Elemzések Az okosautó, mint adatgyár – KPMG elemzés, 2. rész

Az okosautó, mint adatgyár – KPMG elemzés, 2. rész

autopro.hu/B.B. | 2017.01.27 08:50

Az okosautó, mint adatgyár – KPMG elemzés, 2. rész

A hálózatba kapcsolt, vagy épp autonóm járművek gigantikus adatmennyiséget generálnak, ezek feldolgozása lehetőséget, kihívást, újabb kérdéseket jelentenek. Négy részes sorozatunk második fejezetében megmutatjuk, mire jutott ez esetben a KPMG elemzése.

Hirdetés

A mobilitási szolgáltatások megjelenésével a közlekedés résztvevői egyre több adatot állítanak elő. A kezdetben még csak szigetszerűen, vagy épp egyoldalúan működő kommunikáció terjedése, illetve fejlődése egyre nagyobb feladatot és kihívást rejt magában: az adatkezelés egy jó ideje már az autóiparon belül is külön területté vált.

Először is fontos két részre bontani a hétköznapi közlekedés során előállított adatokat: egyrészt a jármű a saját mozgásával, a közlekedés többi szereplőjével vagy épp a környezettel való kommunikációval már egymaga (vehicle data), másrészt a fogyasztó az autó digitális platformjával vagy épp okostelefonján, tabletjén keresztül saját (consumer data) adathalmazt hoz létre. Előbbi például az autó műszaki, vagy a közlekedési infrastruktúra pillanatnyi állapota miatt, utóbbi a fogyasztó viselkedése, egészsége, médiafogyasztási szokásai miatt fontos. A nagy értékkel bíró információtömeget a létrehozó alapján lehet felhasználni: a vehicle data közlekedésszervezési és mobilitási szolgáltatóknak jelent különösen nagy értéket, míg a consumer data a különféle személyre szabott termékek és szolgáltatások piacán fontos kiindulási ismeret.

Vehicle és consumer data - forrás: KPMG

Természetesen az adatokhoz kapcsolódó legfontosabb területet azok biztonsága, illetve tulajdonosi viszonya képezi. A KPMG felmérésében megkérdezett autóipari, magas beosztású dolgozók, illetve fogyasztók megítélése szerint a jogos tulajdonosi viszonyok megoszlása – nem meglepő módon – jelentősen eltérő. A felhasználók 48 százaléka még a kocsi által generált adatokat is „megtartaná magának”, az autógyártók birtokába mindössze 18 százalékuk sorolta azokat. A consumer data hovatartozása még kevésbé kérdéses, a fogyasztók 57 százaléka szerint a tulajdonosi jog őket illeti. A fogyasztók mindkét adattípust egyszámjegyű százalékos arányban tartják az ICT-vállalatok (9 és 8%), a mobilitási szolgáltatók (7%), a beszállítók (7 és 5%), a kereskedők (6%), vagy a kormány/hatóságok (4%) tulajdonának.

Az adatok tulajdonviszonyának megítélése - forrás: KPMG

A megkérdezett autóipari vezetők, menedzserek már jóval diverzifikáltabban ítélik meg, kik az adatok birtokosai. 30 százalékuk szerint a vehicle data a fogyasztókat illeti, 29 százalékuk szerint viszont az autógyártókat. 12-12 százalékuk véli úgy, hogy azok az ICT-cégek és a beszállítók tulajdonát képezik. A consumer datára a megkérdezett dolgozók mindössze 39 százaléka szerint tarthatnak igényt a fogyasztók, a személyesebb jellegű adatok tulajdonjogát 23 százalékuk az autógyártóknak, 14 százalékuk az ICT-vállalatoknak adná.

Az adatok tulajdonosi viszonyain túl a másik fontos kérdés, kivel osztjuk meg azokat. Bár az információk óriási értéket képviselnek, a fogyasztók számára anyagi előnyök helyett leginkább a mobilitás közös adatbázisoknak köszönhető hatékonyságnövekedése (rövidebb utazási idők, carsharing stb.) lehet reális fizetség. Ennek ellenére a felhasználók 54 százaléka senkivel sem osztaná meg az előállított adatokat.

Adatok megosztásának kedvezményezettjei - forrás: KPMG

Hogy mégis mi bírhatja rá az adatbirtokosokat azok nyilvános(abbá) tételére? A több válaszlehetőség megjelölése után kapott eredmények szerint a fogyasztók 82 százaléka a közvetlen pénzbeli ellenszolgáltatás, 75 százaléka egyéb, nem anyagi jellegű ösztönzőrendszer, 71 százaléka pedig személyre szabott szolgáltatások hatására tenné meg ezt. A felhasználók csaknem harmada semmit nem vár cserébe az adatok rendelkezésre bocsátásáért. Kijelenthetjük, hogy kis eltérésekkel, de a kínálati oldal szereplői is hasonlóan gondolkodnak.

Adatmegosztási motivációk - forrás: KPMG

A Global Automotive Executive Survey 2016-ot feldolgozó következő részünkben az önvezetésre, a hajtásláncok fejlesztésére, illetve a globális járműpiac várható átalakulására is kitérünk.

Kapcsolat:

Boros Árpád, szenior menedzser, Mobilitás / Járműipar KPMG Tanácsadó Kft. | T: +36 1 887 4118 | M: +36 70 370 1972

Hirdetés

Kiemelt Partnereink