Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Tesla az Airbnb és az Uber kombinációját tervezi a robotaxijaival
2024.04.25 10:23Sikeresebb lenne függetlenként a Porsche?
2024.04.25 09:24„A Magyar Suzuki elkötelezett a munkavállalói iránt”
2024.04.25 08:21Látogasson el díjmentesen az Ipar Napjai kiállítására!
2024.04.25 07:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Drámaian hanyatlik a dízel – ezt várhatjuk 2018-ban
Korábban úgy tűnt, a dízelmotorok hosszútávon uralni fogják az európai autópiacot, elcsábítva a vásárlókat azzal a pozitívumokkal, mint például a gazdaságos üzemeltetés vagy a kedvező forgatónyomaték. Az elmúlt évek eseményei hatására azonban a dízel iránti kereslet tavaly meredeken zuhanni kezdett. A szakértők ennek ellenére azt tanácsolják, még ne számoljunk le ezzel a meghajtással.
Az előrejelzések szerint 2018-ban kevésbé lesz meredek a visszaesés a dízelhajtás eladásaiban, mivel az autógyártóknak dízelmotorjaik nagy részét meg kell feleltetniük a károsanyag-kibocsátási szabályoknak, ami jelenleg az Európai Unión belül 130 gramm széndioxid kilométerenként.
– Nem látok drasztikus csökkenést a dízel iránti keresletben a következő évtizedekben, csak egy kisebb mértékű, állandó hanyatlást – mondta el Pietro Boggia, a Frost & Sullivan főtanácsadója, aki azt is előre jelezte, hogy a dízel eladások 2-3 százalékkal fognak csökkenni idén. Az LMC Automotive isa hasonló, három százalékos esést vár, míg a Continental egyáltalán nem pánikol.
A dízel glóriája elveszett, ahogy egyre szűkültek az európai emissziós előírások, és megjelent a fogyasztói szkepticizmus a Volkswagen Csoport csalási botrányának, majd később a városközpontokból kitiltott dízelautóknak köszönhetően.
A dízel 2011-es 55 százalékos piaci részesedése 2017 októberére 11 százalékponttal zuhant vissza, ami 2003 óta a legalacsonyabb érték.
Az autógyártók rengeteget dolgoznak azon, hogy egy olyan hajtással lépjenek a piacra, ami megfelel a 2021-es következő emissziós értéknek, amely a jelenlegi kilátások szerint 95 gramm széndioxid lesz – ugyancsak kilométerenként.
Az LMC elemzői a mostani folyamatokban egy korrekciós, a piac újrakiegyenlítődését szolgáló mozgást látnak, főként Franciaországban, ahol 2011 és 2016 között hatvan százalékos visszaesést tapasztaltak a dízelautók eladásaiban.
James Verrier, a BorgWarner vezérigazgatója a pesszimistábbak között van, ugyanis nem hiszi, hogy túl vagyunk a visszaesésen. - Új autó eladásainknak fele dízel volt. Most valahol 45 százalék körül járunk. Hol lesz a vége? Nem tudjuk, talán 30 körül, morfondírozott.
A PwC Autofacts elemzőinek előrejelzései szerint az érték megáll 40 százalék felett 2018 végéig, azonban hangsúlyozták: míg Németországban és Franciaországban egyre nagyobb kétely övezi a dízelt, addig más országokban nyoma sincs a problémáknak.
Így látják a gyártók
Mivel az autógyártók rengeteg pénzt invesztáltak a dízeltechnológiába, megéri harcolni érte, legalábbis Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója szerint, ráadásul a konszern dízel eladásai a 2017-es évben 4 százalékkal még növekedtek is. A Daimler hatalmas hibának gondolja a technológia elvetését.
A változó kereslet arra ösztönzi az autógyártókat, hogy még rugalmasabbak legyenek, és gondolják át gyártási terveiket és meghajtás kínálatukat is. Jelenleg a legtöbb dízeleladás direkt módon változik át benzines modellek eladásaivá.
Technológiai oldalon a gyártók flottájukban a dízeles hajtást turbófeltöltős, közvetlen befecskendezésű dízelmotorokkal, 48 voltos lágy hibrid rendszerekkel, plug-in hibridekkel és elektromos hajtással helyettesíthetik, hogy megfeleljenek a következő szabályozásoknak.
A Los Angeles-i Autószalonon a Mercedes már bemutatta a CLS 48-voltos változatát, amit hathengeres benzinmotorral keresztezve a teljesítmény növelése mellett, kisebb étvágyúra fogott. Az elemzők szerint 2020-ra az ilyen rendszerek nagyon népszerűek lesznek.
Mindazonáltal, az elemzők úgy vélik, a dízel jövője jórészt az autóvásárlók kezében van. Csakhogy az ő aggodalmaik közé tartozik a használt, dízelmotorral szerelt kocsik korábbiál nagyobb értékvesztésének esélye, a zavar az EU és a helyi szabályozások különbségei miatt, valamint a bizalomvesztés az autógyártókban a VW botránya után.
– Az emberek elkezdtek biztonsági játékot játszani, mondta el Al Bedwell, az LMC elemzője. – Ha egy jelentős összeget fogok elveszíteni, vagy a lízing költségem magasra ugrik, ráadásul nem vezethetek ott, ahol akarok, vagy csak pluszköltségek mellett, könnyen dízelellenessé válhatok.