Bevásárlókörútra indultak a német autógyártók

Szerző: autopro.hu/Sz.K. | 2017.10.11. 12:30

A gyártók 2017 első félévében tett kockázatfinanszírozási célú befektetései egy globális tanulmány szerint gyorsan emelkedtek. Két német autógyártó a top 3 befektető között van.

Az autógyártók a részesedések és a partnerkapcsolatok terén megerősödtek, hogy a jövő technológiáival – mint az önvezető technológia és a környezetbarát hajtás – kapcsolatos versenyképességüket bebiztosítsák. Ezt jól mutatja az Oliver Wyman elemzése, mely ugrásszerű emelkedésre mutat rá 2017 első félévében a kockázatfinanszírozási célú befektetések terén. Tavaly az első három legnagyobb befektető a német BMW és a Daimler, valamint az amerikai General Motors volt.

Az elemzésből jól látszik a folyamatos invesztációs lépéskényszer, hiszen más ágazatok (IT, telekommunikáció stb.) tőkeerős szereplőinek autóipari fenyegetése miatt a gyártókra nehezedő nyomás egyre nő. Ha egy gyártó nem tökéletesen fókuszálva fektet be, a pénzügyi egység szétmorzsolódhat. Tudják ezt a klasszikus autógyártók is, és nem akarnak lemaradni az új technológiákról. Idén január és szeptember között a vezető gyártók 52, túlnyomórészt új vállalkozásba szálltak be, amik főként a mobilitási szektorban tevékenykednek.

Az Oliver Wyman aktuális elemzése 12 márka – köztük a BMW, a Daimler, a Volkswagen és az Audi – részesedési stratégiáit vizsgálta. 2016-ban 41 kockázatfinanszírozási célú befektetés történt, ami 150 százalékos növekedést jelentett a 2015-ös évhez képest. Ezeknek összesen 70 százalékát tették ki a mobilitási szolgáltatások (32%), az alternatív hajtású járművek (22%), illetve a hálózatba kapcsolt és autonóm járművek (16%).

A gyártók felismerték, hogy részvételüknek növekednie kell a jövő technológiáiban, és egyre jobban kell kezelniük őket – mondta el Andreas Nienhaus, az Oliver Wyman elnöke. Azonban sok autógyártó részesedési stratégiájában hiányzik egy egyértelmű irányvonal.

Látható, hogy sok gyártó még bizonytalan a jövőt illetően, a büdzsékben gyakran nincs fókuszálás, prioritás – tisztázta Matthias Bentenrieder, az elemzőcég partnere. Pedig az OEM-eknek a befektetések téren céltudatosabban kellene tevékenykedniük, már csak azért is, mivel a felvásárlásra/befektetésre kiszemelt vállalkozások idővel egyre drágábbá válnak. A céltalan, kapkodó befektetési stratégiai hosszú távon nem tartható fenn.

Egyes autógyártók már felismerték mindezt, a Daimler például erőteljesen a mobilitási szolgáltatásokba fektet, míg a GM az alternatív hajtás felé orientálódik.

A legújabb befektetési rangsor szerint két német autógyártó is az elsők között van: 37 részesedéssel a BMW vezeti a listát, a második a Daimler 36-tal, a harmadik pedig a GM 35-tel. Utánuk következik a középmezőnyben a Volvo (27), a Ford (24) és a Toyota (18). A Volkswagen (12), a Honda (9) és az Audi (8) épphogy csak a francia Renault (7) és a PSA (6) előtt végzett.

Azonban nem csak az OEM-ek egymás konkurenciái. Az új játékosok, mint az Uber és a DiDi Chuxing kitúrhatják a klasszikus autógyártókat, a befektetések alapján rajtuk kívül pedig a japán Softbank Csoport is feltörekvőben van. A telekommunikációs és médiakonszern legalább 5,5 milliárd dollárt fektetett a kínai DiDi Chuxing autómegosztó szolgáltatásba.

A sok új konkurenens nagy befektetésével az egész iparág gyökeresen megváltozik. Azért, hogy a hagyományos autógyártók az új versenyzőktől a technológiai mezőnyben távolságot tartsanak, az OEM-eknek egyszerre kell két fronton erősíteniük. A startupokba fektetés mellett továbbra is fontos az állandó ütemű fejlődés.