Elemzések Az Opel a magyar utak királya

Az Opel a magyar utak királya

autopro.hu | 2019.11.20 06:00

Az Opel a magyar utak királya

Húsz éves működése alkalmából nagyon érdekes statisztikát készített a hazai személygépkocsi-állományról a Használtautó.hu, közkeletű nevén a Hahu. Az Opel-Suzuki-Volkswagen hármasfogat ma csaknem 1,3 millió autót ad a hazai utaknak, az újautó-értékesítésben előre tört a benzines meghajtás.

Hirdetés

A legnagyobb hazai online autópiaci szakértő, a Használtautó.hu a saját, a KSH és a Datahouse Kft. adataiból dolgozva mutatta ki többek között, hogy a személygépkocsi-állomány aktuális toplistáját az Opel (487 762 db), a Suzuki (422 903 db) és a Volkswagen (355 536 db) vezeti.

Ez a három márka durván 1 226 000 gépkocsit jelent, amely a teljes hazai gépkocsi-állomány (3 641 823 db) közel 35 százaléka.

A kutatás fő megállapításai:

  • 2002-ben még egymillió négykerekűvel kevesebb futott a magyar utakon;
  • Akkor a csúcstartó Opelt még nem a Suzuki és a Volkswagen, hanem a Lada és a Suziki követte. Azóta a Ladák száma jelentősen (40 584) visszaesett, a Suzukik száma viszont csaknem megduplázódott.
  • A Tavria (3 346 helyett 95), Moszkvics (5 278 helyett 411), és Datsun/Datsun-Nissan (7 752 helyett 485) modellek viszont csaknem eltűntek.
  • 2015 óta, a dízelbotrány hatására jelentősen megváltozott az újautó-vásárlásokban a benzin/dízel arány. Az újonnan vásárolt autók esetében erősebb a benzin-preferencia (benzin: 73%, dízel: 20%), míg e tekintetben a használtak kiegyensúlyozottabb képet mutatnak (benzin: 50%, dízel: 45%).
  • A hibrid meghajtás új személygépkocsiknál 6%-os, használt autóknál 4%-os arányt mutat.
  • Elektromos autóból közel 13 ezer van.

Egyre csak öregszik a géppark

  • Átlagos életkorát tekintve a teljes magyar autóállomány 2002 óta 2,5 évet öregedett (11,7-ről 14,2-re).
  • A legnagyobb „fiatalodást” a Daciáknál (16,2-ről 5,8-re), míg az állomány méretével összevetett, legnagyobb mértékű öregedést a Daewoo-knál regisztrálták (3,8-ról 17,5-re - jelenleg 59 233 található meg belőlük).
  • A toplistás gyártmányok közül a legnagyobb mértékben a Suzuki-állomány korosodott (4,3-ról 14,7-re), de a top 3-ban átlagosan még így is a legfiatalabbnak számít (Opel: 15,3, Volkswagen: 15,6). A Suzuki-flotta korosodásáért elsősorban a Swift, a Wagon R+ és az Ignis a felelős.

A táblázat érdekessége, hogy egyetlen flottának sem sikerült a 11 éves átlagéletkor alá csúsznia. A legfiatalabb flotta ugyanakkor a Skodáé, ezt a márkát a Toyota követi.

Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője a magyar személygépkocsi-állomány átlagéletkorával kapcsolatban kiemelte: „Logikusan azon márkák állományának átlagéletkora tud javulni, amelyek jól szerepelnek az újautó-eladásoknál. Ezen még segíthet, ha az állomány idősebb tagjai kikerülnek a forgalomból, ami például a Daciák esetében látható. A már nem, vagy csak kis számban forgalmazottak megöregszenek, kifutnak, amelyek viszont felélednek és jó új eladási számokat mutatnak, azok fiatalodhatnak. Érdekes példa a Suzukié: nagyon sok régi Swift, Wagon R+ és Ignis fut még, ami annak ellenére is növeli az állomány átlagéletkorát, hogy a márka jelenleg is Magyarország kedvenc személyautójának számít.”

Kiemelt Partnereink