Elemzések Béremelés, beszállítás, bejárás – ilyen volt a 3. hét

Béremelés, beszállítás, bejárás – ilyen volt a 3. hét

Pardavi Mariann | 2016.01.25 11:57

Béremelés, beszállítás, bejárás – ilyen volt a 3. hét

Eseménydúsnak bizonyult az év harmadik hete: új autó fog készülni Győrben, akár nagyvállalat is érkezhet Miskolcra, és ha bejön a lobbi, német bérekért dolgozhatunk itthon. Összefoglaltuk az elmúlt hetet.

Hirdetés

Gyártók

Bejelentette az Audi Hungaria, hogy a jövőben a Q3 Győrben fog készülni. Átszervezi ugyanis termelését a német gyártó: a brüsszeli telephelyen 2018-ban megkezdődik az Audi első tisztán elektromos meghajtású SUV modelljének sorozatgyártása. A gyár emellett saját akkumulátor-gyártással is bővül. Az eddig Belgiumban készülő Audi A1 modell gyártását a vállalat a spanyol Martorellbe helyezi át, míg a jelenleg Spanyolországban gyártott Q3 a jövőben a győri gyártósorokról gördül majd le.

Q3-mal bővülne a győri gyár

Díjat kapott a Magyar Suzuki Zrt.: elismeréssel díjazta a Nemzeti Befektetési Ügynökség a magyar beszállítókért végzett kimagasló tevékenységét.

Új gépekkel ünnepelt a 160 éves Kühne: a buszgyártással is foglalkozó mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. (Kühne Zrt.) két új, saját tervezésű és gyártású gépet is kiállít az Agromash Expón. A Kühne Zrt. gépei több mint 90 százalékban saját gyártmányok, a hidraulikai elemek kivételével szinte minden a cég üzemegységeiben készül. A mosonmagyaróvári mezőgazdasági gépgyár idén ünnepli alapításának 160. évfordulóját.

Beszállítók

Megnéztük, hogyan zajlik a termelés a maklári Boschnál. A vállalat számára kiemelt jelentőségű ez a telephely, hiszen itt formálódik a jövő mobilitása, az itt készülő elektromos kormányművek úttörő szerepet játszanak a jövő közlekedési megoldásaiban. Bár a múlt héten még csak az elektromos kormánymű-rendszereket gyártásába tekinthettünk be, a közeljövő teljesen automatizált autóihoz is itt készülnek majd az irányítás legfontosabb elemei. Rengeteg fotót hoztunk Maklárról.

Sok információ, még több kép Maklárról

Pörög a munka a Boschnál: kinevezéssel indult az év a miskolci Robert Bosch Power Tool Elektromos Szerszámgyártó Kft.-nél, ahol januártól a gyárigazgatói teendőket Fükő László, a vállalat egyik korábbi osztályvezetője vette át.

Interjút olvashattak Kállai Balázzsal, a Kongsberg vezetőjével, aki nagyon bizakodóan néz a jövőbe. Úgy látja, egyre több magyar beszállítója lehet az autóiparnak. A siófoki cég egyébként mechanikus kábeleket, azaz bowdenkábeleket gyárt személyautókba, teherautókba, fűnyíró traktorokba és fűnyírógépekbe. Fő profiljuk az autóipari ülésmozgató es motorháztető nyitó kábelek, legfontosabb vevőik a Tata (vagyis a Jaguar Land Rover), a Johnson Controls, a Daimler, a Faurecia és a Lear.

Avatás a Bosalnál

Jó hírek érkeztek Bicskéről, Kecskemétről és Bonyhádról is. Fejlesztett a bicskei Magyarmet Finomöntöde Kft., a beruházás fő célja az öntvénygyártó kapacitás bővítése, a gyártás technológiai színvonalának emelése és a gyártási biztonság növelése volt. Erre 600 millió forintot fordított a vállalat. A kecskeméti Bosal is beruházott, ugyanis 8700 négyzetméteres bővítést avattak a karosszériaelemeket készítő vállalatnál. 2017-re 1 millió vonóhorog gyártása a cél. A dinamikusan fejlődő üzem kapacitása a 2009-es 181 ezer darab legyártott vonóhorog után, 2015-re már 740 ezer darabra nőtt. Bonyhádon jelentős árbevétel-növekedést ért el a Knipl Kft. tavaly. A festőberendezéseket előállító vállalat csaknem 50 százalékkal növelte nettó árbevételét. 2014 óta a BMW-nek és beszállítóinak is értékesíti festéstechnológiai termékeit.

Szolgáltatók

Internacionális partnerségi irodát (TPI) nyitott január 14-én Németország legnagyobb szakszervezete, az IG Metall és a Vasas Szakszervezeti Szövetség Győrben. Német béreket Magyarországon, német színvonalú munkakörülményeket tűzött ki célként a két szervezet. Hogyan tudják ezeket megvalósítani? Balogh Bélát, a Vasas Szakszervezeti Szövetség elnökét kérdeztük.

Balogh Béla, a Vasas elnöke elszánt

Négy Mercedes nagyságú autógyár fér el a tervezett miskolci ipari parkban, ha pedig kis- és középvállalkozásokban gondolkodunk, akkor számtalan cég települhet ide. Akár a 10 ezret is meghaladhatja az itt dolgozók száma. Komplett autóipari beszállítói lánc megtelepülésére is alkalmas a létesítmény, melynek kiépüléséről a napokban döntöttek. Milyen cégek érkeznek a borsodi megyeszékhelyre? Hogyan élénkíti ez a beruházás a hazai járműipart? Ezt a témát jártuk körbe Vécsi Györggyel, a Miskolc Holding Zrt. gazdaságfejlesztési igazgatójával.

Techtogether

Nagy tervekkel vág az idei szezonnak a győri hallgatói csapat: a tavalyi duplázás után ismét emlékezetes eredményt akar elérni a Szenergy Team. Az idei céljuk ismét a Shell Eco-marathon verseny lesz. Új országra vált a verseny, új lesz pálya. A versenyt Londonban rendezik majd, már virtuálisan szimulálják és vezetik a járművet a bedigitalizált pályán. Készül a saját tervezésű PMS motorjuk, remélhetőleg január végén fékpadra, majd márciusban a járműbe is bekerülhet. Emellett megújulnak a jármű kerekei, a teljes futómű, a telemetria és vezető asszisztens rendszer, továbbá az elektronika jó része is. Gyakorlatilag a karosszéria alatt szinte minden.

Kikapnak a karosszéria alól mindent

Külföld

A vázelemek és a lemezmegmunkálás globális autóipari beszállítója, a Tower International bejelentette, hogy megvált két kínai-amerikai vegyesvállalatától. A cég utolsó negyedéves jelentésében 48 millió eurós pénzbevételről adott számot, de az üzletek teljes értéke 88 millió dollárt tett ki. A Tower eladta egyik brazil érdekeltségét is 9 millió dollárért, a dél-amerikai leányvállalat tavaly 30 milliós bevételt ért el, minimális EBITDA veszteség mellett (a korábbi évhez viszonyítva). A tranzakciók összértéke a Tower jelentése szerint mintegy 100 millió dollárt tett ki.

Győrben terjeszt egy szlovák munkaerő-közvetítő vállalkozás olyan felhívást, amely akár 265 ezer forintos havi bért ígér, mi több, ingyen szállás, ingyen közlekedés, avagy útiköltségtérítés is jár az autóipari és elektronikai iparágat érintő pozíciókhoz. Úgy tűnik, a nagyszombati PSA üzemben akadt hiány munkaerőből. Elcsábítható a győri munkaerő?

Több év csökkenés után ismét növeli dolgozói számát rüsselsheimi székhelyén az Opel. Az új munkahelyeket később továbbiak követhetik.

Ségolene Royal miniszter nem kivételez a hazai gyártókkal

A francia hatóságok rajtaütésszerű kutatást tartottak a Renault központjában és két Párizshoz közeli telephelyén, kifejezetten az emissziós technológiát, esetleges csaló megoldások alkalmazását vizsgálták. Nem találtak ilyesmire utaló jeleket, eszközöket, ugyanakkor a környezetvédelmi miniszter egyértelművé tette, valami nem stimmel a gyári és a valós adatok közt. A visszahívás különlegességét az adja, hogy még értékesítés előtt álló példányokat vet vizsgálat alá a Renault.

Kiemelt Partnereink