergomi Duna-hidat. Ami praktikusan a várostól jóval nyugatabbra, Esztergom-Kertvárosnál létesülne.

Hogy mikorra készül el a kiviteli terv, mikor indulhat az építkezés, és persze mikor fejeződhet be, azzal kapcsolatban megkerestük a NIF Zrt.-t. A cég honlapján egyébként a kérdéses összeköttetés az előkészített projektek között található (térképpel). A NIF válaszában hangsúlyozta, hogy az Esztergomot az M1 autópályával összekötő út kategóriája autóút, elnevezése pedig M100 autóút (tehát nem R11, mint ahogy az a sajtóban elterjedt). Az is kiderült, hogy jelenleg a lehetséges nyomvonalak, műszaki megoldások műszaki tanulmányterveinek véglegesítése, elkészítése van folyamatban. Ezzel párhuzamosan a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi dokumentációk elkészítése is folyamatban van már. Az elkészült műszaki tanulmánytervek alapján kerül majd kiválasztásra a legkedvezőbb, engedélyezési és kiviteli terv szinten tovább tervezendő, megvalósítandó változat. A tervezés várhatóan 2019. év végén fejeződhet be, ezt követően indulhat el a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás. Sikeres eljárás lezárását követően a kivitelezés várhatóan 2020. év második felében kezdődhet el, és jelenlegi tervezett befejezése 2022-2023. évben várható.

Az autóút 2x2 sávos és 20 méteres koronaszélességű lesz, 110 km/h-s sebességgel lehet majd rajta autózni, szükség esetén "lokális tervezési sebesség csökkentéssel". Mindez tehát négy-négy és fél év múlva – ha minden a tervek szerint halad.

Nyitókép: NIF Zrt.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink