Elemzések Azok a márkák kaszálták a legtöbbet, amik SUV-ot gyártanak

Azok a márkák kaszálták a legtöbbet, amik SUV-ot gyártanak

autopro.hu/S.B. | 2018.08.18 09:12

Azok a márkák kaszálták a legtöbbet, amik SUV-ot gyártanak

A Jeep, a Seat, a Dacia és a Volkswagen nyerte az idei első félév értékesítési versenyét. Európában hat hónap alatt összesen új 8,46 millió autó talált gazdára.

Hirdetés

2,8 százalékos növekedést ért el az európai autóipar 2018 első hat hónapjában, ami bár elmaradt a 2017-es eredménytől, magasabb volt, mint az elemzők és az autógyártók előrejelzései mutatták. Az Európai Unió és az OECD hat-kilenc hónapos előrejelzése szerint a gazdasági lendület enyhén csökkenni fog 2018 hátralévő részében, azt követően, hogy Európa 2017-ben az évtized legerősebb növekedését mutatta. A reálbérek emelkednek, és a munkanélküliség továbbra is csökken az eurózónán belül, ám számos kockázat van jelen: beleértve a magas GDP-hez viszonyított globális adósságot és a kereskedelmi szankciók egyoldalú bevezetésének következményei, mely főleg német márkákat érint.

A második félévben szintén az autóipart lassító tényezőként hathat, hogy minden európai személygépkocsinak részt kell vennie a WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) teszten és egy hozzátartozó RDE (Real Driving Emissions) közúti szűrésen. Szeptember elseje után a WLTP-tanúsítvány nélküli autók nem értékesíthetők, igaz, az autógyártók kezdetben az előző évben értékesített teljes mennyiség akár 10 százalékáig is igényelhetnek mentességet. Elemzők szerint az új jogszabály következtében egyes modellek ideiglenesen kikerülnek a piacról, míg mások értékesítése megnő a júliusi-augusztusi időszakban a gyártók kedvezményeinek köszönhetően. Elemzők szerint nem lenne meglepő, ha az augusztusi és a szeptemberi értékesítési tendenciák megfordulnának a korábbi években látottakhoz képest.

2018 első félévében az autóipar legsikeresebb modelljei továbbra is az új, vagy modelfrissítésen áteső SUV- és crossover-modellek voltak. A legnagyobb értékesítési növekedést a Jeep produkálta Európában, az eladások 68 százalékkal bő 90 ezerre nőttek – ez 36 ezres többlet a tavalyi évhez képest. A növekedés szinte teljes egészében a Compass kompakt SUV-nek köszönhető, amelyet 2017 második felében vezettek be, de csak mostanra érte el teljes lendületét. Az FCA vezérigazgatója, Mike Manley szándékai szerint a Jeep mintegy 260 ezer járművet fog értékesíteni Európában, a Közel-Keleten és Afrikában ebben az évben, szemben a 2014-es 76 ezerrel.

Ami a növekedést illeti, második helyen a Volkswagen-csoport spanyol márkája, a Seat áll, 19 százalékos emelkedésével. A 253 ezer eladott autó jelentős része a népszerű Aronához köthető (40 ezer darab). A dobogóra még a Renault volumenmárkája, a Dacia fért fel, amely az első félévben 16 százalékos növekedéssel 287 ezer példányra emelte az eladásait. Európa legnépszerűbb márkája, a VW az első féléves növekedést tekintve 8,9 százalékkal a negyedik, hat hónapos eladásai így alig maradnak el a milliós küszöbtől (993 548 darab). Ez a növekedés 2017-es 0,9 százalékos visszaeséshez képest fellendülést jelentett a vállalatnak. A VW több fronton is erősíteni tudott, a T-Roc, a Tiguan, a Golf és az Arteon is jelentősen hozzájárult a növekedéshez.

Az ACEA által követett 30 márka közül tíz esetében csökkent az értékesítés. A legnagyobb esést a Lancia/Chrysler könyvelte el, az olasz-amerikai duónak 27 százalékkal csökkentek az eladásai. A Land Rover 14 százalékkal; a Nissan 9,6 százalékkal; a Fiat 9 százalékkal kevesebb modellre talált vevőt hat hónap alatt.

Összességében a prémium márkák sem szerepeltek kiemelkedően a Volvo és a Jaguar kivételével, amelyek 7, illetve 3,7 százalékkal növelték vevőik számát. A Mercedes-Benz a 2016-os és 2017-es erőteljes növekedés után 2018-ban 2 százalékot, a BMW 1,2 százalékot, az Audi 1,8 százalékot veszített. A JATO Dynamics globális autóipari elemzője, Felipe Munoz szerint, ez a regresszió annak tudható be, hogy a legtöbb modell, mint például a BMW 3-sorozat, viszonylag régi és a vásárlók bizonytalanok a dízelmotorok jövőjével kapcsolatban.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink