Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Csúnya vége lesz, ha túl gyorsan terjed az elektromos autózás
Egy ideje már világosan kiderült, hogy a villanyautókhoz sokkal kevesebb alkatrész szükséges, mint belsőégésű motorú társaikhoz. Azonban nem csak puszta térnyerésük aránya miatt szűnhetnek meg munkahelyek: annak tempóján is állások további tízezrei múlhatnak.
A németországi Baden-Württemberg fontos tartomány a német autógyártás szempontjából: közvetlenül vagy közvetve összesen nagyjából 470 ezer munkahely kapcsolódik az autóiparhoz. Nem csoda, hogy a Landesagentur e-mobil BW GmbH megbízásából készült tanulmány erre a tartományra fókuszált, mikor új megközelítésből vizsgálták az elektromos autók terjedésének következményeit.
31 ezer munkahely szűnne meg
A vizsgálat készítői arra voltak kíváncsiak, mennyire sorsdöntő a jelenlegi autóipari állások szempontjából az elektromos modellek terjedésének sebessége. Két eshetőséget vizsgáltak, egyiknél 2030-ban az értékesített modellek között a tisztán elektromosak 15, másik esetben 50 százalékos részesedését feltételezték. Első esetben a két technológia (elektromos és belsőégésű) kiegyensúlyozottabb egymás mellett létének köszönhetően nemhogy csökkent, hanem 8900 pozícióval nőtt az autóiparhoz köthető állások száma a tartományban. A másik, erőteljesebb, már-már agresszív növekedés esetén viszont a tanulmány szerint hamarabb megkezdődik a hagyományos hajtáshoz köthető állások eltűnése, hiszen közel 31 ezer megszűnő munkahely lett a végeredmény.
A leginkább veszélyeztetettnek továbbra is a hajtásláncokhoz kapcsolódó munkakörök számítanak, Baden-Württemberg 70 ezer ilyen állása közül a gyorsabb terjedésű forgatókönyv szerint csaknem minden második, 31 ezer megszűnhet.
A tanulmány eredményei egybeesnek korábbi, hasonló elemzésekkel, például egy német munkaerő-piaci és foglalkoztatásügyi szervezet felmérésével, mely szerint 800 ezer németországi autóipari dolgozó közül 114 ezer főnek inog a széke az e-autók miatt.
A BMW és a Daimler dolgozói kerülnek elsők között veszélybe
Ami a két eshetőség valószínűségét illeti, az, hogy a BMW és a Daimler már 2025-re 15-25 százalék közé tervezi forgalmában az elektromos modellek arányát, sajnos a gyorsabb, munkavállalói oldalnak kedvezőtlenebb irányba mutat. Ennek fényében érthető a szakszervezetek indítéka, mikor garanciát követelnek a meglévő gyárak és pozíciók megtartására, vagy épp új modellek gyártási "jogának" megszerzésére, fogalmaz az Automobilwoche német autós szakportál.